پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605824
  • 14 آذر 1396
  • 11:59
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
رقم 700 میلیارد تومان مطالبات وصول‌نشده‌ی شهرداری براساس برآوردهاست، نه مستندات

سرپرست شهرداری کرمان:

رقم 700 میلیارد تومان مطالبات وصول‌نشده‌ی شهرداری براساس برآوردهاست، نه مستندات

سرپرست شهرداری کرمان گفت: رقم 700 میلیارد تومان مطالبات وصول‌نشده‌ی شهرداری براساس برآوردهاست، نه مستندات.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمحمد موسوی در نشست عمومی شورا بیان کرد: گزارشی که در رابطه با 700 میلیارد تومان مطالبات وصول نشده‌ی شهرداری در کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا ارایه شد، گزارشی نیست که براساس شفاف‌سازی که باید در رابطه با آیتم‌ها صورت بگیرد، ارایه شده باشد؛ بلکه یک گزارش کلی بود.

وی افزود: همکاران ما در حوزه‌ی مالی، یک بازه 10 تا 11 ساله را در نظر گرفته‌اند و به‌طور مثال درباره‌ی آرای کمیسیون ماده 100 یا برخی از موضوعات دیگر، اطلاعاتی آورده بودند که این اعداد، مستندات کافی نداشت؛ به هر حال نباید این ذهنیت پیش بیاید که شهرداری کرمان الان 700 میلیارد تومان مطالبات دارد.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای پنجم نیز در این نشست گفت: من تصور می‌کنم عدد 700 میلیارد تومان، خیلی اغراق‌آمیز است و در هیچ مخیله‌ای نمی‌گنجد و باید این رقم را به 30 میلیارد تومان کاهش دهیم.

وی افزود: در شورای چهارم در سال پیش و سال قبل از آن، تمام این اعداد را استخراج کردیم؛ ما در قبال یک‌سری طلب‌ها از دولت، یک‌سری بدهی‌ها به دولت داریم؛ به طور مثال فکر می‌کنیم از برق منطقه‌ای طلب‌کار هستیم، در صورتی که برق منطقه‌ای هم چند میلیارد تومان از شهرداری طلب‌کار است.

مشرفی ادامه داد: تصور من بر این است با توجه به مطالعاتی که در دوره‌ی چهارم داشتیم، مبلغی که معوق مانده و قابل وصول است، بین 30 تا 40 میلیارد تومان است و عدد 700 میلیارد تومان اغراق‌آمیز است.

وی بیان کرد: سال گذشته به مبلغ 35 میلیارد تومان رسیدیم که امسال می‌تواند 5 میلیارد تومان افزایش یا کاهش داشته باشد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز در توضیح 700 میلیارد تومان مطالبات وصول نشده شهرداری کرمان گفت: عمده‌ی این رقم براساس برآوردها و شش سرفصل ارایه شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات مالی که حاکم بر شرایط شهرداری است؛ از شهرداری خواستیم راه‌کارهایی که می‌تواند به شرایط موجود کمک کند را ارایه کنند که همکاران ما در شهرداری، کل مطالبات مربوط به کمیسیون ماده 100، ماده 77، عوارض پسماند، نوسازی و خودرو و عوارض کسب‌و‌پیشه که در سال‌های قبل بالقوه بوده و هیچ وقت تبدیل به بالفعل نشده را جمع‌بندی کردند، تا دنبال کنیم و بخشی از این اعداد را وصول کنیم.

چناریان تأکید کرد: آنچه در این جمع‌بندی مطرح شد، براساس برآورد، حدود 700 میلیارد تومان است؛ بنابراین، این رقم‌ها عمدتاً براساس برآورد است، نه براساس مستندات؛ یعنی به‌طور مثال براساس برآورد می‌گوییم 150 هزار دستگاه خودرو در کرمان داریم که عوارض این خودروها پرداخت نشده، وقتی به مستندات مراجعه می‌کنیم، امکان دارد به 40 هزار دستگاه خودرو کاهش یابد.

وی بیان کرد: به هر حال این مطالبات کار روی زمین مانده‌ای است که می‌شود به آن اتکا کرد تا بخشی از درآمدهای مورد نیاز را کسب کنیم.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز گفت: شهرداری کرمان700 میلیارد مطالبات وصول شده ندارد؛ بلکه این رقم براساس برآوردهایی است که انجام گرفته است.

لازم به ذکر است؛ در نشست عمومی یک‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری شورای اسلامی شهر کرمان، حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا، در تشریح گزارش نشست این کمیسیون، به ارایه‌ی گزارشی از وضعیت روند بودجه‌ی سنوات اخیر شهرداری و تحلیل و بررسی عملکرد بودجه سال 96 اشاره کرد که در ارایه‌ی این گزارش بیان شد شهرداری کرمان براساس برآوردهای انجام گرفته و نه مستندات، 700 میلیارد تومان مطالبات وصول‌نشده دارد.

محمدرضا احمدی

0