جمعه 31 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607850
  • 23 خرداد 1398
  • 11:49
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
در مسیر فیلم ‌ساختن کم نیاورید

محمدامین کمالی، فیلم‌ساز، خطاب به جوانان می‌گوید:

در مسیر فیلم ‌ساختن کم نیاورید

محمدامین کمالی فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از جمله فیلم‌سازان جوان و موفقی است که کارنامه پر و پیمانی شامل ۱۶ فیلم کوتاه داستانی و مستند و انیمیشن دارد. کمالی سابقه حضور در ۱۶ جشنواره معتبر را دارد که از آن جمله حضور موفق انیمیشن «شکارچی خرگوش» در ۶ جشنواره و دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره فیلم و انیمیشن «النهج» عراق است. فیلم کوتاه «H2o» نیز در جشنواره «کاپرکاست» انگلیس و ایندیوایز آمریکا به ترتیب کاندیدای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم کوتاه اکشن شده است. کمالی هم‌چنین سابقه دستیاری در فیلم سینمایی خسته نباشید و بازیگری و کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامه خود دارد. به مناسبت موفقیت‌های دو اثر اخیرش مصاحبه ما با او را بخوانید:

 به عنوان اولین سوال در سینما چه جاذبه‌ای بود که تو را به فیلم‌سازی علاقمند کرد و به عبارتی داستان از کجا شروع شد؟
داستان علاقمندی من به سینما بر می‌گردد به زمانی‌که ۷ سالم بود. در  ۷ سالگی اولین بار  فیلم «ترمیناتور ۲»یا به عبارتی «نابودگر 2»با بازی آرنولد را دیدم و چنان مجذوب این فیلم شدم که بیش از سه یا چهار بار آن را تماشا کردم. درست بعد از تماشای این فیلم بود که چنان شور و هیجانی در وجودم بود که آرزو کردم که یک روز یا چنین فیلمی بسازم یا در چنین اثری بازی کنم.‌و همین تماشای فیلم آغاز داستانی شد برایم تا به سینما علاقمند شوم.

 جدای از این شور و هیجانی که می‌گویید در اثر تماشای فیلم در شما ایجاد شد،‌به نظر خودتان مهم‌ترین عاملی که باعث شد به فیلم‌سازی روی بیاورید چه بود؟
بدون هیچ حرف و دلیل اضافه،‌علاقه و شیفتگی به سینما. و این علاقه با تماشای مستمر فیلم شروع شد که البته این خصلت همچنان در من وجود دارد و مرتب آثار سینمای جهان و ایران را رصد می‌کنم.‌البته در سال‌های بعد که با ظرفیت و توان تاثیرگذاری سینما که آشنا شدم،‌همین ویژگی‌های سینما باعث ماندگاری علاقه و تشویقم به ادامه کار شد.

