پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606502
  • 2 اردیبهشت 1397
  • 11:05
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تروریسم، قاچاق و دو قطبی شدن جامعه، امنیت را تهدید می‌کنند

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان:

تروریسم، قاچاق و دو قطبی شدن جامعه، امنیت را تهدید می‌کنند

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و دو قطبی شدن جامعه را سه چالش اول امنیتی برشمرد که بر استان کرمان نیز تاثیر دارند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفن: استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از ناحیه‌ی شرق در معرض تروریسم در اشکال مختلف است و با توجه به تغییر و تحولات در سوریه و عراق احتمال تقویت این تهدیدات از شرق وجود دارد و بخش مهمی از اقدامات نهادهای نظامی و امنیتی بر این حوزه تمرکز دارد.

خلیل همایی راد افزود: مواد مخدر تهدید امنیتی دیگری برای استان کرمان است که این پدیده با توجه به تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پدیده ای جرم‌زا و زمینه ساز بروز برخی جرائم از جمله گروگان‌گیری ، سرقت و ... است.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد جرایم استان کرمان به نوعی مربوط به مواد مخدر است، ادامه داد: به ویژه در جنوب استان پدیده‌ی سرقت مواد مخدر توسط قاچاقچیان را نیز داریم که این موضوع هم باعث ناامنی بیش‌تر می‌شود.

وی درر ادامه افزود: دو قطبی شدن جامعه و ایجاد اختلاف نیز تهدیدی جدی برای کشور است که با ایجاد گسست اجتماعی می‌تواند منشا بسیاری از مشکلات شود.

همایی بر ضرورت حفظ انسجام، وحدت، تعامل، گفت و گو و تقویت سرمایه‌های اجتماعی به منظور پیش‌گیری از دو قطبی شدن جامعه، تاکید کرد و گفت: دو قطبی بودن هم زمینه ساز بروز بحران است و هم در زمان بحران مشکل ساز می‌شود.

وی با بیان تلاش های شبانه روزی اعضای شورای تامین، بیان کرد: اعضای شورای تامین استان کرمان از نظر دانش و تخصص در بالاترین سطوح کشور هستند و تجربه بسیار بالا در سطوح مختلف مدیریتی و تعامل باعث شد که کرمان در سال گذشته استان برتر در حوزه‌ی امنیتی کشور شناخته شود.

همایی راد با اشاره به اینکه وضعیت امنیتی مطلوبی در استان برقرار است، تاکید کرد: سند توسعه‌ی نظم و امنیت با هم‌فکری اساتید و نخبگان دانشگاهی و اعضای دفتر تحقیقات کاربردی ناجا به عنوان اولین اقدام در حوزه‌ی امنیتی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در استان کرمان پس از وقوع هر تجمع صنفی و کارگری و مواردی از این دست، به جای ورود پلیس و یگان ویژه و نیروهای امنیتی، مسئولان دستگاه‌های مربوط در جمع کارگران و معترضان حضور یافته و چاره اندیشی می‌کنند و هیچ برخورد فیزیکی، امنیتی و قهری تا کنون صورت نگرفته و با مدارا و خویشتنداری برخورد می‌شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان کرمان در ابتدا به شش منطقه و در حال حاضر به هشت منطقه‌ی امنیتی تقسیم بندی شده است و کارهای مورد نظر در توسعه‌ی نظم و امنیت بر اساس تقسیم‌بندی‌های این حوزه انجام می‌شود.

وی به اقدامات مربوط به مبارزه با زمین خواری نیز اشاره و بیان کرد: در مجموع 31 جلسه شورای تامین استان برای مقابله با زمین‌خواری برگزار شده که بیش از دو هزار هکتار از اراضی تصرفی بدون کوچک‌ترین تنش اجتماعی آزاد شده است.

وی به تامین امنیت اجتماعات قانونی نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس شعار "هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست"، همواره برای برگزاری اجتماعات قانونی و سفرها و سخنرانی شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی همکاری داشته‌ایم و امنیت تمامی مراسم ملی، مذهبی، سیاسیف فرهنگی و هنری را تأمین کرده‌ایم.

وی گفت: استان کرمان در جلب مشارکت مردم و خیران در حوزه‌ی امنیت نیز استان برتر کشور به شمار می‌رود و تاکنون بیش از 20 میلیارد تومان از سوی اشخاص وقف امنیتی در استان کرمان صورت گرفته که نشان دهنده‌ی همبستگی و تعامل بین جامعه و حاکمیت در حوزه‌های نظم و امنیت است.

همایی راد افزود: یکی دیگر از اولویت‌های حوزه‌ی امنیتی و انتظامی در زمینه‌ی سامانه‌های پایش تصویری بوده و این در حالی است که این استان بیش از 16 هزار کیلومتر راه دارد و بخش زیادی از راه‌های استان، کویری و خسته کننده است و وجود دوربین‌های کنترل سرعت در کنار مراکز تفریحی و استراحت‌گاه‌ها می‌تواند در کاهش بسیاری از حوادث نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که طی سال گذشته در بسیاری از شاخص‌ها روند مطلوبی داشته‌ایم ، تصریح کرد: در حوزه‌ی امنیتی ثابت نگه داشتن آمارها کار مهمی است و در کنار آن، هر یک درصد کاهش آمارف نشان دهنده‌ی کارهای گسترده ای ست که با تلاش و ایثار نیروهای امنیتی و انتظامی و با پشتوانه‌ی دستگاه قضایی انجام شده است.

همایی راد به کاهش آمار سرقت‌ها در سال 96 نسبت به سال 95 اشاره و بیان کرد: در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن سرقت‌های مسلحانه 24 درصد، سرقت تحت پوشش ماموران 41 درصد، سرقت‌های به عنف یک درصد، سرقت بانک 100 درصد، سرقت اتومبیل 3 درصد، سرقت موتور سیکلت 6 درصد و کیف قاپی 42 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: سرقت‌های خرد در شهرستان کرمان 20 درصد و در کل استان 14 درصد افزایش داشته است که یکی از دلایل آن، به تغییر مدیریت اردوگاه‌های ماده 16 از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: با افزایش روشنایی معابر، تجهیز اماکن به دوربین‌های مداربسته و اقداماتی از این دست، میزان سرقت‌ها به ویژه سرقت خودرو و موتورسیکلت کاهش یافته است.

15.7035