سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9607839
  • 21 خرداد 1398
  • 12:09
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
تبعات بی‌توجهی به بانوان به کل جامعه برمی‌گردد

تبعات بی‌توجهی به بانوان به کل جامعه برمی‌گردد

شهرداری کرمان در سالی که گذشت تدابیر و تصمیم‌های مختلفی در حوزه‌های متعدد شهری را به خود دید. تصمیماتی که اتفاقات مبارکی را برای شهر رقم زد. با حضور سید مهران عالم زاده به عنوان شهردار جدید، و انتخاب و انتصاب یک بانو برای اولین بار در جایگاه یکی از مهمترین معاونت‌های شهرداری، امید به این اعتقاد را که استفاده از توان بانوان عملی گردد، هرچه پررنگ‌تر نمود و این نوید را داد که استفاده از حضور بانوان در رده‌های تصمیم‌گیری شهرداری کرمان از شعار به عمل مبدل گردیده است.

 سارا کارگر جهرمی
مدیر امور بانوان و خانواده شهرداری

همانطور که می‌دانیم زنان 50 درصد جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند.‌شاید بی‌توجهی به بانوان، قصوری بزرگ است که تبعات این قصور نیز به کل جامعه و به تک تک ما باز می‌گردد؛‌موضوعی که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. 
زنان در بطن جامعه ما حضور دارند و با نگاهی ژرف می‌توان فهمید که در خلقت خداوند،‌شخصیت زن به عنوان سرچشمه تلاش، امید و شکوفایی می‌باشد و تربیت شخصیت‌های ماندگار و تأثیرگذار بر عهده او است. به طوری که در هر برهه از تاریخ اگر نیک بنگریم جریان‌های سرنوشت‌ساز بشر با حضور زنان برجسته عجین بوده است.‌رهبر معظم انقلاب،‌حضرت آیت ا... خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز در رهنمودی اشاره داشته‌اند که: «اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملت حضور نداشته باشند،‌آن حرکت به جایی نخواهد رسید و موفق نخواهد شد،‌اگر زنان در یک جامعه حرکت و حضور یابند یک حضور جدی،‌آگاهانه و از روی بصیرت،‌آن حرکت به طور مضاعف پیشرفت خواهد کرد». 
لذا  توجه به ظرفیت فکری زنان و ایجاد بستری مناسب جهت حضور زنان، مهمترین نقشی است که سیاستگزاران و مدیران می‌توانند در قبال این قشر عظیم و تأثیرگذار ایفا نمایند. 
در سالی که گذشت علاوه بر استفاده از حضور برخی بانوان توانمند در رده‌های مدیریتی شهرداری کرمان،‌مدیریت امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان نیز با تدبیر شهردار محترم و با هدف ایجاد ساختار اجرایی،‌هدفمند و به منظور ارتقای جایگاه بانوان تشکیل شد.‌به عنوان یک نکته معترضه باید توجه داشت که پیش از این در سنت اداری شهرداری کرمان،‌ساختاری اداری،‌اجرایی جهت اهتمام به امور بانوان و خانواده وجود نداشت. 
شهردار کرمان نیز در نشست معارفه این مدیریت،‌تلاش جهت ایجاد ساختاری اداری و اجرایی،‌شناسایی ظرفیت بانوان به عنوان محوریت کیان خانواده و حضور پررنگ خانواده‌ها در جریان‌های شهری را از مهمترین اهداف تشکیل این مدیریت بیان نمودند. 
به نظر می‌رسد این مدیریت در نخستین گام‌های ابتدایی خود با دنیایی گسترده روبروست؛‌چرا که توجه به امور زنان و خانواده گامی اساسی در راستای تعمیق ارزش‌ها و باورهای دینی و ترغیب جامعه در جهت حفظ و تحکیم نهاد خانواده است،‌با توجه به اینکه شهرداری‌ها، نهادهای اجتماعی هستند که در همه زوایای زندگی شهروندان می‌توانند تأثیرگذار باشند؛‌لذا توجه به امور بانوان و خانواده بایستی بصورت جدی و نهادینه در سیاست‌های کاری آن پیش بینی گردد. 
بدیهی است،‌اقدام در جهت تقویت بنیان‌های فکری بانوان به منظور صیانت از کیان خانواده،‌ساماندهی کانون‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان و پشتیبانی از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده به عنوان ساز و کار توسعه و ارتقای مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف از مهمترین سیاست‌های کاری این مدیریت می‌باشد. 
همچنین تلاش در جهت توجه به فضا و محیط شهری و تحقق مناسب سازی شهر برای حضور امن بانوان و خانواده با ارائه ضوابطی جهت کاهش خطرپذیری این فضاها از جمله اولویت‌های این مدیریت می‌باشد. 
