جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606563
  • 17 اردیبهشت 1397
  • 20:19
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ترغیب مردم به پرداخت عوارض با اجرای طرح محله زیبا

سرپرست شهرداری منطقه چهار مطرح کرد:

ترغیب مردم به پرداخت عوارض با اجرای طرح محله زیبا

اشاره: منطقه چهار شهر کرمان، اگرچه یکی از مناطق خوش‌آب‌و‌هوای این شهر محسوب می‌شود، اما به‌دلایل مختلفی از درآمد پایین‌تری نسبت به سایر مناطق شهر برخوردار است؛ به همین دلیل شهرداری منطقه چهار در راستای افزایش مشارکت شهروندان این منطقه، طرح محله زیبا را در دستور کار قرار داده که این طرح در روزهای اخیر در شهرک هشت‌بهشت اجرا شد. برای آگاهی از چگونگی اجرای این طرح و بازخوردهای آن ازسوی شهروندان و سایر مسایل مربوط به منطقه چهار، با محمدحسین مؤمنی، سرپرست شهرداری منطقه چهار به گفت‌و‌گو نشستیم.

• جناب مهندس مؤمنی! در روزهای اخیر شاهد اجرای طرح محله زیبا در شهرک هشت‌بهشت بودیم؛ هدف از اجرای این طرح چه بود؟ 
شهرداری یک‌سری وظایف ذاتی ازجمله رفت‌وروب و تنظیف معابر و نگهداری فضای سبز و یا اقدامات خدماتی دیگر مثل آتش‌نشانی، حمل‌و‌نقل، بهشت زهرا و ... دارد که شبانه‌روز انجام می‌دهد؛ ضمن این‌که شهرداری‌های مناطق هم چند بخش شامل شهرسازی، خدمات شهری، مالی و ... دارند که هر کدام از این بخش‌ها طبق برنامه و بودجه‌ی مصوب کار خود را انجام می‌دهند و جلو می‌برند. از سوی دیگر شهرک‌های حاشیه‌ی بزرگراه امام، از میدان پژوهش تا میدان بیرم‌آباد شامل شهرک‌های هشت‌بهشت، امام حسن عسکری علیه‌السلام و شهرک صنعتی تا بولوار تره‌بار، معضلاتی دارند که با انجام اقدامات روتینی که نام بردم، نمی‌شود این معضلات را برطرف کرد و باید برای این معضلات چاره‌ای می‌اندیشیدیم و نیاز بود یک حرکت جهادی شکل بگیرد تا بخشی از مشکلاتی که مردم روزانه با آن‌ها مواجه هستند، برطرف شود که در این راستا به‌سازی معابر، حذف زواید بصری، پاک‌سازی زمین‌های خالی، رنگ‌آمیزی جدول‌های معابر، توسعه‌ی فضای سبز در قالب طرح محله سبز توسط سازمان پارک‌ها و لکه‌گیری آسفالت معابر در شهرک‌ها در دستور کار قرار گرفت. 
این طرح ابتدا از شهرک هشت‌بهشت شروع شد؛ چراکه این شهرک در مجاور دانشگاه شهید باهنر قرار دارد و چون برخی دانشجویان این دانشگاه افراد غیربومی هستند؛ اگر این شهرک به‌سازی می‌شد، برخی دیدگاه‌ها نسبت به شهر کرمان را تغییر می‌داد.
در شهرک هشت‌بهشت 90 درصد کاری که مد نظر بود، انجام شد و تلاش کردیم چهره‌ی زیبایی به این شهرک بدهیم. به‌طور مثال از جمله کارهایی که انجام گرفت، تأمین روشنایی بولوار عفاف بود. بولوار عفاف که بولوار هشت‌بهشت را به بولوار صبا وصل می‌کند، روشنایی نداشت که با هماهنگی اداره برق، پایه‌چراغ و برج‌های نوری توسط شهرداری منطقه چهار نصب شد و اداره برق هم قرار است به‌زودی روشنایی این بولوار را تأمین کند.
پس از اجرای طرح هم در جلسه‌ای که با حضور اهالی این شهرک در مسجد محل برگزار شد، به مردم اعلام کردیم که شهرداری با دست خالی این کارها را انجام داده و اگرچه این کار وظیفه‌ی شهرداری بوده، اما وظیفه‌ی مردم هم این است که با پرداخت عوارض، شهرداری را همراهی کنند که خوش‌بختانه پس از اجرای طرح محله زیبا و گفت‌و‌گو با مردم، بخش زیادی از عوارض این شهرک توسط اهالی پرداخت شد. 

