جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606505
  • 3 اردیبهشت 1397
  • 10:31
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی در نقاط مختلف شهر

در نشست عمومی شورا تأکید شد:

راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی در نقاط مختلف شهر

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد فرشاد، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با اشاره به برگزاری آیین روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و روز زمین پاک، از شهردار کرمان و مدیران سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهادی که در برگزاری این آیین همت کردند، تشکر کرد.

وی به بازدید اعضای کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر کرمان از بازار قلعه‌محمود هم اشاره کرد و گفت: این کمیسیون برای ساماندهی بازار قلعه‌محمود طرح‌هایی ارایه کرده است.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که سیستم تعالی مدیریت، شهرداری‌ها را تحت نظارت قرار می‌دهد و کمک بزرگی به شهرداران خواهد بود، گفت: اگر شهردار کرمان در این رابطه اقدام کند، کمک بزرگی به شهرداری کرمان خواهد بود؛ چراکه براساس این سیستم، شهرداری هر شش‌ماه یک‌بار ممیزی می‌شود و مدیران و کارکنان شهرداری باید همواره به‌روز باشند.

در ادامه، رامین ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت و به بررسی پرونده‌های تعدادی از شهروندان در این کمیسیون اشاره کرد.

زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم با تأکید بر برپایی بازارچه‌های خوداشتغالی برای عرضه‌ی محصولات خانگی زنان سرپرست خانوار گفت: اواخر سال گذشته ازسوی شهرداری کرمان بخشی از فضای پارک مادر برای عرضه‌ی محصولات خانگی زنان سرپرست خانوار، در اختیار این افراد گذاشته شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی سامان‌دهی دست‌فروشان کرمان، جلوگیری از ترافیک شهر و رفع مشکل رفت‌و‌آمد شهروندان را از مزایای راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی در نقاط مختلف شهر دانست و گفت: در نشست کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان مقرر شد طی جلسه‌ای با حضور شهردار کرمان، شهرداران مناطق و مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری، زمین‌های بلااستفاده‌ی شهرداری کرمان در نقاط مختلف شهر شناسایی و پس از بررسی برای راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی در اختیار این بانوان قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا با بیان این‌که در دوره‌های قبل شورا نیز موضوع راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی مطرح شده است، گفت: متأسفانه در هیچ دوره‌ای این موضوع به جمع‌بندی نرسیده است؛ بنابراین، امیدوارم در این دوره شاهد راه‌اندازی این بازارچه‌ها در نقاط مختلف شهر باشیم.

مشرفی، عضو شورا نیز با بیان این‌که در دوره‌ی قبل برای راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی آیین‌نامه‌ای تدوین شد، اما اجرا نشد، تأکید کرد: برپایی بازارچه‌های خوداشتغالی، باید براساس آیین‌نامه و چارچوب مشخصی باشد تا در آینده شهرداری با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: باید این آیین‌نامه تدوین شود و در اختیار اعضای شورا قرار گیرد تا اعضا نظرات خود را ارایه کنند و سپس در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شود.

حسین چناریان، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا نیز با بیان این‌که سامان‌دهی نشدن مشاغل شهری تبعاتی به‌همراه داشته و دارد، گفت: عدم ساماندهی مشاغل شهری، مشکلات اجتماعی، امنیتی، ترافیکی و ارایه‌ی نامطلوب خدمات به شهروندان را به‌همراه دارد؛ بنابراین، باید با ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی، نیازهای روزانه و ضروری شهروندان، در نزدیکی محل زندگی آن‌ها تأمین شود.

وی افزود: در این رابطه باید ابتدا راه‌کار کوتاه‌مدت برای برپایی این بازارچه‌ها داشته باشیم.

چناریان در همین رابطه به متروکه شدن بازار قلعه‌محمود اشاره و پیشنهاد کرد: پشت مغازه‌های بازار قلعه‌محمود، به محل تجمع معتادان تبدیل شده است؛ بنابراین، برای احیای این بازار و سامان‌دهی مشاغل خانگی، باید معبر این بازار در اختیار مشاغل خانگی قرار گیرد.

وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند مسئولیت این کار را به‌عهده گیرند.

علی بهرامی، نایب‌رییس و رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون گردشگری و اصناف شورا از بازار قلعه‌محمود گفت: بازار قلعه‌محمود، توسط اداره‌کل میراث فرهنگی کف‌سازی، بدنه‌سازی و مرمت شده، اما مغازه‌های این بازار به‌دلیل این‌که مالک شخصی دارند، متروکه و مخروبه شده‌اند.

وی افزود: متولی مسیر بازار، شهرداری کرمان است که مقرر شد روشنایی بازار توسط شهرداری منطقه یک تأمین شود؛ ضمن این‌که قرار شد شهرداری منطقه یک به صاحبان مغازه‌های بازار قلعه‌محمود اخطار بدهد و در صورت عدم حضور مالکان، جلوی درهای مغازه‌ها را مسدود کند.

بهرامی ادامه داد: با تأمین روشنایی و ارایه‌ی اخطار به مالکان مغازه‌های بازار قلعه‌محمود، می‌توان به‌صورت موقت فضای مسیری بازار را درروزهای پایانی هفته در اختیار زنان سرپرست خانوار گذاشت تا به عرضه‌‌ی محصولات خانگی خود بپردازند.

سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا هم بازار قلعه‌محمود را یکی از سرمایه‌های شهر کرمان دانست و گفت: راه احیای آثار تاریخی که متروکه در شهر رها شده‌اند، حضور مردم در این اماکن است.

