جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607511
  • 25 دی 1397
  • 21:12
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
در شهرداریِ فرهنگی، بودجۀ فرهنگی باید واقعی دیده شود

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان:

در شهرداریِ فرهنگی، بودجۀ فرهنگی باید واقعی دیده شود

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان تصریح کرد: هر مدیری که حتی یک ریال بودجۀ فرهنگی در اختیار دارد، باید در رابطه با معضلات اجتماعی پاسخ‌گو باشد.

به گزارش کرمان‌آن‌لاین، محمدعلی جوشایی در نشست با مدیران عامل سازمان‌های زیرمجموعۀ معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان، با تأکید بر ضرورت انسجام فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی شهرداری و پرهیز از فعالیت‌های جزیره‌ای در این حوزه، خطاب به مدیران عامل سازمان‌های شهرداری گفت: باید در زمینۀ انجام فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی، با یک‌دیگر هماهنگ باشیم و با انسجام پیش برویم.

وی افزود: کار معاونت فرهنگی اجتماعی، برگزاری جشن، جُنگ و نصب بنر نیست؛ بلکه این معاونت باید به تمام حوزه‌های شهرداری کمک کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان با اشاره به انتشار کلیپ دو کودک گل‌فروش تصریح کرد: به اعتقاد من دلیل چنین اتفاق‌هایی، قصور و کوتاهی معاونت فرهنگی اجتماعی است که در حوزۀ فرهنگ‌سازی و آموزش کارکنان شهرداری کار نکرده است، اما وقتی از آموزش و فرهنگ‌سازی صحبت می‌کنیم، بخش عمدۀ آن به اعتبارات و بودجۀ این حوزه برمی‌گردد.

 

بودجۀ حوزۀ فرهنگی و آموزش باید واقعی دیده شود

جوشایی بودجۀ حوزۀ فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان را بسیار ناچیز دانست و گفت: اگر عزمی برای فرهنگ‌سازی داریم، بودجۀ حوزۀ فرهنگی و آموزش باید واقعی دیده شود.

وی با اشاره به تخصیص بودجه‌های کلان برای اجرای پروژه‌های مختلف شهری ازجمله ساخت پل‌ها و زیرگذرها تصریح کرد: حوزۀ فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم‌تر از سایر حوزه‌هاست؛ چراکه وقتی پایه‌های فرهنگ و اجتماع می‌لرزد، پل و زیرگذر راه به جایی نمی‌برد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان خطاب به مدیران عامل سازمان‌های زیرمجموعۀ معاونت خدمات شهری شهرداری گفت: اگر از ما توقع فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی دارید، باید موضوع‌های فرهنگی‌اجتماعی را در بودجه‌های سازمان‌های مربوط به خود ببینید.

جوشایی افزود: هم‌چنین کارشناسان سازمان‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی‌اجتماعی، باید با کارشناسان معاونت فرهنگی اجتماعی هماهنگ باشند و با همکاری یک‌دیگر برنامه‌ریزی کنند.

وی بار دیگر فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف را ضروری دانست و گفت: به‌طور مثال در حوزۀ پرداخت عوارض خودرو توسط شهروندان، مناسب فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم؛ چراکه از 300 هزار خودرویی که در شهر کرمان وجود دارد و در خیابان‌های این شهر تردد می‌کند، تنها عوارض 24 هزار خودرو پرداخت می‌شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان در همین رابطه با اشاره به طرح 100 پرسش مربوط به وظایف مختلف شهرداری و ارایۀ پاسخِ این پرسش‌ها در اپلیکیشن معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری که در حال طراحی است، گفت: شهروندان از این طریق در جریان وظایف مختلف و گستردۀ شهرداری قرار خواهند گرفت.

جوشایی در همین رابطه افزود: بسیاری از شهروندان نمی‌دانند شهرداری‌ها حقوق کارکنان خود را چگونه و از چه محلی پرداخت می‌کنند و بر این باورند که شهرداری‌ها نیز مثل سایر دستگاه‌های اجرایی، بودجۀ دولتی دارند و به پول نفت وصل هستند.

 

برخی از کارکنان شهرداری، در معرض آسیب هستند

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان تأکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی باید در تمام حوزه‌ها انجام شود، اما با بودجه‌های موجود، به جز شعار فرهنگ‌سازی، کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

جوشایی افزود: برخی از کارکنان شهرداری، در معرض آسیب هستند، اما برای این افراد کاری نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: به‌طور مثال کارکنان سازمان بهشت‌زهرا و یا اجراییات شهرداری در معرض آسیب‌های مختلف روحی روانی هستند، اما تاکنون برای این افراد چکار کرده‌ایم؟

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان هم‌چنین تأکید کرد: باید در زمینۀ آموزش شهروندی و ارتباط بیشتر با شهروندان فعالیت کنیم.

جوشایی با بیان این‌که در حال رایزنی با اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهردار کرمان هستم تا بودجۀ فرهنگی اجتماعی در حوزه‌های مختلف افزایش یابد، گفت: در شهرداریِ فرهنگی، بودجۀ فرهنگی باید واقعی دیده شود.

در ادامۀ این نشست نیز مدیران عامل سازمان‌های زیرمجموعۀ معاونت خدمات شهری شهرداری، به بیان دیدگاه‌های خود در زمینۀ افزایش بودجۀ حوزۀ فرهنگی اجتماعی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری کرمان پرداختند.

لازم به ذکر است؛ در این نشست مقرر شد هرگونه برنامۀ فرهنگی اجتماعی توسط سازمان‌ها و واحدهای مختلف شهرداری کرمان، با هماهنگی و همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری انجام شود.

هم‌چنین مقرر شد سازمان‌های مختلف شهرداری نسبت به افزایش بودجۀ فرهنگی اجتماعی خود و تخصیص واقعی آن اقدام کنند.    

محمدرضا احمدی   

15.6085