پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607797
  • 11 خرداد 1398
  • 13:37
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
دستور ویژه استاندار کرمان برای استانداردسازی شرایط نگهداری آثار موزه شاه نعمت الله ولی ماهان

دستور ویژه استاندار کرمان برای استانداردسازی شرایط نگهداری آثار موزه شاه نعمت الله ولی ماهان

استاندار کرمان دستورات لازم برای استانداردسازی شرایط نگهداری آثار موزه شاه‌نعمت‌الله ولی ماهان تأکید کرد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، ‌محمدجواد فدایی در حاشیه سفر یک‌روزه به بخش ماهان و بازدید از مجموعه شاه‌نعمت‌الله ولی، ‌بر استانداردسازی شرایط نگهداری پته موجود در این موزه به‌عنوان نفیس‌ترین و ارزشمندترین پته جهان تأکید کرد.

وی گفت: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان باید هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لازم این پته را تأمین کند و شرایط نگهداری این پته نیز باید استانداردسازی شود.

دکتر فدایی با اشاره به برخی صحبت‌های مطرح‌شده دربارۀ تاریخچۀ پته موجود در موزه شاه‌نعمت‌الله ولی بیان کرد: لازم است اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گزارشی دربارۀ تاریخچه این پته تهیه کند تا اثبات شود که تخریب جدیدی ایجاد نشده است.

استاندار کرمان افزود: کارهای مرمت این پته نیز باید براساس برنامۀ زمان‌بندی قابل قبول دنبال شود و در ادامه نیز، طرح استاندارد نگهداری این پته با نظر کارشناسان تدوین شود.

دکتر فدایی هم‌چنین در بازدید از موزه، از قرآن دست‌نویس نوشتۀ آب‌طلا اعراب مرکب قدمت 710 هجری قمری نیز دیدن کرد و گفت: ‌حفظ میراث ارزشمند موجود و انتقال آن‌ها به آیندگان یک اصل اساسی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: باید بررسی شود که آیا امکان استفاده از درآمدهای موقوفات برای حفظ و نگهداری آثار ارزشمند موجود در مجموعۀ شاه‌نعمت‌الله ولی وجود دارد یا خیر.

در این بازدید مقرر شد کارگاه مرمت موزه مجموعۀ شاه‌نعمت‌الله ولی، طی شش‌ماه آینده راه‌اندازی و مرمت مورد نیاز آثار در همین محل انجام شود.

0