جمعه 10 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9607938
  • 27 تیر 1398
  • 11:16
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تماشاگر تغییر سلیقه می‌دهد

پیرامون فروش پایین کمدی «ایکس لارج»

تماشاگر تغییر سلیقه می‌دهد

بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم که هجمه تولید آثار سخیف و سطحی به اصطلاح کمدی تاثیرات مخربی در پی دارد که نازل شدن سطح سلیقه مخاطبان و رواج بدزبانی و... تنها گوشه‌ای از این تاثیرات منفی است. حال انگار مخاطب سینما هم دارد به این نتیجه می‌رسد که استقبال از چنین آثاری و هزینه کردن برای آن کار اشتباهی است.

ایکس لارچ جدید‌ترین فیلم کمدی است که در حال اکران است  و فروش پایین فیلم ایکس لارج در حالی رخ می‌دهد که اکبر عبدی،‌محمدرضا شریفی‌نیا، سحر قریشی، میرطاهر مظلومی، یوسف تیموری، علی صادقی، رضا ناجی، مختار سائقی، سحر نظام دوست و بهاره رهنما در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.   
«ایکس لارج» داستان سه جوان امروزی را روایت می‌کند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو می‌شوند، داستانی ساده که در هنگام مشاهده آن مخاطب داستانی گسسته و بی‌مضمون را به خوبی در شروع، میانه و پایان اثر مشاهده می‌کند.
این فیلم با روش مرسوم فیلم‌های سوپرمارکتی مملو از بازیگرانی است که تا به حال بارها در آثار کمدی سطحی بازی کرده‌اند، به طور معمول این نوع از آثار سینمایی از همان ابتدا با هزینه‌های کم در کمترین زمان ممکن فیلمبرداری می‌شوند و تنها هدفشان برای حضور در سینماها گیشه است. امثال فیلم سینمایی ایکس لارج تکلیف خود را از ابتدا را مخاطب مشخص می‌کنند، این آثار به استفاده از شوخی‌های رکیک و حرکات مبتذل و نابهنجار معروف هستند، آثاری که به ترتیب می خواهند مخاطب سالن سینما را به خنده وادار کنند؛ این دسته از آثار ملقب به فیلم‌های سوپر مارکتی پیشتر تنها در شبکه نمایش خانگی حضور داشتند اما چندی است راه اکران را برای خود باز می‌بینند .باید دید شورای عالی اکران، شورای صنفی نمایش و اهالی سینما چرا و چگونه از اکران این چنین آثاری به راحتی گذشته و هیچ نظارت کیفی بر این دست آثار نمی‌اندازند، آثاری که نه تنها به چرخه مالی سینما کمکی نمی‌کنند بلکه به طور واضح ارج و اهمیت این هنر را به منجلاب می‌کشانند.
از مهمترین اتفاقاتی که این دست آثار در سینما رقم می‌زنند اشغال جای خالی اکران برای بسیاری از آثار مطلوب و با کیفیت سینمایی است، آثاری که باید ماه‌ها و سال‌ها در صف اکران بمانند و در آخر با بدترین شرایط رنگ پرده سینما را بر خود ببینند .نکته قابل تامل دیگر اما حضور دیگر کارگردان سینمای اجتماعی در صف آثار کمدی بفروش و گیشه و کلیشه است، محسن توکلی هنوز تا رسیدن به جایگاهی بالا در کارگردانی فاصله زیادی دارد. اما در آثار قبلی خود در بعضی موارد به سراغ آثار اجتماعی و دغدغه‌مند می‌رفت اما برای پنجمین تجربه کارگردانی‌اش به ساخت فیلمی بفروش روی آورده است. حضور کمال تبریزی با فیلم سطحی و توهین آمیز(ما همه با هم هستیم) و دیگر کارگردانان قدیمی و با سابقه در قامت کارگردانان کمدی‌ساز که تنها نگاهشان به گیشه است زنگ خطری بزرگ برای سینمای امروز به صدا در آورده است، زنگ خطری که اگر به آن توجه نشود، موجب نابودی کامل سینمای دغدغه‌مند و همچنین سینمای اجتماعی خواهد شد.

 

رضا کرمانی

15.5924