شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606226
  • 30 بهمن 1396
  • 15:24
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تشکیل کمیته‌ی مشترک استان‌های هم‌جوار برای اجرای پروژه انتقال آب

استاندار کرمان خبر داد:

تشکیل کمیته‌ی مشترک استان‌های هم‌جوار برای اجرای پروژه انتقال آب

استاندار کرمان گفت: کمیته‌ی مشترک استان‌های یزد، کرمان و هرمزگان با هدف اجرای پروژه‌ی انتقال آب از دریای عمان تشکیل می‌شود.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، علی‌رضا رزم‌حسینی در جلسه‌ی مشترک شورای حفاظت از منابع آب استان‌های یزد و کرمان، با اشاره به این‌که در بخش کشاورزی، استان کویری کرمان 25 درصد باغ‌های کشور را دارد، افزود: استان‌های یزد و کرمان دچار خشک‌سالی هستند و تغییر اقلیم که از دهه‌ی قبل پیش‌بینی می‌شد، اتفاق افتاده است.

رزم‌حسینی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آب استان کرمان در بخش کشاورزی که کم‌بازده است، مصرف می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حدود 15 سال اخیر برخی ایده‌هایی برای تأمین آب استان کرمان داشته‌اند، بیان کرد: پروژه‌ی انتقال آب از خلیج‌فارس برای صنعت در حال اجراست و کار انتقال آب از دریای عمان نیز آغاز شده است.

استاندار کرمان گفت: اگر همه برای اجرای این پروژه دست‌به‌دست هم داده و کارهای اجرایی را در دستگاه‌های دولتی جلو ببریم، اتفاق بزرگی خواهد افتاد و خط ترانزیت آبی ایجاد می‌شود که برای استان‌های مختلف قابل استفاده است.

رزم‌حسینی هم‌چنین با بیان این‌که در استان کرمان برداشت آب از منابع زیرزمینی 6.2 میلیارد مترمکعب است که نزدیک به 6 میلیارد مترمکعب آن در کشاورزی استفاده می‌شود، تصریح کرد: آب داریم، اما به‌دلیل عدم استفاده‌ی صحیح، آب ارزان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم که بهره‌وری پایینی دارد و آن را به محصولات کم‌بهره‌ی کشاورزی تبدیل کرده‌ایم.

استاندار کرمان انتقال آب را کاری برای نسل‌های آینده دانست و گفت: دولت علاقه‌مند واگذاری کار به بخش خصوصی است و امکانات جذب سرمایه را نیز در این پروژه داریم.

رزم‌حسینی افزود: اگر همه دست‌به‌دست هم دهیم، با همکاری استان‌های یزد و هرمزگان کار پیش می‌رود.

0