پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605517
  • 29 مهر 1396
  • 12:25
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
سال هدف گردشگری کرمان تعیین می‌شود

سال هدف گردشگری کرمان تعیین می‌شود

در بیست و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان بر تعیین سال هدف گردشگری کرمان و تدوین سند توسعه‌ی گردشگری استان تأکید شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، بیست و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات گردشگری برگزار و بر تعیین سال هدف گردشگری کرمان، آفت زدایی از روند طولانی مدت صدور مجوزها و تدوین سند توسعه‌ی گردشگری استان تأکید شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های فراوان طبیعی و تاریخی گردشگری استان گفت: فرصت‌های لازم برای این‌که کرمان مقصد گردشگران باشد در این استان وجود دارد که تدوین و اجرای برنامه‌هایی برای استفاده از این فرصت‌ها ضروری است.

سید مهدی طبیب‌زاده، افزود: کمیسیون گردشگری اتاق کرمان تاکنون اقدامات و فعالیت‌های خوبی را در حوزه‌ی گردش‌گری انجام داده و از رتبه‌ی بالایی در سطح کشور برخوردار است.

وی به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده اشاره و بیان کرد: برای تدوین سند گردشگری استان با یک شرکت خارجی که در کشورهای مکزیک، عمان و اسپانیا استانداردهای گردش‌گری خوبی را تعریف کرده وارد مذاکره شده‌ایم تا با رویکرد دانش‌بنیان بتوانیم به برنامه‌ای مدون در این بخش برسیم.

طبیب‌زاده، در ادامه بابیان این‌که بسیاری از آئین‌نامه‌های بخش گردشگری تاکنون مغفول مانده است، افزود: علاوه بر این حوزه و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، پیشنهاد تدوین همه‌ی آیین‌نامه‌های مربوط به فضای کسب‌وکار را مطرح کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان نیز در ادامه‌ی این نشست گفت: آشنا نبودن افراد با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کرمان و همچنین ارائه‌ی تصویر غیرواقعی از این استان مهم‌ترین مشکلات گردشگری است. مهدی سیاوشی، به برخی اقدامات انجام‌شده برای معرفی کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری دو دوره مسابقات دو ماراتن در کویر کرمان با حضور دوندگان بین‌المللی، جشنواره عکس گردشگری، برگزاری مسابقات پاراگلایدر، کایت و کایت موتوری در کویر، برگزاری دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور به میزبانی کرمان و سفر مدیران دفاتر آژانس‌های گردشگری کشور به استان، تشکیل اولین انجمن اکو توریسم کشور و برگزاری 30 دوره آموزشی مختلف ازجمله برنامه‌های اجراشده است.

وی تصریح کرد: در ادامه کار نیز برنامه‌های دیگری مانند تشکیل شرکت توسعه گردشگری با مشارکت اتاق و فعالان بخش خصوصی در دست اجراست که باهدف تهیه طرح جامع توسعه گردشگری استان، معرفی برند شهر کرمان و مطالعه طرح‌های گردشگری استان برای ارائه کامل و جامع به سرمایه‌گذاران، شناسایی جوانان فعال حوزه گردشگری و بهبود محیط کسب‌وکار پیگیری می‌شود. سیاوشی، پیشنهاد تعیین سال هدف گردشگری استان را در قالب فعالیت‌های هدفمند و قابل ارزیابی مطرح کرد و در بخش دیگری خواستار ارائه پیشنهاد‌ها و نظرات کارشناسان این حوزه در تدوین قانون جامع گردشگری و سند راهبردی توسعه گردشگران شد.

وی ساماندهی مهمانسراها و مجموعه‌های مختلف اداری و سازمان‌های دولتی و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی را خواسته دیگر فعالان گردشگری برای رونق در این حوزه عنوان کرد و گفت: همچنین انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف دولتی برگزاری تورها را به بخش خصوصی بسپارند و خودشان تورها را برگزار نکنند. رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان در ادامه بیان مشکلات گردشگری استان، به اختلاف‌نظر بین اداره کل میراث فرهنگی و اتاق اصناف در صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: این مهم باید یک‌بار برای همیشه حل شود تا بخش خصوصی متضرر این اختلاف‌نظرها نباشد. وی درمجموع روند صدور مجوزها برای مجتمع‌های بین‌راهی را حدود دو سال عنوان کرد و گفت: برای توسعه و حرکت جدی در گردشگری استان باید این زمان کاهش یابد.

در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: روند دریافت مجوزها و زمان‌بر بودن آن‌ها در همه بخش‌ها با آفت روبروست که تنها راه چاره آن عملکرد واقعی و جدی پنجره واحد سرمایه‌گذاری است که متأسفانه تاکنون به آن عمل نشده است. محمدجواد فدایی افزود: به نظر می‌رسد هنوز عده‌ای به اهمیت و تأثیر صنعت گردشگری در توسعه استان پی نبرده‌اند درحالی‌که این صنعت در دنیا بعد از نفت و خودروسازی سومین صنعت مهم محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در صنعت گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توان اشتغال و درآمد ایجاد کرد که این دو مهم از اهمیت ویژه‌ای برای توسعه استان برخوردار است.

رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نه‌تنها خروجی‌های خوبی برای کرمان داشته بلکه برای کشور نیز مؤثر بوده و اتاق کرمان در مقایسه با سایر اتاق‌های کشور بسیار موفق، خوب و تأثیرگذار در همه بخش‌ها ورود کرده است.

محمدرضا پورابراهیمی در مورد مسائل و مشکلات گردشگری استان نیز افزود: بحث اقتصادی گردشگری در مجلس شورای اسلامی مغفول مانده و پیشنهاد تدوین طرح جامع گردشگری توسط اتاق کرمان را مطرح و برای تدوین قانون نظام جامع گردشگری کشور با کمک فعالان این حوزه تلاش می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های استان اداره مجزایی در شهر کرمان ندارند، تصریح کرد: در کرمان نیاز به راه‌اندازی نمایندگی برخی دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی و امور مالیاتی داریم. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در ادامه‌ی این نشست بابیان اینکه در حال حاضر گردشگران خارجی از 40 ملیت به کرمان سفر می‌کنند، گفت: حدود 20 هزار نفر در 6 ماه ابتدای سال جاری به این استان سفرکرده‌اند.

محمد جهانشاهی، با اشاره به اینکه بیش‌ترین تعداد گردشگران خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، هلند و اسپانیا بوده‌اند، ادامه داد: درگذشته بیش‌ترین تجمع گردشگران در مرکز استان بود اما اکنون در بسیاری از نقاط این استان گردشگران خارجی حضور می‌یابند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت بسیار خوبی در حوزه‌ی گردشگری استان وجود دارد، بیان کرد: کرمان در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان با گردشگر بیش‌تری روبروست و به همین دلیل تقاضا می‌شود همایش‌ها و برنامه‌های بزرگ استان در خارج از این ماه‌ها برگزار شود تا هتل‌های استان ظرفیت پذیرش همه گردشگران را داشته باشند.

0