پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609259
  • 9 مرداد 1399
  • 16:01
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تلاش شهرداری کرمان برای تحقق شهر دوستدار کودک

در نشست شهردار کرمان با مدیرکل آموزش و پرورش مطرح شد:

تلاش شهرداری کرمان برای تحقق شهر دوستدار کودک

شهردار کرمان با اشاره به انتخاب شهر کرمان به‌عنوان یکی از شهرهای پایلوت دوستدار کودک و تلاش شهرداری کرمان برای تحقق این مهم گفت: درصدد شکل‌گیری رویکرد جمعی در بدنه اجرایی شهرداری کرمان برای ارتقای هرچه بیشتر کیفیت زندگی کودکان در شهر هستیم.

به گزارش کرمان‌شهر‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در نشست با مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، با بیان این‌که 12 شهر به‌عنوان شهرهای پایلوت دوستدار کودک انتخاب شده‌اند، افزود: خوشبختانه شهر کرمان نیز به‌عنوان یکی از شهرهای پایلوت دوستدار کودک معرفی و دبیرخانه شهر دوستدار کودک نیز در شهرداری کرمان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: شهر دوستدار کودک، شهری است که در آن تامین خواسته‌های کودکان در اولویت قرار می‌گیرد و وضع اجتماعی، فرهنگی و معماری آن هم‌سو با نیازهای آن‌هاست؛ ضمن این‌که حقوق کودکان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه منعکس می‌شود.

شهردار کرمان با اشاره به این‌که کودکان، آینده‌سازان این مرز و بوم هستند، بیان کرد: اهمیت موضوع کودک و تشویق به یک زندگی جمعی، زمینه‌سازی برای تعالی فکری و تربیتی است و از آن‌جاکه با گسترش موج شهرنشینی در دنیا ازسویی و افزونی جمعیت ازسوی دیگر، کودکان در تحولات مدرن شهری نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین، لزوم توجه به آن‌ها در شهرها بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

عالم‌زاده افزود: شهر، یک واقعیت زنده و پویاست که نباید خود را بر کودک تحمیل کند؛ بلکه باید متناسب با شخصیت او شکل گیرد و درجهت ارتباط شهر با کودک، مسئله «شهر دوستدار کودک» مطرح شده است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت توجه به موضوع کودکان در جامعه به‌عنوان اولویت اصلی گفت: کودکان امروز به‌عنوان آینده‌سازان شهر، عظیم‌ترین جامعه ذی‌نفع از تصمیم‌گیری‌ها و اجرای پروژه‌های شهری هستند؛ بنابراین، فضاهای شهری، باید در خلال ایفای نقش در برابر تمام مردم شهر، سرزندگی‌شان را نخست برای کودکان به معرض نمایش بگذارند که در راستای تحقق این مهم، پرداختن به کالبد شهر و زیست‌پذیری فضاهای شهری برای همۀ اقشار جامعه و به‌ویژه کودکان باید مورد توجه همۀ نهادهای دخیل در این حوزه باشد.

شهردار کرمان در ادامه، از احداث 5 پارک در حوزۀ کودک در سال‌جاری خبر داد و گفت: مطلوب‌بودن فضای شهری برای کودکان و تلاش برای تامین ایمنی و امنیت، برای این گروه، یکی از اهداف تحقق شهر دوستدار کودک است.

عالم‌زاده افزود: تعامل با آموزش و پرورش که این قشر را در بر می‌گیرد، بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی در جامعه گفت: شهرداری نیز لازم می‌داند که در کنار اقدامات و فعالیت‌های عمرانی به مسایل فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد و به همین منظور در حوزه‌های مختلفی در این زمینه ورود کرده است.

شهردار کرمان با اشاره به این‌که شهرداری کرمان در سال‌جاری در حوزه فیلم‌سازی نیز در کنار سایر فعالیت‌ها ورود پیدا کرده است، از کارهای فرهنگی به‌عنوان اقداماتی ماندگار یاد کرد و اظهار داشت: در سال‌جاری فعالیت‌های فرهنگی شهرداری، پُررنگ‌تر اجرا خواهد شد.

عالم‌زاده ابراز امیدواری کرد: بتوانیم تعامل خوب و سازنده‌ای با آموزش و پرورش داشته و شاهد ثمرات خوبی در آینده باشیم.

مدیرکل آموزش و پروش استان کرمان نیز در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های شهرداری کرمان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در این دوره و همچنین نگاه و رویکرد فرهنگی شهردار کرمان گفت: آموزش و پرورش ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و در سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش است، مدرسه به‌عنوان کانون تحول محله محسوب می‌شود که در این زمینه تعامل دو نهاد شهرداری و آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد اهدف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه داشته باشد.