• آیا اجرای طرح محله زیبا در سایر شهرک‌ها و محله‌های منطقه چهار ادامه پیدا می‌کند؟
طبق برنامه، اجرای طرح محله زیبا در شهرک امام حسن عسکری علیه‌السلام، شهرک صنعتی، محله سرآسیاب و سایر محله‌ها در دستور کار است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این طرح را در تمام محله‌های منطقه چهار اجرا کنیم.

• طبق اعلام مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان، درآمدهای منطقه چهار در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 100 درصدی داشته، برای افزایش درآمدهای شهرداری منطقه چهار چه برنامه‌ای در دستور کار است؟
یکی از کارها این است که تلاش کنیم با رفع مشکلات شهروندان، مردم نسبت به پرداخت عوارض ترغیب شوند که طرح محله زیبا در همین راستاست.
ازجمله دلایلی که موجب شده درآمد منطقه چهار کم باشد، پایین بودن ساخت‌و‌ساز و تراکم این منطقه است؛ ضمن این‌که قیمت منطقه‌ای زمین‌های این منطقه پایین است که برای افزایش درآمدهای شهرداری، غیر از اجرای طرح محله زیبا در محله‌های مختلف در جهت افزایش رضایت‌مندی مردم، تکریم ارباب رجوع هم در دستور کار قرار گرفته و سعی کرده‌ایم مسیر فرایندهای مختلف در شهرداری را تسهیل کنیم. تلاش کردیم وقتی شهروندان وارد شهرداری می‌شوند، به‌سرعت کار آن‌ها انجام شود؛ ضمن این‌که ساعت ملاقات عمومی را حذف کردیم و همواره که در شهرداری حضور داشته باشم، مردم می‌توانند برای بیان مشکلات خود در دفتر من حضور پیدا کنند که موجب شده مردم با رغبت بیش‌تری به شهرداری وارد شوند.
هم‌چنین کارگروه‌های مختلفی در شهرداری مرکز تشکیل شده که در این کارگروه‌ها نیز برای افزایش درآمدهای شهرداری برنامه‌ریزی می‌شود؛ بنابراین، امیدواریم با برنامه‌هایی که داریم، به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

• برخی از املاک سرآسیاب از گذشته دارای کاربری باغ و کشاورزی بوده، اما مردم به ساخت‌وساز اقدام کرده‌اند و اکنون با مشکل مواجه شده‌اند، برای حل این مشکل چه اقداماتی در دستور کار است؟
محله سرآسیاب، وسعت و جمعیت زیادی دارد و در واقع باید شهرداری جداگانه‌ای داشته باشد. 
در گذشته، سرآسیاب روستا و اراضی این محدوده کاربری باغ و کشاورزی بوده، اما در این اراضی ساخت‌و‌سازهای زیادی شکل گرفته که در این راستا با سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری هماهنگ شده و پیش‌بینی می‌کنم در شش‌ماهه‌ی اول امسال مشکل مردم برطرف شود.
هم‌چنین در این محله جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تفکیک‌های غیرقانونی را گرفته‌ایم تا پس از تصویب طرح، مردم براساس طرح جدید و به‌طور قانونی ساخت‌وساز کنند.

