چهارشنبه 8 فروردین 1403
  • ورزش
  • شماره خبر: 9608466
  • 12 بهمن 1398
  • 11:26
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
در لیگ برتر می‌مانیم

مربی تیم مس:

در لیگ برتر می‌مانیم

شهلا پورامیری - بلندقامتان مس کرمان که نخستین سال حضورشان را در لیگ برتر بسکتبال کشور می‌گذرانند، اگر چه با توجه به شرایط‌شان نتایج رضایت‌بخشی را کسب کرده‌اند، اما در طی بازی‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه هستند. سیدحسین مهدوی مربی تیم بسکتبال صنعت مس کرمان طی هشت سال گذشته در لیگ یک سرمربی تیم بسکتبال مس بود و اینک به‌عنوان مربی این تیم را در لیگ برتر همراهی می‌کند، در گفت‌وگو با کرمان‌شهر از نقاط قوت و ضعف و هم‌چنین فراز و نشیب‌های پیش‌روی این تیم سخن گفت که حاصل آن از نظرتان می‌گذرد.

در ابتدا بفرمایید تیم مس در چه سالی به لیگ برتر صعود کرد و اینک وضعیت تیم چگونه است؟
 مس 9 سال است که در بسکتبال تیم‌داری می‌کند و تیم مس سال گذشته به لیگ برتر صعود کرد. از لیگ دسته اول شروع کرده است و به لیگ برتر آمده است. اینک وضعیت تیم خوب است و با دو بازی کمتر در رده ۱۲ جدول رده‌بندی قرار دارد.

چرا بازی کمتری نسبت به سایر حریفانش انجام داده است؟
به دلیل برگزاری مراسم عزاداری شهید سپهبد سردار سلیمانی دو بازی در کرمان انجام نشد که بعد از اعلام از سوی فدراسیون این دو بازی با تیم‌های «شیمیدور» قم و «اکسون» تهران، در کرمان برگزار خواهد شد.

وضعیت اعزام‌ تیم مس  به چه صورت است؟
تمام سفرهای‌مان با اتوبوس است در حالی‌که اکثر تیم‌های لیگ برتری بسکتبال، پروازی هستند. به جز تیم  نیروی زمینی تهران، اما از نظر بعد فاصله مسیرهای اعزامشان کوتاه است در حالی‌که برای تیم کرمان به دلیل مسافت زیاد با شهرهای دیگر سفر زمینی خسته‌کننده است. ما تنها باشگاهی هستیم که  با اتوبوس و قطار به مسابقات اعزام می‌شویم. البته باید متذکر شوم تیم نیروی زمینی باشگاه ندارد. 

اعزام با اتوبوس تا چه اندازه بر خستگی و کیفیت بازی  بازیکنان تأثیر دارد؟
بازیکنان تیم ما معمولا چهار روز از هفته را در اتوبوس می‌گذرانند. فرصتی برای تمرین  و رفع خستگی نداریم. به‌عنوان مثال این سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه در ماهشهر مسابقه داریم و  پنج‌شنبه در کرمان بازی داریم و به دلیل این‌که بازیکنان همه قد بلند هستند و اگر  ۱۷- ۱۸ ساعت در اتوبوس بمانند قطعا بر راندمان کاری‌شان تاثیر می‌گذارد و هم‌چنین احتمال آسیب‌دیدگی‌شان بالا می‌‌رود. اما ما همه از روز اول این شرایط را پذیرفتیم و می‌دانستیم که  باید با این شرایط کار کنیم.

مبلغ قرارداهای تیم مس به چه صورت است و فکر می‌کنید در پایان لیگ چه رده‌ای از جدول را تصاحب می‌کنید؟
تیم‌ها در لیگ برتر بسکتبال ایران خیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پول‌های هنگفتی خرج می‌کنند. بسکتبال مس اولین سال است که به لیگ برتر رفته است  و بودجه کمی دارد همین که با این شرایط تیم را در لیگ برتر نگه می‌داریم، شاهکار کرده‌ایم حضور بازیکنان خارجی سطح بالا، بازیکنان تیم ملی سطح بالا در تیم‌های دیگر نشان از قدرت آن‌هاست. نیمی از بازیکنان تیم کرمان  بومی و نیمی غیربومی هستند و همه با مبالغ بسیار جزئی جذب شده‌اند و فکر می‌کنم مجموع قراردادهای بازیکنان تیم مس و کادر فنی این تیم به اندازه یک بازیکن سطح اول کشور نباشد. مثلا، «مهرام» سالانه هزینه‌های ملیاردی در بسکتبال صرف می‌کند. باید متذکر شوم که تمام کادر فنی تیم بسکتبال مس بومی هستند.

