شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9608755
  • 16 فروردین 1399
  • 15:56
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
حدود 90درصد تالاب جازموریان آب‌گیری شده است

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان:

حدود 90درصد تالاب جازموریان آب‌گیری شده است

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: براساس بررسی‌های سازمان محیط زیست استان حدود ۹۰ درصد تالاب جازموریان آب‌گیری شده است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مرجان شاکری افزود: براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان، تالاب جازموریان هم‌اکنون صددرصد آب‌گیری شده البته ما این عدد را تأیید نمی‌کنیم و براساس بررسی‌های سازمان محیط زیست استان حدود ۹۰ درصد تالاب جازموریان آب‌گیری شده است.
وی خاطرنشان کرد: ورود آب به تالاب هنوز ادامه دارد و احتمال اینکه در سال‌جاری تالاب جازموریان صددرصد آب‌گیری شود، وجود دارد.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: تالاب جازموریان یک تالاب فصلی بوده و این‌گونه نیست که اگر اکنون آب‌گیری شود، تا پایان سال پر آب باشد زیرا این تالاب حالت اسفنجی داشته و وقتی آب‌گیری می‌شود، آب‌های زیرزمینی منطقه را تقویت می‌کند و پوشش گیاهی که بر اثر آن ایجاد می‌شود قاعدتاً در کاهش ریزگردهای این تالاب موثر خواهد بود.
شاکری درخصوص تهدید جاری شدن سیلاب در این منطقه گفت: در زمان وقوع سیلاب در این منطقه، احتمال جابه‌جایی ریزدانه‌های خاک همراه با جاری شدن سیلاب افزایش پیدا می‌کند و این امر سبب به وجود آمدن کانون‌های جدید ریزگرد خواهد شد که خطرات بالقوه‌ی منطقه از حیث تولید ریزگردها را بالفعل می‌کند.
وی یادآور شد: در ماه‌های بهمن‌ و اسفند سال گذشته و فروردین‌ماه سال‌جاری روزهای آلوده‌ی زیادی را در شهرستان‌های فهرج و ریگان داشتیم به‌طوری‌که در هر ماه شاهد شش روز آلوده در این مناطق بودیم.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: شب گذشته آلودگی هوا در شهرستان فهرج ۸۷ برابر و در شهرستان ریگان به بیش از ۷۰ برابر حد مجاز رسید.
شاکری خاطرنشان کرد: آب‌گیری تالاب جازموریان هیچ ارتباطی به کاهش ریزگردهای شرق استان ندارد؛ شرق استان کرمان دارای کانون‌های جداگانه‌ی ریزگرد بوده و با وزش باد این آلودگی شدیدا افزایش پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: بحران ریزگردها یک بحران خاموش است و مراکز پزشکی و درمانی مناطق شرقی استان باید نسبت به مقابله و درمان بیماری‌های تنفسی تجهیز شوند.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: وضعیت آلودگی هوا در شهرستان راور دست کمی از شهرستان‌های شرق استان ندارد اما چون در شهرستان راور ایستگاه پایش غلظت هوا نصب نشده، میزان آلودگی‌ها را نمی‌توانیم اعلام کنیم.
شاکری ادامه داد: با تهمیدات صورت گرفته، امسال از محل بودجه‌ی گرد و غباری که سازمان حفاظت محیط زیست به استان کرمان اختصاص داده، یک دستگاه پایش هوا برای شهرستان راور و یک دستگاه برای شهرستان انار خریداری کرده‌ایم که در آینده‌ی نزدیک در این مناطق نصب خواهند شد.
شاکری یادآور شد: سال گذشته شهر کرمان روزهای پاک زیادی را تجربه کرد اما متأسفانه در شرق استان وضعیت خوبی نداشتیم؛ در مورد شمال استان به دلیل آنکه ایستگاه‌های پایش کیفی هوا نداشتیم، نمی‌توانیم اظهار نظری دقیقی داشته باشیم.

 

0