پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9608020
  • 6 شهریور 1398
  • 11:06
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
راه پر پیچ و خم حمل و نقل شهری

در گفت‌و‌گو با مهندس قنبری، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان مطرح شد

راه پر پیچ و خم حمل و نقل شهری

محمدرضا احمدی - انجام فعالیت‌های عمرانی در مناطق کمتربرخوردار، پیگیری آسفالت معابر شهر، سرعت‌بخشیدن به ساخت پل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، پیگیری و اقدام برای ساخت پارک بزرگ گردشگری، اصلاح نقاط حادثه‌خیز و تسهیل عبور و مرور و بسیاری اقدامات ریز و درشت دیگر، ازجمله فعالیت‌های معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان است. ازجمله اقدامات مهم این معاونت در دوسال اخیر نیز، تکمیل پل‌های باغ‌ملی، شهید بهشتی (سیدی) و شهید الله‌دادی و زیرگذر آزادی بود؛ ضمن این‌که ساخت و تکمیل بقیۀ پل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد. برای آگاهی از فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت، با مهندس محمدعلی قنبری، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم.

 جناب مهندس قنبری! دربارۀ اقدامات معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهرداری در مناطق هدف طرح بازآفرینی شهری توضیح دهید.  
این معاونت در مناطق هدف ازجمله شهرک بنی‌هاشم و شهرک صنعتی که از مناطق کم‌برخوردار محسوب می‌شوند، زیرسازی، آسفالت و جدول‌گذاری معابر را در دستور کار داشته که در شهرک قمر بنی‌هاشم، بخش زیادی از معابر آسفالت شده و در شهرک صنعتی نیز آسفالت و جدول‌گذاری بولوار اصلی شهرک صنعتی و خیابان شهیدان محمدی به پایان رسیده، آسفالت معابر فرعی این شهرک هم شروع شده و قرار است تا پایان سال، تمام معابر فرعی و کوچه‌ها آسفالت شود؛ ضمن این‌که ساخت بوستان شهرک صنعتی هم رو به پایان است. 
ساخت فرهنگ‌سرا در شهرک صنعتی نیز از دیگر اقدامات است که براساس همان نقشه و طرح فرهنگ‌سرای جان جهان، در شهرک صنعتی نیز یک فرهنگ‌سرا ساخته خواهد شد که اکنون کار ساخت این فرهنگ‌سرا شروع شده است. برای ساخت مرکز بهداشت هم، یک زمین به اداره‌کل راه و شهرسازی تحویل داده شده است. 
در مجموع، از ابتدای سال تاکنون، شهرک صنعتی از نظر زیرساختی متحول و رضایت عمومی مردم هم حاصل شده است؛ ضمن این‌که خوشبختانه مردم نیز همکاری مطلوبی با ما دارند.
شهرک قمر بنی‌هاشم، منطقه هدف دیگری است که تعداد زیادی از معابر این شهرک در سال گذشته و امسال آسفالت شده و این روند هم‌چنان ادامه دارد.
هم‌چنین در ستاد بازآفرینی مصوب شده در صورت تحویل سهمیه قیر، آسفالت منطقه هدف سرآسیاب نیز شروع شود.

 جناب مهندس! آیا تکمیل زیرساخت‌‌های این مناطق، افراد را به حاشیه‌نشینیِ بیشتر ترغیب نمی‌کند؟
این موضوع از دغدغه‌هایی است که در ستاد بازآفرینی شهری هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این رابطه پبشنهاد دادم در انتهای شهرک صنعتی، کمربند سبز اجرا کنیم که در ستاد بازآفرینی شهری استان نیز مصوب شد. خوشبختانه اجرای کمربند سبز شمالی، از تصرف زمین‌ها در این منطقه جلوگیری کرده است؛ بنابراین، در این محدوده هم به‌دنبال راه‌کار مناسبی هستیم تا تصرف زمین‌ها و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز ادامه پیدا نکند.
بارآفرینی مناطق هدف، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد. به هر حال مشکلات در این مناطق زیاد است، اما باید به‌نوعی فاصلۀ طبقاتی مناطق کاهش پیدا کند که بهترین راه، ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق است.