نظرتان در خصوص تیم چیست؟
 تیم مس تیم خوبی است اما به نظرم بازیکنان کرمان جوان و کم‌تجربه هستند بر اساس بودجه‌ای که باشگاه تعیین کرده و شرایط‌مان بازیکنان را جذب کرده‌ایم. کار مهمی که باشگاه مس انجام داده ‌است، حضور «محمد کسایی‌پور» به‌عنوان سرمربی در کنار تیم است. ایشان از مربیان سطح اول و نخبگان مربیگری کشور هستند و از آن‌جایی که اصالتاً کرمانی است، پذیرفت که با تمام شرایط سختی که داشتیم تیم را کمک کند و در کنار تیم بماند.

از نخستین تجربه حضورتان در لیگ برتر بگویید؟
 تجربه خوبی در لیگ برتر کسب کردیم. سالن ما در حد لیگ برتر نیست. ایاب و ذهاب ما هم در حد و اندازه لیگ برتر نیست، با این شرایط وقتی جلوی تیم‌هایی که از نظر بازیکن،  بودجه  و سخت سخت‌افزار از ما خیلی برتر و جلوتر هستند بازی می‌کنیم، برای‌مان سخت است. ما  با تیم‌هایی مانند تیم مهرام، پتروشیمی، تیم گرگان، شیمیدور قم که در لیگ آسیا بازی می‌کنند و تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، نفت آبادان که سابقه چندین و چند ساله در لیگ برتر دارند، بازی می‌کنیم.
 سالن شش هزار نفری گرگان هنگام بازی‌ها پر از تماشاچی است، اما سالن شهید نصرالهی کرمان در حد لیگ برتر نیست و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر ظرفیت بیشتر ندارد.
  
با این شرایط از این‌که با چنین تیم‌هایی بازی می‌کنید از کسب نتیجه ناامید نشده‌اید؟
 شرایط لیگ یک با لیگ برتر خیلی متفاوت است و خوشبختانه هیچ‌گاه ناامید نشده‌ایم همه تلاش کردند، با سختی‌ها کنار آمدند و از جان مایه گذاشتند.
امید است سال آینده مس با تجربه‌ای که امسال کسب کرده است، تیم بهتری در لیگ برتر داشته باشد. صنعت مس و بسکتبال مس یک برند محسوب می‌شوند و ما جزو معدود تیم‌هایی هستیم که به صورت رسمی باشگاه حرفه‌ای داریم.

نقاط قوت و ضعف تیم مس را در  چه می‌بینید؟
نقطه قوت تیم مس همدلی بین همه بازیکنان و کادر فنی است که با سخت‌ترین شرایط کنار هم هستند و نقطه ضعف این تیم کم تجربه‌ای بازیکنان آن است که تجربه حضور در لیگ برتر را ندارند به غیر از سرمربی همه اولین بار است که حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنیم.
  هم اکنون مس چند امتیازی است و کجای جدول قرار دارد؟
جدول 14 تیمی است و هم‌اکنون در رده دوازدهم جدول هستیم در دو بازی آینده حتی اگر ببازیم به‌دلیل کسب یک امتیاز  باخت، یکی دو پله صعود خواهیم کرد و دو بازی معوقه نیز داریم که هر دو در کرمان برگزار می‌شوند. 

آیا امسال در لیگ برتر می‌مانید؟
قطعاً در لیگ برتر خواهیم ماند با نتایجی که گرفته‌ایم مطمئنا در لیگ می‌مانیم. اخیرا یک بازیکن خارجی جذب کرده‌ایم که  در حد و اندازه تیم خودمان است در لیگ سوئیس بازی می‌کرده است و در دو سه بازی آخر خیلی خوب درخشیده و به تیم کمک کرده است.
 هدف باشگاه از روز اول ماندن در لیگ برتر بود. به دلیل اولین سال حضور در لیگ برتر سعی نکرده‌ایم و قصد نداشته‌ایم که جزو  تیم‌های صدر جدول  باشیم بلکه هدف‌مان بقاء در لیگ برتر است. تیم‌هایی که در صدر جدول رده‌بندی هستند هیچ کدام وابستگی به فوتبال ندارد بیشتر هزینه‌شان را در بسکتبال هزینه می‌کنند اما باشگاه مس تیم فوتبال و تیم‌های دیگری نیز دارد که باید برای آن‌ها نیز هزینه کند.

سخن آخر.
در پایان از هیئت مدیره باشگاه صنعت مس، مدیرعامل این باشگاه، کانون هواداران، کادر فنی و همه بازیکنان که در همه شرایط حامی تیم بسکتبال بودند و هم‌چنین هیئت بسکتبال که امسال توانست از این تیم حمایت کند تا چراغ بسکتبال کرمان هم‌چنان روشن بماند تشکر و قدردانی می‌کنم.
 ما هم‌اکنون دو تیم مس رفسنجان و نظم‌آوران سیرجان در لیگ دسته یک بسکتبال حضور دارند که امیدوارم این دو تیم نیز به  لیگ برتر صعود کنند و سهمیه استان کرمان سال آینده بیشتر از یک تیم در لیگ برتر باشد.

15.6446