توجه به ایجاد و توسعه مراکز تفریحی، ورزشی،‌فرهنگی و هنری ویژه بانوان، مناسب سازی فضاهای موجود،‌همچنین توجه ویژه به سلامت جسمی و روانی بانوان همکار در شهرداری و همسران کارکنان شهرداری از دیگر اولویت‌های کاری این مجموعه در سال جاری می‌باشد.‌تهیه بانک اطلاعاتی و به بروز رسانی از وضعیت بانوان همکار به منظور شناسایی و معرفی چهره‌های جدید مدیریتی از بین همکاران زن و تلاش در جهت افزایش انگیزه از طریق توانمند‌سازی ایشان از دیگر برنامه‌های مدیریت امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان است. 
بسترسازی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی بانوان در سطح شهر حمایت از طرح‌های توانمندسازی بانوان به منظور مهارت افزایی و ترغیب آنها به سمت کارآفرینی از دیگر اقدامات این مدیریت خواهد بود.  
در سالی که گذشت نیز در نخستین گام تلاش شد به منظور تجلیل از اقدامات بانوان همکار و به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) ضیافت ویژه برای بانوان همکار در نظر گرفته شود که تا حد امکان در خور شأن ایشان باشد. همچنین در بعد برون سازمانی نیز برنامه حضور شهردار محترم در هنرستان دخترانه الزهرا به منظور تبیین اهمیت و توجه به دختران جوان به عنوان افرادی که طی سه یا چهار سال آینده در نقش‌های مختلف اجتماعی حاضر می‌شوند و لازم است از اعتماد به نفس کافی در تصمیم گیری‌‌های آینده برخوردار باشند،‌برنامه‌ریزی و اجرا گردید. علاوه بر این و به منظور معرفی الگوهای موفق زنان برنامه دیدار با خانواده یک بانوی شهید و مکاتبات جهت نامگذاری دو معبر به نام بانوی شهید طاهره اشرف گنجویی و مرحومه خانم شهیندخت سرلتی بانوی موفق کارآفرین و موسس گلاب زهرا صورت پذیرفت. در روزهای پایانی سال 97 و به مناسبت فرا رسیدن سال جدید نیز نخستین«شادپیمایی کودکانه شهر کرمان» با هدف  ترویج روحیه شادی و نشاط در بین شهروندان و همچنین استحکام روابط فرزندان با خانواده با همکاری معاونت محترم فرهنگی اجتماعی شهرداری و مجتمع آموزشی دانشوران با حضور شهردار محترم و جمعی از مدیران شهری در محل میدان گنجعلیخان شهر کرمان برگزار گردید. ایجاد گروهی با عنوان مهربانو و شهر جهت افزایش تعامل همکاران در فضای مجازی به منظور  اطلاع رسانی از برنامه‌های پیش رو و بیان مشکلات و ارائه محتوا و خبرها در حوزه بانوان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است. علاوه بر اینکه نشست‌های تعاملی و مشترکی با پرسنل خانم شهرداری در نظر است تا همکاران از نزدیک به بیان مسائل و پیشنهادات در این حوزه بپردازند. 
در تداوم اقدامات انجام شده سعی شده در سال جاری نسبت به برخی اقدامات ورزشی جهت افزایش سلامت جسمی بانوان همکار برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد. علاوه بر اینکه لازم است در سطح جامعه و شهر نیز توجه کافی نسبت به حضور بانوان جلب گردد. لذا بدین منظور برنامه‌های خاصی در برنامه سالانه این مدیریت در نظر گرفته شده است. همچنین در نظر است نشست مشورتی بانوان موفق شهر کرمان به جهت تعیین سیاست‌های اجرایی، فعالیت‌های مربوط به حوزه زنان تشکیل گردد. 
توجه به بحث سلامت روانی خانواده‌ها از طریق تدوین و توزیع پکیج‌های اطلاعاتی و انجام نظرسنجی میان بانوان به منظور شناخت مشکلات پیش روی زنان نیز از دیگر اقدامات مدیریت امور بانوان و خانواده شهرداری کرمان می‌باشد. 
سعی شده رویکرد این مدیریت در ارائه برنامه سالانه رویکردی عملی و مبتنی بر مطالعات دانشگاهی در حوزه زنان باشد. بدین منظور مذاکراتی جهت پیمایش‌های عملی و استفاده از تجربیات آکادمیک با بخش مطالعات زنان دانشگاه شهید باهنر نیز در حال انجام است. 
امید می‌رود با توجه به نگرش مثبت و اهتمام ویژه‌ای که جناب آقای فرشاد، ریاست محترم شورای اسلامی شهر و سرکارخانم دکتر ایرانمنش، رییس کمیسیون فرهنگی هنری و بانوان شورای اسلامی شهر، همچنین شهردار محترم و شورای معاونین شهرداری نسبت به حضور و حمایت از ارتقای جایگاه بانوان دارند، این حوزه بتواند گام‌های موثر و هرچند کوچکی را برای بانوان عزیز شهر کرمان بردارد.

0