 یکی از موضوعاتی که پیگیری می‌کردید، فاینانس آسفالت بود. آسفالت معابر شهر از طریق فاینانس در چه مرحله‌ای است؟
فاینانس آسفالت در شورای اسلامی شهر مصوب شد و در بودجه 98 شهرداری هم، برای آن بودجه لازم در نظر گرفته شد، اما کمیته تطبیق فرمانداری، به این مصوبه ایراد وارد کرد.
در فاینانس آسفالت، پیمان‌کار مبلغ مورد نظر را هزینه و در سال‌های بعد از شهرداری دریافت می‌کرد؛ ضمن این‌که در مصوبه آمده بود اگر شهرداری نتوانست به‌موقع پول پیمان‌کار را پرداخت کند، به پیمان‌کار دیرکرد پرداخت شود تا پیمان‌کاران برای شرکت در مناقصه ترغیب شوند، اما‌ کمیته تطبیق فرمانداری به این مصوبه ایراد گرفت؛ بنابراین، مقرر شد بودجه سال 98 اصلاح و آسفالت معابر از طریق پیمان‌کار پیگیری شود.
البته برای آسفالت معابر شهر کرمان، از ابتدای سال قیر تأمین شده و تلاش کردیم معابر مختلف شهر را آسفالت کنیم. ضمناً به شهروندان اعلام می‌کنیم کوچه‌هایی که ساکنان آن‌ها نسبت به پرداخت خودیاری اقدام کنند، آسفالت خواهد شد.

 آیا تعهدات قبلی شهرداری در رابطه با خودیاری که شهروندان پرداخت کرده‌اند، به پایان رسیده و کوچه‌ها آسفالت شده است؟
بله، دیگر کوچه‌ای باقی نمانده که اهالی آن خودیاری پرداخت کرده باشند و آسفالت نشده باشد.
هم‌چنین خیابان‌های مختلف ازجمله الغدیر و لاله آسفالت شد. اصلاح آسفالت کمربند شمالی نیز به‌دلیل این‌که آسفالت مناطق هدف در دستور کار قرار گرفته بود، معطل مانده بود، اما به‌زودی اکیپی، لکه‌گیری هندسی بزرگ‌راه‌ها را شروع خواهد کرد تا آسفالت بزرگ‌راه‌ها هم اصلاح شود.
در مجموع، آسفالت معابر شهر کرمان مناسب نیست و اصلاح آسفالت معابر، منابع اعتباری زیادی نیاز دارد که در توان شهرداری کرمان نیست. اگر بخواهیم با همین اعتبارات موجود، آسفالت معابر شهر را اصلاح کنیم، حدود 15 سال طول می‌کشد؛ چراکه عمر مفید آسفالت بسیاری از معابر شهر به پایان رسیده، اما در تلاش هستیم با همین اعتبارات موجود، معابر را آسفالت کنیم. لکه‌گیریِ آسفالت معابر هم از ابتدای سال شروع شده و روزانه کار لکه‌گیری معابر انجام می‌شود.

 وضعیت کارخانه آسفالت شهرداری چگونه است؟
کارخانه آسفالت فعال است و در برخی از روزها هر دو کارخانۀ تولید آسفالت، کار می‌کند. هم‌چنین کارخانۀ تولید قطعات بتنی هم به‌خوبی فعال است و اکنون، تعداد زیادی جدولِ تولیدشده، در کارخانه وجود دارد.

