جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607512
  • 26 دی 1397
  • 17:40
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ثبت‌نام شوراهای اجتماعی محله شروع خواهد شد

از هفتۀ آینده؛

ثبت‌نام شوراهای اجتماعی محله شروع خواهد شد

ثبت‌نام شوراهای اجتماعی محله از هفتۀ آینده شروع خواهد شد.

به گزارش کرمان‌آن‌لاین به نقل از ارتباطات معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، ثبت‌نام شوراهای اجتماعی محله که برای مشارکت بیشتر مردم و اهمیت دادن به نظرهای اهالی محله‌ها در دستور کار معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان قرار گرفته، از هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

شکل‌گیری شوراهای اجتماعی محله، در واقع نشانگر حرکت به سمت اقدامات اصولی و تخصصی در بخش‌های ستادی و تشکیلاتی است، اما این‌که شکل‌گیری شوراهای اجتماعی محله همان‌گونه که روی کاغذ و در اساس‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها آمده است، اجرا شود و مفید باشد، بخش عمدۀ آن به تک‌تک افراد جامعه و فعالان و کنش‌گران ساکن در محله‌ها بستگی دارد.

شوراهای اجتماعی محله با فرایندی اصولی و حوصلۀ کافی، در هر محله تشکیل می‌شود تا 15 نفر نمایندۀ اقشار مختلف مردم در هر محله، نسبت به انتخاب فردی شایسته و فعال به نام شهردار محله اقدام کرده و اهالی هر محله از این طریق ارتباط دوسویه و عملیاتی با واحدهای مختلف شهرداری برقرار کنند.

لازم به ذکر است؛ اساس‌نامۀ شوراهای اجتماعی محله، برگرفته از تجربۀ 12 سالۀ اخیر و نظرهای شهرداران محله و کارشناسان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان و البته متناسب با نمونه‌های سراهای محله و آیین‌نامۀ شهرداران محلۀ کلان‌شهرهای تهران و مشهد است؛ ضمن این‌که در حال حاضر، دو کلان‌شهر دیگرِ شیراز و اصفهان نیز براساس همین آیین‌نامه، مشغول انجام این فرایند هستند.

هم‌چنین برای نخستین‌بار در شهر کرمان، شورای اسلامی شهر لایحۀ پیشنهادی و کارشناسی مذکور را که ازسوی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان به صحن علنی شورا رسیده بود، با اصلاح چندین بند و تذکرات لازم در خصوص برخی مفاد آن، به تصویب رساند؛ بنابراین، این طرح ضمن قانونی بودن، مصوبۀ شورای اسلامی شهر و تأیید فرمانداری کرمان را نیز دارد.

هم‌چنین علاوه بر بررسی جزییات طرح در شورای اسلامی شهر کرمان، فرایند انجام عملیات این طرح، نیاز به زیرساخت‌های الکترونیکی، سایت، درگاه‌های ورود اطلاعات، تشکیل کمیتۀ راهبردی و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی و شیوه‌نامۀ مربوط داشته که هم‌اکنون، تمام این فرایندها به پایان رسیده و از هفتۀ آینده، کار ثبت‌نام شوراهای اجتماعی محله‌ شروع خواهد شد.

محمدرضا احمدی

15.7048