پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605929
  • 4 دی 1396
  • 12:01
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
حوزه‌ی طراحی پروژه‌ها باید سمت‌وسوی درستی پیدا کند

شهردار کرمان در بازدید از منطقه سه:

حوزه‌ی طراحی پروژه‌ها باید سمت‌وسوی درستی پیدا کند

شهردار کرمان از پروژه‌های منطقه سه بازدید کرد و در جریان فرصت‌ها و تهدیدهای این منطقه قرار گرفت.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، شهردار کرمان در حاشیه‌ی این بازدید که شهردار منطقه سه و معاونان این منطقه نیز حضور داشتند، یکی از فرصت‌های منطقه سه را پارک جنگلی شهید باهنر دانست و گفت: در صورتی که طراحی ویژه‌ای برای این پارک انجام گیرد، می‌تواند خدمات مطلوبی به مردم شهر کرمان ارایه کند.

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که باید یک کار مطالعاتی و طراحی ویژه‌ای درخصوص پارک جنگلی شهید باهنر انجام گیرد، گفت: با توجه به فضای سبز و درختان موجود در پارک جنگلی شهید باهنر، این پارک یک ظرفیت بالقوه است، ضمن این‌که مقیاس آن در حدی است که می‌تواند به کل شهر خدمات دهد.

وی به مواردی که منطقه سه را تهدید می‌کند نیز اشاره کرد و گفت: منطقه سه، دوسه تهدید اساسی دارد؛ ازجمله این‌که در زمینه پیاده‌روسازی بسیار ضعیف است و تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است.

شهردار کرمان عدم سامان‌دهی محدوده‌ی مسکن‌های مهر شهرک شهید مطهری را نیز از دیگر تهدیدهای منطقه سه برشمرد و با بیان این‌که هنوز این محدوده به شهرداری تحویل داده نشده است، گفت: محدوده‌ی مسکن‌های مهر شهرک شهید مطهری نیاز به سامان‌دهی دارد؛ چراکه سیما و منظر بسیار نامطلوبی ایجاد کرده است.

عالم‌زاده تأکید کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی باید در این زمینه وارد شود و محدوده‌ی مسکن مهر شهرک شهید مطهری را به وضعیت مطلوبی برساند تا پس از سامان‌دهی و تحویل به شهرداری، خدمت‌رسانی را در این محدوده آغاز کنیم.

وی به بوستان‌های در دست ساخت منطقه سه هم اشاره کرد و گفت: در بوستان طلاب حدود 60 درصد کار انجام شده و بوستان آفتاب هم در دست ساخت است، اما متأسفانه این بوستان‌ها طراحی مناسبی ندارند.

شهردار کرمان با بیان این‌که شهرداری در حوزه‌ی طراحی باید سمت‌وسوی درستی پیدا کند و نظرات کارشناسان طراحی در اجرای پروژه‌ها اعمال شود تا پروژه‌ها شکل مطلوبی به خود بگیرند، گفت: اکنون هزینه می‌کنیم، اما اتفاقی که مشاهده می‌شود، حداقلی است.

عالم‌زاده افزود: به نظر من تاکنون به واحد طراحی اهمیت داده نشده و این واحد هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است؛ به‌طور مثال شهردار منطقه سه بیان کرد که پارک آفتاب توسط واحد طراحی، طراحی شده است؛ بنابراین، اگر این طرح تولید واحد طراحی باشد، در این واحد هم دچار ضعف هستیم.

وی با تأکید بر این‌که باید این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، گفت: سیستم فرایند تصویب طرح‌ها باید اصلاح شود و افرادی غیر از مجری، ازجمله کارشناسان رشته‌های مرتبط شامل فضای سبز، معماری و شهرسازی و کارشناسانی از بیرون درباره‌ی پروژه نظر دهند و طرح همه‌جانبه دیده شود تا پارکِ واجد ارزشی ساخته شود.

شهردار کرمان تصریح کرد: اکنون مسیرهایی را طراحی می‌کنیم و سپس بین آن‌ها در فضاهای باقی‌مانده فضای سبز کشت می‌کنیم؛ بنابراین، توجه به این‌که طرح باید توسط متخصص طراحی و فرایند تصویب اصلاح شود، ضروری است.

عالم‌زاده درباره‌ی درآمدهای کمیسیون‌های ماده 100 و ماده 77 در شهرداری منطقه سه و سایر مناطق گفت: ترجیح می‌دهم کمیسیون ماده 100 هیچ‌وقت درآمد نداشته باشد؛ چراکه درآمد این کمیسیون، یعنی این‌که مردم در ساخت‌وسازها تخلف کرده‌اند؛ بنابراین، بهتر بود مردم در ساخت‌و‌سازها تخلف نمی‌کردند و کمیسیون ماده 100 تعطیل می‌شد.

وی افزود: اما کمیسیون ماده 77، یک کمیسیون حل اختلاف است که وقتی مردم و سازمان‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؛ باید پیگیری کنیم تا رأی صادر شود و درآمدهای پایداری که در این حوزه طراحی شده را جذب کنیم.

شهردار کرمان با بیان این‌که در زمینه‌ی درآمدهای کمیسیون‌ ماده 77، آمارهایی که در منطقه سه در رابطه با جذب این درآمدها ارایه شد، خیلی قابل توجه نبود، گفت: در این رابطه در منطقه یک نظم و انسجام بهتری دیدم و کارها براساس کارشناسی و ممیزی پیش می‌رود.

محمدرضا احمدی

15.6282