 جناب مهندس قنبری! یکی از مواردی که در مصاحبه‌های پیشین به آن اشاره کرده بودید، اصلاح هندسی سه‌راهی شرف‌آباد بود. در این رابطه چه اقداماتی انجام گرفته است؟ 
طرح اولیه اصلاح هندسی سه‌راهی شرف‌آباد، توسط کارشناسان شهرداری طراحی شد که به‌صورت هم‌سطح است، اما چراغ‌قرمز این تقاطع حذف می‌شود. 
اگر می‌خواستیم در این سه‌راهی، تقاطع غیرهم‌سطح بسازیم، با نرخ‌های سال 97، بیش از 150 میلیارد تومان بودجه نیاز بود؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم مشکل را با هم‌سطح‌سازی حل کنیم که در این رابطه چندین‌ماه وقت گذاشتیم، طرح تهیه شد، مصوبه شورای ترافیک را هم گرفتیم، اما با توجه به این‌که در طرح جامع ترافیک شهر کرمان، در این سه‌راهی غیرهم‌سطح‌سازی دیده شده، نیاز به مصوبۀ کمیسیون ماده پنج داریم که در این رابطه مکاتبه شده و همین‌که مصوبۀ کمیسیون ماده پنج گرفته شود، کار شروع می‌شود.

 پیش‌بینی می‌کنید این طرح از چه زمانی شروع شود؟
اجرای این طرح از شهریورماه شروع خواهد شد. در این طرح، با ایجاد دوربرگردان و تعریض، تقاطع حذف می‌شود؛ ضمن این‌که با اجرای این طرح، مشکل انتهای خیابان 24 آذر هم حل خواهد شد.
یکی از مشکلات موجود در اجرای این طرح، جابه‌جایی دکل برق بود که هزینۀ زیادی در بر داشت؛ بنابراین، طراحی به‌گونه‌ای انجام شد تا نیازی به جابه‌جایی دکل برق نباشد. 

 اجرای طرح هم‌سطح‌سازی چه میزان هزینه خواهد داشت؟
پیش‌بینی می‌کنیم اجرای این طرح حدود پنج میلیارد تومان هزینه داشته باشد؛ درحالی‌که اجرای تقاطع غیرهم‌سطح، 150 میلیارد تومان هزینه داشت؛ بنابراین، نسبت به تقاطع غیرهم‌سطح بهتر است و مشکل ترافیک این محدوده را تا چندسال آینده برطرف خواهد کرد.

 جناب مهندس! مشکل معارض پل‌های شهدای خلبان و سربازان گمنام امام زمان علیه‌السلام، برطرف شده است؟
در پل شهدای خلبان، باید زمین‌های محدودۀ تقاطع تملک شود که شهرداری منطقه دو پیگیر است، اما در تقاطع غیرهم‌سطح سربازان گمنام امام زمان علیه‌السلام، معارض، مربوط به برق، آب و گاز بود که با اصلاح طراحی، مشکل جابه‌جایی خط انتقال گاز حل شد، اما خطوط برق و آب باید جابه‌جا شود. طرح اداره آب و فاضلاب برای جابه‌جایی دو خط انتقال آب تهیه شده، خط انتقال برق هم مصوب شده و در حال اجراست. هزینه‌های انتقال خطوط آب و برق هم با بدهی‌های این ادارات به شهرداری تهاتر خواهد شد.
در این رابطه دکتر موسوی، معاون محترم عمرانی استاندار بسیار کمک کردند که از ایشان تشکر می‌کنیم. 

 براساس اولویت کدام تقاطع‌های غیرهم‌سطح در حال ساخت است و چه زمانی به پایان می‌رسد؟
پل شهید بادپا در حال ساخت است و تلاش می‌کنیم امسال به بهره‌برداری برسد. ساخت پل سربازان گمنام امام زمان علیه‌السلام هم همزمان ادامه دارد و اکنون، فونداسیون‌های پایه‌های ضلع شمال شرقی پل در حال بتن‌ریزی است و در تلاش هستیم این پل هم در سال آینده به بهره‌برداری برسد.
اگر معارض شهدای خلبان حل می‌شد، اجرای این پل در اولویت بود، اما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این پل را در دو فاز اجرا کنیم؛ یعنی فاز نخست را که مشکل معارض ندارد، سال آینده اجرا خواهیم کرد.
هم‌چنین در مسیر بولوار کوثر، ملکی در حال تملک است که در صورت تملک این ملک، می‌توانیم این قسمت از مسیر بولوار کوثر را آسفالت کنیم تا بخشی از ترافیک بولوار جمهوری‌اسلامی و عبور و مرور خیابان‌های کمیل و بوعلی و سایر معابر این محدوده، تسهیل ‌شود.