• تاکنون، بخش عمده‌ای از حاشیه‌نشینی در منطقه چهار انجام گرفته، برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی چه برنامه‌ای دارید؟
بله، متأسفانه بخش عمده‌ای از منطقه چهار، از پشت دانشگاه شهید باهنر تا میدان بیرم‌آباد و جاده قدیم ماهان و بخشی از جاده‌ی هفت‌باغ با حاشیه‌نشینی مواجه است، اما در چند سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه‌ی مقابله با حاشیه‌نشینی انجام گرفت و ما هم در تلاش هستیم جلوی حاشیه‌نشینی را بگیریم، اما حاشیه‌نشینی پدیده‌ای نیست که به‌راحتی بتوانیم جلوی آن را بگیریم.

• و به‌تنهایی هم امکان‌پذیر نیست...
بله، برای چه وسعتی می‌توانم خودرو، نیرو و امکانات در نظر بگیریم؟ شبانه ساخت‌و‌ساز می‌شود و پس از ساخت‌و‌ساز هم امکان برخورد وجود ندارد و هرگونه برخوردی به حکم قضایی نیاز دارد؛ بنابراین، مقابله با حاشیه‌نشینی نیاز به همکاری فرادستگاهی دارد و با اعتبارات اندکی که داریم، به‌تنهایی نمی‌توانیم جلوی حاشیه‌نشینی را بگیریم.

• جناب مهندس! محله‌هایی ازجمله میلاد و توکل‌آباد سال‌هاست مورد بی‌توجهی قرار گرفته و به‌طور مثال کوچه‌های این محله‌ها، سال‌ها حتی لکه‌گیری آسفالت هم نشده؛ ضمن این‌که در دوره‌های قبل هم هر وقت این موضوع را با شهرداران منطقه چهار مطرح می‌کردیم، نبود منابع مالی را دلیل عدم توجه به این مناطق می‌دانستند. آیا شما برای به‌سازی این محله‌ها برنامه‌ای دارید؟
قطعاً در این زمینه ورود می‌کنیم؛ ضمن این‌که شهرداران سابق منطقه هم هدفی جز خدمت نداشته‌‌اند، اما نبود منابع مالی همواره دست‌وپا گیر بوده است.
آسفالت معابر و کوچه‌های منطقه چهار کاملاً از بین رفته و لکه‌گیری آسفالت پاسخ‌گو نیست؛ بنابراین، امیدواریم با فاینانس آسفالت که در دستور کار شهرداری مرکز قرار دارد، حداقل معابر اصلی روکش آسفالت شود؛ ضمن اعتباری هم برای آسفالت سکونت‌گاه‌های غیررسمی در نظر گرفته شده است.
با سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی و مدیرعامل سازمان عمران هم در رابطه با آسفالت معابر خاکی توافق کرده‌ایم؛ بنابراین، در صورتی که مردم پای کار بیایند و 50 درصد هزینه‌ی آسفالت را پرداخت کنند، 50 درصد هزینه‌ی مابقی را شهرداری پرداخت می‌کند تا کوچه‌های خاکیِ این منطقه آسفالت شود؛ هم‌چنین در محله‌هایی که نام بردید، در قالب طرح محله زیبا ورود و این محله‌ها را به‌سازی می‌کنیم.

• منطقه چهار به لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوا در شهر کرمان بی‌نظیر است و این مهم یکی از ظرفیت‌های این منطقه محسوب می‌شود، نظر شما در این‌باره چیست؟
بله، علاوه بر آب‌و‌هوا و موقعیت جغرافیایی مناسب، مردمی بسیار نجیب و کم‌توقع در این منطقه زندگی می‌کنند و همین نجابت مردم این منطقه، ما را شرمنده کرده و ترغیب شده‌ایم وقت بیش‌تری برای این مردم بگذاریم.
من و همکارانم سعی می‌کنیم در مدتی که در منطقه چهار حضور داریم، خدماتی انجام دهیم که برای مردم قابل لمس باشد.