وی با بیان این‌که با کلیات ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی در نقاط مختلف شهر موافقیم، گفت: اما برای تبدیل بازار قلعه‌محمود به بازارچه‌ی خوداشتغالی، باید نشستی با حضور نمایندگان شهرداری، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، اوقاف و سایر سازمان‌های مربوط برگزار و در این رابطه تصمیم‌گیری شود.

ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم با بیان این‌که سند بازآفرینی شهر کرمان در حال مطالعه است، گفت: در رابطه با بازار قلعه‌محمود هم مشاور در حال مطالعه است.

سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان هم گفت: امسال در رابطه با بازآفرینی محله گلبازخان و بازار قلعه‌محمود، اعتباراتی در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.

وی هم‌چنین با تأکید بر این‌که باید از ظرفیت حضور مردم برای احیای بافت تاریخی استفاده کنیم، گفت: راه‌اندازی بازارچه خوداشتغالی در بازار قلعه‌محمود، برای این محدوده امنیت می‌آورد و بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

شهردار کرمان با بیان این‌که از هر طرحی برای حضور مردم در بافت تاریخی حمایت می‌کنیم، گفت: می‌توانیم به‌صورت موردی و موقت به زنان سرپرست خانوار برای استفاده از فضای بازار قلعه‌محمود جهت راه‌اندازی بازارچه خوداشتغالی مجوز بدهیم و در ادامه، هر وقت مالکان املاک این بازار ترغیب شدند که مغازه‌های خود را احیا کنند، راه‌اندازی بازارچه ادامه پیدا نخواهد کرد.

در ادامه، با رأی اعضای شورا مقرر شد مسیر بازار قلعه‌محمود با هماهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط، به‌صورت موقت جهت راه‌اندازی بازارچه‌ی خوداشتغالی در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد؛ ضمن این‌که همزمان آیین‌نامه مربوط به برپایی بازارچه‌های خوداشتغالی نیز بازنگری و به شورا ارایه شود.

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا هم در این نشست با اشاره به برخی آرای کمیسیون ماده 100 گفت: شهرداری کرمان پیش از این درخواست کرده بود شورای اسلامی شهر یک مجوز کلی برای تسهیل در روند کار افرادی که اقدام به ساخت‌و‌ساز غیرمجاز کرده و جریمه شده‌اند و هم‌چنین بخشی از ملک آن‌ها در مسیر تعریض قرار گرفته و حاضرند بخش مسیری ملک خود را به‌صورت رایگان به شهرداری کرمان اعطا کنند، صادر کند.

وی افزود: اما اخیرأ مجدد ازسوی شهرداری نامه‌ای ارسال شده که مشکل این افراد به‌صورت موردی به شورا ارایه شود و شورا با بررسی تک‌تک موارد، مصوبه صادر کند.

کامیاب ادامه داد: مجوز کلی موجب سهولت کار ارباب رجوع می‌شود.

عالم‌زاده، شهردار کرمان نیز در این رابطه با بیان این‌که نگاه ما به اداره امور شهر نباید کوتاه‌مدت باشد، تصریح کرد: اگر برای هر فردی که تخلف کرده، این‌گونه تصمیم‌ها گرفته شود، آینده‌ی شهر دچار خدشه می‌شود.

وی افزود: اگر این مصوبه کلی باشد، شهروندان را به ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و درنهایت پرداخت جریمه ترغیب می‌کند.

شهردار کرمان تصریح کرد: نباید مشکل فردی که تخلف کرده را تسهیل کنیم؛ چراکه با این اقدام راه را برای تخلف باز کرده‌ایم.

عالم‌زاده به برخی آرای کمیسیون ماده 100 هم انتقاد کرد و گفت: کمیسیون ماده 100 در برخی آرای خود با جریمه کردن افراد، ضابطه‌ها را نادیده می‌گیرد.

وی با بیان این‌که نباید ضابطه‌ها را نادیده بگیریم و شهر را بفروشیم، گفت: مسیر رفت‌و‌آمد افراد متخلف به شهرداری و شورا، فرایند کار را کُند می‌کند.

شهردار کرمان در عین حال بیان کرد: البته مصوبات شورا برای ما لازم‌الاجراست و هر تصمیمی که شورا بگیرد، اجرا می‌کنیم.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورا هم با بیان این‌که راه انداختن کار مردم عبادت است، گفت: با این مصوبه مالک، بخش مسیری ملک خود را به‌طور رایگان به شهرداری می‌دهد و شهرداری هر وقت خواست، می‌تواند ملک را تخریب کند.

وی افزود: با این مصوبه، هم مشکل مردم حل می‌شود و هم برای طرح‌های عمرانی شهرداری مشکلی ایجاد نمی‌شود.

خدادادی ادامه داد: وقتی مالک سند را به شهرداری منتقل می‌کند، شهرداری هر وقت تصمیم گرفت، می‌تواند ملک را تخریب کند.

کامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا نیز گفت: منظور ما این است که با این مجوز کار مردم تسهیل شود؛ ضمن این‌که شهرداری در موارد مختلف می‌تواند از این مجوز استفاده کند و یا استفاده نکند.

ارجمند کرمانی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم در این رابطه گفت: بزرگ‌ترین مزیت این مصوبه این است که شهرداری بخشی از ملک که در مسیر تعریض قرار دارد را به‌صورت رایگان در اختیار می‌گیرد.

وی افزود: شهرداری می‌تواند از مالک تعهد بگیرد که هر وقت خواست، ملک را تخریب کند که در این صورت هم رضایت ارباب رجوع جلب شده و هم به شهرداری کمک خواهد شد.

محمدرضا احمدی

0