 در خصوص اقدامات این معاونت برای رفع گره‌های ترافیکی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز هم توضیح دهید.
گره‌های کور ترافیکی‌ای در شهر وجود داشت که از ابتدای امسال تصمیم گرفتیم با اجرای طرح‌ها و اصلاح ترافیکی، عبور و مرور برخی از این نقاط مثل سه‌راهی سیلو و سه‌راهی دخانیات را تسهیل کنیم. اصلاح سه‌راه جوپاری و انتهای خیابان گلدشت هم در دستور کار است.
جداسازی باندهای رفت‌و‌برگشت خیابان‌ها هم از دیگر اقدامات بود که تأثیر زیادی در روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادف‌ها داشت. اخیراً نیز حدفاصل چهارراه خواجو تا چهارراه ابوذر جداسازی شد.
در خیابان بهمنیار هم اصلاح هندسی پنج‌راه 24 آذر در دستور کار است؛ هم‌چنین با ساخت پل باغ‌ملی، در چهارراه پمپ بنزین گره ترافیکی ایجاد شده که اصلاح هندسی این محدوده نیز اجرا می‌شود.

 جناب مهندس! ساخت پارک گردشگری در چه مرحله‌ای است؟
بیش از 50 هکتار در ضلع غربی پردیسان قائم، به پارک گردشگری تبدیل خواهد شد که در این رابطه مطالعات مشاور به پایان رسیده، جلسات متعددی برگزار شده و طی یک‌ماه آینده ساخت این پارک شروع خواهد شد.
در پروژه‌ای دیگر نیز، خیابان شورا حذف و به مجموعۀ پارک شورا اضافه می‌شود؛ ضمن این‌که یک مجموعۀ فرهنگی، هنری و تفریحی در این محدوده ایجاد خواهد شد. خانه شهر هم به یک مجموعۀ فرهنگی تبدیل خواهد شد که کارهای مطالعاتی آن توسط مشاور در دست انجام است.

 برای آرامستان هنرمندان چه برنامه‌ای دارید؟ 
آرامستان هنرمندان در مجموعۀ پارک گردشگری دیده خواهد شد که مشاور در حال مطالعه است، هنرمندان هم جلساتی با مشاور طرح داشته‌اند و دغدغه‌های خود را مطرح کرده‌اند که در تلاش هستیم به‌گونه‌ای عمل کنیم تا در حد امکان توقع هنرمندان برآورده شود.

 جناب مهندس! برای ساخت پارکینگ طبقاتی در شهر کرمان چه برنامه‌ای دارید؟
کمبود پارکینگ فقط در محدودۀ مرکزی شهر و حدفاصل میدان آزادی تا چهارراه سمیه، محسوس است که متأسفانه در این محدوده زمین نداریم؛ بنابراین، اگر مالکان این محدوده، زمین‌های متروکۀ خود را در اختیار شهرداری قرار دهند، این زمین‌ها را به‌صورت موقت به پارکینگ تبدیل خواهیم کرد؛ ضمن این‌که در این زمینه بسته‌های تشویقی هم در نظر گرفته شده است. 
متأسفانه چون برخی از این ساختمان‌های متروکه، قدیمی هستند و مالکان به شهرداری عوارض بدهکارند، نگرانند که اگر این زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهند، کاربری آن‌ها در آینده در طرح تفضیلی به‌عنوان پارکینگ در نظر گرفته شود؛ درحالی‌که حاضریم با مالکان توافق‌نامه منعقد کنیم تا این اتفاق نیفتد.
البته نزدیک تقاطع سمیه، چند پارکینگ ازجمله پارکینگ اباصالح‌المهدی وجود دارد، اما شهروندان به‌دلیل فاصلۀ این پارکینگ‌ها با مجتمع‌های پزشکی، از این پارکینگ‌ها استفاده نمی‌کنند.