 به نظر شما مهم‌ترین مشکل و آسیب در حوزه فیلم کوتاه چیست؟
به نظر من بزرگ‌ترین مشکل ذهن خود علاقه‌مندان به این هنر و نزدیکان‌شان است.‌به عبارتی بر این باورم که تلقین و القا فکر منفی و انرژی منفی خود این هنرمندان و نزدیکان‌ آنها باعث می‌شود که یاس و ناامیدی در وجود آن‌ها رخنه کند و این مسئله باعث دلسردی و یا کند شدن سرعت و بی‌تفاوتی آن‌ها شود.‌بهرحال مشکلات در همه زمینه‌ها وجود دارد اما به نظر من باید امیدوار بود و با تلاش و پشتکار جلو رفت.‌اما مشکل دیگر این‌ است که متاسفانه از سوی متولیان امر در کرمان کمتر به استعدادها و توانمندی‌های هنرمندان بومی و کرمانی توجه می‌شود که البته خوشبختانه با حضور و درخشش جوانان هنرمند این عرصه در سال‌های اخیر این نگاه در حال تغییر است.
اما آفتی که  از آن می‌توان به عنوان آسیب حوزه فیلم‌سازی به خصوص فیلم کوتاه نام برد،‌توجه خاص و ویژه به  کارگردانی و تصویربرداری است به طوری که اکثر  علاقه‌مندان این حوزه دوست دارند‌ بدون در نظر گرفتن توان و استعداد خود بیشتر به‌عنوان کارگردان و تصویر بردار فعال باشند ‌و همین امر موجب اتلاف وقت و عمر و در نهایت عدم موفقیت و مسایلی از این دست می‌شود.‌تجربه شخصی من بدین‌گونه بودکه زمینه‌های مختلف مانند تدوین، بازیگری،‌صدابرداری را تجربه کردم و با آگاهی نسبی از توان خود به سمت کارگردانی روی آوردم.‌به‌هرحال ما همان‌قدر که به کارگردان نیاز داریم چه بسا بیشتر به نویسنده و تدوین‌گر و متخصص‌های خوب دیگر نیازمندیم. خوشبختانه مشکل نبود تجهیزات با همکاری و کمک تعدادی از دوستان تا حدودی حل شده است،‌می‌ماند جذب سرمایه‌گذار و تهیه کننده که آن هم با همت بلند و داشتن طرح و ایده خوب و شیوه درست برقراری ارتباط میسر است البته همان‌طور که اشاره شد امیدوارم که مدیران و متولیان به استعدادها و جوانان کرمانی و بومی بیشتر اعتماد کنند.

 کمی در مورد فیلم اخیرتان و موضوع آن و موفقیت‌هایی که کسب کرده بگویید؟
آخرین کار من فیلمی به نام «شکارچی خرگوش» است که البته اولین تجربه من در زمینه انیمیشن می‌باشد.‌در ابتدا اجازه بدهید در مورد عوامل این فیلم توضیح بدهم.‌تصویرسازی و تدوین این اثر برعهده احسان شعبانیان و بردیا شعبانیان بود که حضورشان در کنار من بسیار موثر بود و برای این پروژه زحمات فراوانی کشیدند. تهیه کنندگان این انیمیشن هم محبوب و مهرداد گرامی  بودند که مطمنا اگر حمایت و پشتیبانی ایشان نبود این اثر شکل نمی‌گرفت. این اثر را ابتدا قرار بود به صورت فیلم کوتاه بسازم که در نهایت تصمیم بر این گرفتم که ساختار‌آن انیمیشن باشد. داستان شکارچی خرگوش در مورد یک شکارچی است که با خرگوشی در داخل چاهی گرفتار می‌شود و فیلم به تلاش او برای نجات و حضور و تاثیرگذاری خرگوش در این میان می‌پردازد. این انیمیشن تاکنون در شش جشنواره خارجی شرکت یافته که چند هفته پیش توانست در جشنواره فیلم و انیمیشن النهج  عراق جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را از بین صدها اثر ارسالی از کشورهای مختلف و ۵۶ فیلم راه یافته به بخش مسابقه از آن خود کند. هم‌چنین این انیمیشن در امرداد سال جاری در جشنواره فیلم و انیمیشن سئول کره جنوبی در بخش مسابقه انیمیشن پذیرفته شده است و قرار است در کنار ۲۷ اثر از کشورهای دیگر به رقابت بپردازد.

 آیا توصیه‌ای برای فیلم‌سازان جوان مثل خودتان دارید؟
من خودم را در مقام توصیه کردن نمی‌بینم اما این نکته را دوستانه به علاقمندان و فیلم‌سازان جوان می‌گویم که فیلم‌سازی فعل و مسیر دشواری است پس به قول معروف سعی کنند در این عرصه کم نیاورند و منتظر حمایت و یا محیا شدن شرایط نباشند شرایط را خودشان محیا کنند و با هر توان و طرفیت فیلم بسازند و تجربه کنند.

0