سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609160
  • 15 تیر 1399
  • 22:56
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سیاست‌ها و فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بررسی شد

در نشست مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی؛

سیاست‌ها و فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بررسی شد

نشست مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی با حضور رؤسا و اعضای این دو کمیسیون، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و چندتن از مشاوران جوان شورا تشکیل شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این نشست رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا با اشاره به بازدید از مجموعه‌های فرهنگی شهرداری گفت: ساخت بوستان بانوان «آفتاب» رو به پایان است، اما فضای مناسبی برای استفاده ویژه بانوان کرمانی ندارد.

زهرا لری با بیان این‌که در بوستان «آفتاب»، خانه فرهنگ نیز ساخته می‌شود، افزود: اما فرهنگ‌سرای مجموعه شهرک صنعتی که با مشارکت سازمان زمین و مسکن در حال ساخت است، در حد فونداسیون باقی مانده است.

به گفته وی، رویکرد مطلوبی در روند ساخت بوستان‌های شهر کرمان شکل گرفته و آن‌ها را به سمت مجموعه فرهنگی-تفریحی پیش برده است.

لری با اشاره به تصویب ساخت پنج بوستان ویژه کودکان در شورا، اظهار امیدواری کرد: استانداردسازی و ایمن‌سازی فضای بازی کودکان در این بوستان‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: نهادینه‌شدن فرهنگ شهروندی در شهر و در میان اقشار مختلف، می‌تواند به توسعه پایدار جامعه کمک کند.

رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز با بیان این‌که هدف، باید واضح و واقع‌گرایانه باشد، گفت: گاهی پرش‌هایی در هنگام ریل‌گذاری مسیر ایجاد می‌شود.

احمد حسن‌زاده با اشاره به ضرورت بومی‌سازی سیاست‌های کلی فرهنگی در شهرداری افزود: از تدوین یک سیاست تا اجرای عملی آن، یک پرش محسوب می‌شود.

وی همچنین تدوین سیاست‌های اصلی را وظیفه شورا و شهرداری به‌عنوان نهاد بالادستی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری دانست.

در ادامه، حسین چناریان، عضو شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که فرهنگ، محلی برای باورها و اعتقادات مردم است، گفت: با این حال اما کار کردن در این حوزه مهم، ابزار و انگیزه‌های خاص خود را می‌طلبد.

این عضو شورا هدف نهایی و اصلی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری را جلب مشارکت شهروندان و تقویت احساس تعلق آن‌ها به شهر دانست و تأکید کرد: باید برای محله‌ها و اقشار مختلف مردم، برنامه‌های آموزشی و ترویجی حوزه فرهنگی شهرداری تدوین شود.

علی‌اکبر مشرفی، دیگر عضو شورا نیز با بیان این‌که اهداف باید قابل وصول و ارزیابی باشند، گفت: باید الگویی برای فرهنگ‌سازی در خانه‌های فرهنگ شهرداری تعریف کنیم و آن‌ها را به سمت کافه‌ها و پاتوق‌های فرهنگی و هنری پیش ببریم.

وی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای پروژه‌های عمرانی افزود: اگر این مهم انجام نشده، به‌دلیل سختی کار فرهنگی نسبت به عمرانی است.

علی خدادادی، عضو دیگر شورا نیز با اشاره به افزایش چندبرابری اعتبارات فرهنگی شهردرای در دوره اخیر شورا گفت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، فعالیت‌های خوبی در این سال‌ها انجام داده و روزهای خوبی را می‌گذراند.

وی با بیان این‌که زیربنای زندگی اجتماعی انسان، مسایل فرهنگی است، افزود: گرچه کار اصلی شهرداری‌ها خدماتی و عمرانی است، اما لازم است فعالیت‌های فرهنگی نیز در دستور کار قرار گیرد.

این عضو شورا بر تدوین و تصویب اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت فرهنگی برای کارمندان شهرداری و شهروندان تأکید و بیان کرد: رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورا بیشترین تجربه را در خصوص امور فرهنگی دارند و می‌توانند در این زمینه صاحب‌ نظر و اندیشه باشند.

 

افزایش سطح مشارکت شهروندان از طریق خانه‌های فرهنگ

در ابتدای این نشست نیز معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از مطالعه نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان کرمانی خبر داد و گفت: آنچه بیش از همه ضرورت دارد، ایجاد فضایی برای اعتمادسازی بین شهرداری و شهروندان است.

محمد جهانشاهی وجود خانه‌های فرهنگ را بستر مناسبی برای این مهم دانست و افزود: با ارتقای فعالیت خانه‌های فرهنگ می‌توانیم سطح مشارکت گروه‌های مختلف شهروندی را بالا ببریم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مسئولان فرهنگی و اجتماعی ادارات و نهادهای مختلف گفت: یکی از برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، جلب همکاری متولیان و علاقه‌مندان حوزه فرهنگی است.

لازم به ذکر است؛ در این نشست برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

فاطمه آرا

0