 نظر شما در خصوص استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه چیست؟
پارکینگ‌های مکانیزه در مجموعه‌های تجاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تهران، شیراز و مشهد از پارکینگ مکانیزه استفاده کردند، اما در ادامه، آن‌ها را جمع‌آوری کردند که دلیل آن، هزینۀ بالای نگهداری پارکینگ‌های مکانیزه بود. این‌گونه پارکینگ‌ها برای مجتمع‌های مسکونی مطلوب است که استفاده زیادی ندارد.
چندی پیش، تعدادی از سازندگان پارکینگ مکانیزه به کرمان آمدند و در حضور استاندار محترم با آن‌ها جلسه داشتیم که پیشنهاد دادیم در صورتی که برای ساخت پارکینگ مکانیزه در کرمان اقدام کنند، زمین مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد و بسته‌های تشویقی نیز در نظر می‌گیریم، مشروط بر این‌که خودشان بهره‌برداری کنند که گفتند: «برای بهره‌برداری ورود نمی‌کنیم؛» چراکه می‌دانند چقدر هزینه‌های بهره‌برداریِ پارکینگ‌های مکانیزه بالاست.

 جناب مهندس! اجرای BRT در شهر کرمان به کجا رسید؟
جلسات زیادی در رابطه با اجرای BRT و ترموا برگزار کرده‌ایم، اما چون عرض خیابان شریعتی کم است، نمی‌توانیم در این خیابان  BRT اجرا کنیم. البته پیگیر استفاده از سیستم‌های دیگر ازجمله تراموا هستیم که در این رابطه نیز جلسات متعددی با شرکت‌های مختلف برگزار کرده‌ایم. متأسفانه هزینۀ اجرای تراموا بسیار زیاد است. براساس برآورد اولیه‌ای که کرده‌ایم، اجرای هر کیلومتر تراموا، حدود 15 میلیون یورو هزینه دارد؛ بنابراین، اجرای 14 کیلومتر مسیر مورد نیاز تراموا در کرمان، حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ بنابراین، در این رابطه هنوز به جمع‌بندی کامل نرسیده‌ایم، اما در حال بررسیِ تمام گزینه‌ها هستیم که امیدواریم زودتر به نتیجه برسیم. به هر شکل راه رسیدن به حمل و نقل مطلوب شهری، راه پر پیچ و خمی است که تلاش می‌کنیم از آن عبور کنیم.
در برخی شهرها رفیوژ وسط را به‌طور کلی جمع‌آوری و مسیر BRT جایگزین کرده‌اند که ما در خیابان شریعتی چنین امکانی نداریم. البته اجرای BRT وسط خیابان اشتباه است، یا حداقل باید برای عبور عابر پیاده، زیرگذر یا روگذر وجود داشته باشد که در برخی شهرها فقط سرعت‌گیر گذاشته‌اند تا سرعت خودروها کم شود و شهروندان بتوانند عبور کنند.
البته بازنگری طرح جامع شهر کرمان شروع شده که امیدواریم تا سال آینده به پایان برسد تا ببینیم مشاور برای حمل‌و‌نقل عمومی چه موردی را در نظر می‌گیرد.
 
 در خصوص اجرای پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان هزارویکشب و بولوار حمزه توضیح دهید. 
طرح پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان هزارویک‌شب و بولوار حمزه توسط مشاور تهیه شده و در چند جلسه هم در کارگروه ترافیک مورد بررسی قرار گرفته که اعضای شورا نظرهای خود را اعلام کرده‌اند و اکنون، مشاور در حال انجام اصلاحات است. مسیر پیاده‌راه و دوچرخه‌سواری در طرح جامع ترافیک هم دیده شده است.

0