احمد اسکندری به اجرای طرح «آجر به آجر» اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که سرانه فضاهای آموزشی در شهر کرمان از میانگین کشوری پایین‌تر است، این طرح کمک می‌کند که همۀ نهادها به نوعی در این مهم سهیم باشند.

وی همچنین با اشاره به طرح «اتاق بازی و یادگیری» بیان کرد: با همکاری و همراهی دو نهاد شهرداری و آموزش و پرورش، می‌توانیم این طرح را به‌عنوان کاری مشترک اجرایی کنیم و همچنین راه‌اندازی «اتاق بازی و یادگیری» نیز می‌تواند به‌عنوان طرحی خوب و اثرگذار در حوزه کودک اجرا شود.

اسکندری گفت: می‌توانیم در کنار هم به اجرای طرح‌ها و ایده‌های جدید، خلاقانه و کارساز در جامعه بپردازیم؛ چراکه سرمایه‌گذاری در حوزۀ فرهنگی، ثمرات ارزشمندی در آینده خواهد داشت.

وی افزود: تحقق سرانه‌های آموزشی، پارک و فضای سبز، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و گردشگری برای کودکان ازجمله اموری است که یک شهر می‌تواند برای آینده‌سازان خود فراهم آورد.

مدیر امور بانوان شهرداری کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که شهر دوستدار کودک، شهری است که در آن کودکان، در امنیت باشند و از بهره‌کشی و خشونت و سوءاستفاده در امان بمانند، گفت: ایجاد محیطی شاد و در عین حال آموزنده، ازطریق اجرای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، جشنواره‌ها، مسابقات وغیره که زمینه کسب مهارت از محیط را ایجاد می‌کند، از دیگر عرصه‌هایی است که یک شهر دوستدار کودک در خود جای می‌دهد.

سارا کاگر جهرمی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور کودکان در جامعه و مشارکت کودکان در تصمیم‌گیری برای شهر و محیط زندگی‌شان را از مهم‌ترین اهداف شهر دوستدار کودک برشمرد و افزود: از این منظر کودکان ازطریق مشارکت در فرآیندهای برنامه‌ریزی و طراحی شهری، نسبت به محیط اطراف خود حساس شده و توانایی تغییر در محیط کالبدی زندگی و افزایش کیفیت آن را به‌عنوان یکی از حقوق خویش می‌شناسند و در واقع چنین کودکانی با احساس مالکیت و تعلق به محیط، در آیندۀ نزدیک شهروندانی مسئولیت‌پذیر خواهند بود که شهر را به سوی تعالی، نوسازی و بهسازی و توسعه پایدار پیش می‌برند.

وی  با بیان این‌که از سال گذشته قرار شد طرح «شهردار مدرسه» را در مدارس شهر اجرا کنیم، گفت: طرح «شهردار مدرسه»، طرحی دانش‌آموزی است که با همت شهرداران مدارس و با همراه کردن سایر تشکل‌ها، مدیران و مربیان پرورشی مدارس، با هدف سهم‌دهی کامل به برنامه‌ریزی جهت حضور فعال دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.

کارگر در ادامه، پیشنهاد اجرای این طرح به‌صورت مجازی را ارائه داد و گفت: امیدواریم اجرای این طرح بر تعمق آداب و اصول شهرنشینی و ایجاد علاقۀ قلبی و اُنس و الفت دانش‌آموزان با فرهنگ شهرنشینی، ارائه طرح‌های فرهنگی در قالب‌های جذاب برای دانش‌آموزان و زمینه‌سازی فعالیت‌های خودجوش دانش‌آموزی به‌صورت خلاق و پویا بی‌انجامد.

کارگر خاطر نشان کرد: بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان در زمینه مسایل زیست‌محیطی، ایمنی، مباحث ترافیکی، فضای سبز، امور فرهنگی و اجتماعی، امور ورزشی و تربیت‌بدنی، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی نوجوانان در سطح مدیریت شهری و شناخت بهتر شهر و شیوه اداره آن به‌منظور ایجاد رابطه عاطفی و مسئولانه نسبت به محیط زندگی، ازجمله اهداف این طرح به‌شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزۀ کودکان بتوانیم بستر مناسبی برای حضور کودکان در جامعه و سهیم کردن آن‌ها در تصمیات شهری را فراهم سازیم.

15.6344