• جناب مهندس! کسبه‌ی برخی از معابر منطقه چهار، درآمد نسبتاً خوبی دارند؛ ضمن این‌که در دوره‌ای هم اقدامات مطلوبی توسط شهرداری در برخی از این معابر ازجمله خیابان سرباز و هفده شهریور انجام گرفت، آیا مشارکت کسبه‌ی این دو خیابان با شهرداری مطلوب است؟
بله، کسبه همکاری مطلوبی دارند؛ برخی از کسبه جلوی مغازه‌های خود را با هزینه‌ی خودشان به‌سازی و زیباسازی کرده‌اند و عمده‌ی کسبه‌ی این دو خیابان نیز عوارض خود را به‌موقع پرداخت می‌کنند.

• ظاهراً هزینه‌‌ای که بابت جمع‌آوری زباله از مردم در منطقه چهار گرفته می‌شود، کمتر از سایر مناطق است، شما این تفاوت در دریافت هزینه‌ی جمع‌آوری پسماند را قبول دارید؟
در منطقه چهار به‌دلیل وجود خانه‌های ویلایی، یک خودروی حمل زباله باید چند کیلومتر طی کند تا پُر شود؛ بنابراین، در چنین شرایطی جمع‌آوری و حمل زباله برای شهرداری به ازای هر کیلوگرم 500 تومان هزینه دارد، اما مبلغی که از مردم گرفته می‌شود، به ازای هر کیلوگرم 50 تومان و بسیار پایین است که باید در این زمینه با کارِ کارشناسی، عوارض تغییر و افزایش پیدا کند.

• در خصوص اخذ عوارض به‌صورت یک‌جا در مناطق توضیح دهید.
طبق برنامه‌ی آقای مهندس عالم‌زاده، شهردار محترم کرمان، قرار است تمام امور اعم از انجام خدمات و دریافت عوارض نوسازی، پسماند و ... توسط شهرداری‌های مناطق انجام گیرد. 
الان، درآمدها جزیره‌ای توسط سازمان‌ها جذب می‌شود که قرار است تمام این درآمدها توسط مناطق جذب شود؛ چراکه مردم بیش‌تر با مناطق در ارتباط هستند؛ بنابراین، تمام عوارض یک‌جا در مناطق از مردم گرفته می‌شود؛ ضمن این‌که با این طرح، مدیر منطقه تسلط بیش‌تری بر کار خواهد داشت.

• با اجرای این طرح سازمان‌های شهرداری گلایه‌مند نمی‌شوند؟
نیروهای بسیار متخصصی در سازمان‌های مختلف شهرداری وجود دارد؛ بنابراین، سازمان‌ها باید از کار اجرایی خارج شوند و به‌‌عنوان ناظر عالی بر کار مناطق نظارت کنند که البته این کار زمان‌براست و نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد تا به‌عنوان مثال منطقه، تمام کار فضای سبز را انجام دهد و سازمان پارک‌ها و فضای سبز، ضمن ارایه‌ی طرح، بر کار منطقه در زمینه‌ی فضای سبز نظارت داشته باشد.

• حرف آخر.
وسعت منطقه چهار بسیار زیاد و نزدیک به 3250 هکتار است؛ ضمن این‌که بخش وسیعی از فضای سبز در منطقه چهار قرار گرفته و درآمد منطقه چهار هم از مناطق دیگر پایین‌تر است؛ از سوی دیگر قیمت منطقه‌ای نیز در منطقه چهار نسبت به سایر مناطق کمتر است؛ بنابراین، مردم این منطقه باید با شهرداری مشارکت بیشتری داشته باشند و نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام کنند تا بتوانیم خدمت بیشتر و بهتری به شهروندان ارایه کنیم.

 

محمدرضا احمدی

0