سه شنبه 28 فروردین 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9606552
  • 13 اردیبهشت 1397
  • 12:06
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
در شرایط اوج مصرف، 960 لیتر بر ثانیه کمبود آب شهری خواهیم داشت

مدیر امور آب و فاضلاب شهری شهرستان کرمان:

در شرایط اوج مصرف، 960 لیتر بر ثانیه کمبود آب شهری خواهیم داشت

زین‌الدین میزان استحصال آب مورد نیاز شهرستان کرمان در سال 97 را 2953 لیتر بر ثانیه پیش‌بینی کرد و گفت: باتوجه به آب تولید شده، در شرایط اوج مصرف میزان 960 لیتر بر ثانیه کمبود آب خواهیم داشت .

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، جلسه‌ی بررسی وضعیت آب شهرستان کرمان برگزار شد.

فرماندار کرمان در این جلسه اصلاح مدیریت آب را نیاز جامعه دانست و گفت : مدیریت آب باید اصلاح شود؛ این‌که استحصال آب توسط یک دستگاه و انتقال، توزیع و فروش توسط دستگاه‌های دیگر انجام شود سبب بروز مشکل در مدیریت منابع آبی می‌شود .

وی با تأکید بر ورود بخش خصوصی به این حوزه، خاطر نشان کرد: واگذاری بهره برداری، انتقال و فروش آب روستایی به بخش خصوصی می‌تواند در میزان آب مصرفی، نحوه و کاربرد آب در روستاها و نیز وصول مطالبات و آب بها تأثیر بسزایی داشته باشد .

بابایی به استفاده‌ی زیاد از آب در بخش کشاورزی و لزوم تغییر الگوی کشت و سیاست گذاری در این زمینه اشاره کرد و افزود: از کشت محصولاتی که نیاز به آب زیادی دارند باید خودداری شود و در نقاط کم آب‌تر نباید تنها به تغییر گونه اکتفا شود بلکه باید نوع کشت عوض شود .

سلاجقه مدیر امور منابع آب شهرستان کرمان هم با بیان این‌که جمعاً 1878 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در شهرستان وجود دارد گفت: از این تعداد، 1055 حلقه چاه در کشاورزی، 252 حلقه چاه به برای آب شرب و از 571 حلقه چاه نیز در بخش صنعت بهره برداری می‌شود .

وی افزود: از سال 93 تاکنون 82 چاه غیرمجاز پُر شده و جمعاً 165 روز چاه‌ها در حالت خاموشی نگه داشته شده‌اند و با سایر اقدامات انجام شده مانند تقلیل آب دهی چاه‌های مجاز، انسداد برخی چاه‌ها، نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب کشاورزی و ... تاکنون 133 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است .

مدیر امور آب شهرستان کرمان تخصیص اعتبارات لازم جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و نیز خرید چاه‌های کشاورزی و فریز کردن دشت‌ها را از راهکارهای مؤثر در این زمینه دانست .

زین الدینی مدیر امور آب و فاضلاب شهری شهرستان نیز ضمن ارائه‌ی گزارشی از اقدامات انجام شده، گفت: آب شرب شهرستان توسط 105حلقه چاه و 3 رشته قنات تأمین می‌شود .

وی میزان آب شرب مصرفی در سال 96 را حدود 43 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: متأسفانه بالغ بر 22 درصد از آب به دلایل مختلف هدر می‌رود .

وی جداسازی انشعابات آب شرب شهری از آب فضای سبز، تعویض کنتورهای خراب، کنترل انشعابات غیرمجاز، نوسازی شبکه‌ی توزیع آب و ... را به عنوان راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب مطرح کرد .

در ادمه‌ی این جلسه مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان گفت: از 153 روستای بالای 20 خانوار شهرستان، 22 روستا فاقد آب آشامیدنی هستند و به 57 روستا نیز به صورت سیار آبرسانی می‌شود .

نیک‌نفس میزان تولید آب توسط منابع روستایی را 210 لیتر بر ثانیه اعلام کرد که باتوجه به خشک‌سالی‌های اخیر میزان 45 لیتر بر ثانیه در سال 97 کمبود آب خواهیم داشت .

نیک نفس اصلاح و بازسازی مخازن ذخیره‌ی آب روستایی و خطوط انتقال و شبکه و نیز شناسایی انشعاب‌های پرمصرف و مدیریت مصرف را از جمله راهکارهای صرف جویی در آب روستایی دانست .

مسعودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هم با بیان این‌که عمده آب مصرفی در بخش کشاورزی است، گفت: 94 درصد منابع آب مصرفی استان در بخش کشاورزی صرف می‌شود، این میزان در شهرستان کرمان 70 درصد است، 15 درصد هم در بخش شرب و 15 درصد یاقی‌مانده نیز در بخش صنعت و خدمات استفاده می‌شود.   

15.6457