جمعه 31 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608024
  • 6 شهریور 1398
  • 11:29
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
زهرا نعمتی گزینه پیشنهادی ایران در کمیسیون IOC شود

پیشنهاد جامعه ورزش ایران:

زهرا نعمتی گزینه پیشنهادی ایران در کمیسیون IOC شود

شهلا پورامیری- در حالی که زهرا نعمتی ورزشکار شایسته خانواده باشگاه مس، خود را آماده حضور در دور جدید رقابت‌های تیم ملی تیراندازی با کمان معلولین کشور می‌کند، جامعه ورزش ایران او را برای کرسی‌های مدیریتی ورزش جهان پیشنهاد کرده است.

به گزارش کرمان‌شهر آن‌‌لاین و به نقل از روابط عمومی باشگاه مس؛ روزنامه ایران ورزشی در مطلبی مفصل در این باره نوشت: انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC همزمان با المپیک 2020 توکیو برگزار می‌شود و طبق آیین‌نامه انتخاباتی این کمیسیون، کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف باید حداکثر یک سال قبل از افتتاحیه المپیک معرفی شوند.
با احتساب این تاریخ، ایران از برنامه عقب است، اما آرش میراسماعیلی می‌گوید طبق ایمیلی که از IOC دریافت کرده‌اند، ایران هنوز زمان دارد و تا یک ماه آینده می‌توانند گزینه مورد نظر را معرفی کند. در این شرایط حالا دغدغه دیگری مطرح است؛ اینکه چه کسی بیشترین شانس را دارد تا از این سد عبور کند و به عضویت کمیسیون ورزشکاران برسد.
در شماره قبلی ایران ورزشی درباره کمیسیون ورزشکاران IOC و شرح وظایفش مطلب مفصلی منتشر شد و حالا این موضوع اهمیت دارد  و این سپوال مطرح است که کدام گزینه بیشترین اقبال را برای معرفی از سوی ایران دارد و از زوایه‌ای دیگر، کدام ورزشکار توانایی بیشتری دارد برای اینکه یکی از 23 عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک باشد؟
بر اساس تصمیم هیأت اجرایی IOC و در راستای اجرای چشم‌انداز 2020، اعضای کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی المپیک، هر کسی که به عضویت این گروه درآید، IOC ممبر می‌شود و دقیقا همین‌جاست که اهمیت این موضوع برای ایران که راه طولانی برای رسیدن به کرسی در این نهاد بین‌المللی دارد؛ بیشتر می‌شود.
پس وقتی یک حسرت تقریباً 20 ساله بر دل ورزش ایران است، باید در انتخاب گزینه برای حضور در این رقابت‌ انتخاباتی دقت بیشتری کرد تا شاید این حسرت به پایان برسد.
طبق آیین‌نامه‌ای که برای این کمیسیون نوشته شده، تعداد ورزشکار زیادی شانس حضور در این رقابت انتخاباتی را ندارند. حضور در المپیک توکیو یا مدال آوری در المپیک ریو، نکته‌ای است که اهمیت زیادی دارد که البته به نظر اعضای کمیسیون ورزشکاران ایران کمی باید دقت بیشتری روی فعال بودن ورزشکار داشته باشند.
شرایط سنی، فعال بودن ورزشکار در المپیک آینده و مسلط بودن به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسه، سه شرط مهم از شروطی است که برای کاندیداها در نظر گرفته شده که با نگاه به اینها به نام چند قهرمان می‌رسیم.
کمیل قاسمی، قاسم رضایی، احسان حدادی، کیمیا علیزاده و زهرا نعمتی چهره‌هایی هستند که شاید برای حضور در این رقابت شانس داشته باشندُ اما باید دید کدام‌شان می‌توانند تأثیرگذار باشند و رای اعتماد ورزشکاران حاضر در المپیک توکیو یا شخص توماس باخ را جلب کنند. بر اساس آیین‌نامه 12 نفر توسط ورزشکاران انتخاب می‌شوند و 11 نفر را نفر اول کمیته بین‌المللی المپیک معرفی می‌کند که با در نظر گرفتن این دو مسیر باید دید کدام ورزشکار از کدام مسیر می‌تواند به کمیسیون ورزشکاران راه پیدا کند.
کمیل قاسمی و قاسم رضایی، دو قهرمانی‌اند که نام‌شان از زبان برخی از اعضای کمیسیون ورزشکاران شنیده می‌شود اما فعال بودن گزینه در زمان برگزاری المپیک یک امتیاز مثبت و شرط حضور است و با توجه به این موضوع، بعید است این دو، گزینه مناسبی باشند. البته این استدلال هم وجود دارد شخصی که معرفی می‌شود باید از سوی فدراسیون جهانی‌اش هم تأیید شود و با توجه به اینکه کمیل قاسمی، عضو کمیسیون ورزشکاران اتحادیه جهانی است، این تحلیل وجود دارد که لالوویچ( رئیس اتحادیه جهانی و IOC ممبر) از او حمایت کرده و با توماس باخ لابی می‌کند.
این استدلال زمانی قابل اکتفا است که کمیل در دو سال اخیر که عضو کمیسیون ورزشکاران اتحادیه جهانی است، عملکرد قابل قبولی داشته باشد؛ در غیر این صورت حمایت لالوویچ را نخواهد داشت.
تسلط به زبان انگلیسی اهمیت بالایی دارد، چرا که بعد از معرفی نماینده هر کشور، مسئولان بررسی گزینه‌ها، به صورت تلفنی تست زبان انگلیسی می‌گیرند و در این شرایط باید دید کدام ورزشکار ایران که سایر شرط‌های لازم را دارد، از پس این آزمون بر می‌آید.
بر اساس شناختی که از این پنج گزینه وجود دارد، به نظر می‌رسد از نظر تسلط به زبان انگلیسی، احسان حدادی و زهرا نعمتی (فقط ممکن است زبان انگلیسی‌اش به خوبی احسان حدادی نباشد که در چند ماه باقیمانده این موضوع هم قابل جبران است) شرایط بهتری دارند. حالا باید فاکتورهای دیگر که در آیین‌نامه نوشته نشده است اما تصمیم گیران کمیته ملی المپیک باید به آن توجه کنند را بررسی کنیم.
توانایی در برقراری ارتباطات، نکته‌ای است که نباید راحت از کنارش گذشت. احسان حدادی ورزشکاری است که توانایی بالایی در این کار دارد و با توجه به اینکه به سه زبان روسی، انگلیسی و آلمانی مسلط است، می‌تواند در این امر بسیار خوب عمل کند اما در مقابل زهرا نعمتی توانایی دیگری دارد که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.
زهرا نعمتی در هر مجمعی که وارد شده، به واسطه نوع نگاه و توانایی که برای رسیدن به اهدافش از خود نشان داده، به عنوان یک چهره خاص مطرح می‌شود.
تجربه حضور در المپیک ریو به خوبی ثابت می‌کند که زهرا نعمتی چه توانایی در جذب نگاه‌ها دارد. رسانه‌ها، ورزشکاران و حتی مردم عادی، از هر فرصتی استفاده می‌کردند که کنارش باشند. یکی به فراخور حرفه‌اش، مصاحبه می‌گرفت و دیگری عکسی به یادگار می‌گرفت. حضور او در سازمان ملل و بازخوردهای مثبتی که داشت، سند محکمی است برای اینکه بگوییم، از بین ورزشکارانی که ویژگی‌های لازم را برای حضور در این رقابت انتخاباتی دارند، زهرا نعمتی بیشترین شانس را برای گرفتن رای اعتماد دارد؛ (به شرطی که سهمیه المپیک 2020 را کسب کند). بخصوص این‌که او یک خانم است و در قالب برنامه برابری جنسیتی (Gender equality) کمیته بین‌المللی المپیک به خوبی می‌گنجد. پس ممکن است از سوی باخ و سایر اعضای هیأت اجرایی IOC با اقبال بیشتری مواجه باشد.
گفتنی‌ست کمیته بین المللی المپیک (IOC) International Olympic Committee   در شهر لوزان سوئیس قرار دارد . این کمیته  قلب نهضت المپیک را تشکیل می‌دهد. چرا که کار حل و فصل مشکلات ، تصمیم گیری‌های حیاتی مانند انتخاب میزبان مسابقات و برنامه‌ریزی برای المپیک بر عهده این کمیته است.
 

0