شاید شما هم هنگامی که با وسیلهی نقلیهی خود در حرکت هستید، دیده باشید که سرنشینان خودرویی، زباله یا پوست میوهی خود را به بیرون از ماشین پرتاب میکنند، یا اینکه راننده با خیالی راحت، تهسیگارش را در خیابان رها میکند، یا در مناسبتهای خاص که شربت توزیع میشود، ساعتی بعد خیابانهای شهر پُر از لیوان میشود و یا شاهد زبالههایی هستیم که گاهی بدون کیسهزباله در حوالی روز در سطح معابر، پیادهروها و جدولها رها شدهاند که صحنههای زشتی ایجاد میکند، آلودگی معابر و خیابانهای شهر را بهدنبال دارد و زحمت مضاعف را به کارگران زحمتکش شهرداری تحمیل میکند.
افزایش اینگونه رفتارها، مسئولان را به فکر اعمال قانون واداشته است.
در کرمان نیز طی روزهای گذشته، در نشست مشترکی با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهردار و رییس پلیس راهور کرمان، از شدت اعمال قانون در مورد خودروهایی که سرنشینان آن اقدام به پرتاب زباله به سطح معابر و خیابانها میکنند، خبر داده شد که این عمل همچنین گامی در حمایت از محیط زیست خواهد بود.
• قانون مدیریت پسماند
در همین رابطه مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری در گفتوگو با خبرنگار کرمانشهر گفت: براساس ماده 16 قانون مدیریت پسماند و آییننامهی اجرایی، در صورت عدم رعایت شیوهنامههای مدیریت پسماند، متخلفان به حکم مراجع قضایی، برای بار اول در رابطه با پسماندهای عادی (زباله و نخالهی ساختمانی) 500 هزار ریال تا 100 میلیون ریال و برای سایر پسماندها (ویژه، خطرناک، بیمارستانی، صنعتی و...) از دو میلیون ریال تا 100 میلیون ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم میشوند.
اسماعیل جهانشاهی افزود: بر اساس ماده 20 ق مدیریت پسماند، خودروهای تخلیهکنندهی پسماند در اماکن غیرمجاز علاوه بر مجازاتهای ذکر شده، به یک تا 10 هفته توقف محکوم میشوند و در صورتیکه محل تخلیهی معابر شهری و بینشهری باشد، به حداکثر میزان یعنی 10 هفته توقیف محکوم میشوند.
وی ادامه داد: همچنین توسط شورای اسلامی شهر نیز مجازاتهایی برای متخلفان تصویب شده که علاوه بر تخلف و جریمه، باید هزینهی پاکسازی محل را نیز پرداخت کنند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری در پاسخ به این سوال که آیا برای متنبه کردن افراد بهتر نیست به جای اعمال قانون، با فرهنگسازی و امور فرهنگی مانع انجام این رفتارها شد، بیان کرد: در مورد کجرویهای اجتماعی، کار فرهنگی لازم و غیرقابل اجتناب است؛ ضمن اینکه جزای نقدی یا سایر مجازاتها، یادآوری مناسبی برای شهروندان است که در بعضی از کشورهای پیشرفته، میزان جرایم در کنار تابلوی بازدارند نوشته میشود؛ ولی نباید فراموش کرد که چون در بعضی مواقع کار فرهنگی به تنهایی ضمانت اجرایی ندارد و پاسخگو نیست، باید از اهرمهای قانونی استفاده کرد.
• جریمهی زبالهریزها در برخی کشورها
وی دربارهی برخورد با زبالهریزهای شهری در برخی کشورها نیز گفت: شاید ریختن زباله در معابر در نظر بسیاری از شهروندان، ساده و کماهمیت به نظر برسد، اما در بسیاری از کشورها، جریمهی ریختن زباله در سطح شهر آنقدر سنگین است که اگر آن دسته از معدود شهروندان متخلف ما در آنجا زندگی میکردند، مجبور بودند بابت پرتاب کردن زباله در سطح شهر، بخش قابل توجهی از حقوقشان را بپردازند.
وی افزود: چندی پیش در منطقهی «زیلاند» کشور هلند مردی که تهماندهی سیب خود را از ماشین بیرون پرتاب کرده بود، به 2200 یورو جریمه محکوم شد و جالبتر اینکه شبکههای مختلف تلویزیونی، دهها بار تصویر او را نشان دادند.
جهانشاهی با بیان اینکه ریختن زباله در این کشور جریمهی مالی سنگینی دارد، گفت: اگر شهروند متخلفی پول نداشته باشد، باید به زندان برود.
وی افزود: در کشور کره، جریمهی ریختن اندکی زباله در خیابان، برابر با 11 تا 13 درصد پایهی حقوق یک کارمند است و در سنگاپور، ریختن زباله در معابر عمومی جرم محسوب میشود و پلیس میتواند فردی را که در معابر و خیابانها آشغال ریخته، جریمه کند.
وی ادامه داد: جالبتر اینکه اگر فردی سه بار بهدلیل کثیف کردن خیابانها، توسط پلیس سنگاپور جریمه شود، برای بار چهارم، دولت او را مجبور خواهد کرد یکشنبه با پیشبندی که روی آن نوشته شده «من شهر را کثیف کردهام،» خیابانهای شهر را جارو کند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرمان بیان کرد: در انگلیس نیز پلیس رانندگانی را که از خودرو زباله به بیرون پرتاب میکنند، جریمه میکند.
جهانشاهی افزود: در ژاپن هم هر کَس کوچکترین زباله یا حتی آب دهان را در معابر عمومی بریزد، 80 تا 160 ین جریمه میشود.
• وظیفهی شهروندی را فراموش نکنیم
وی با بیان اینکه شاید در میان دهها تخلف ریز و درشت رانندگی، یا مصادیق بارزی از رعایت نکردن وظایف شهروندی، انداختن پوست میوه، نایلونِ خوراکی، آدامس و پوستِ تخمه، خیلی ساده و پیشِ پا افتاده به نظر برسد، گفت: اما واقعیت این است شهروندانی که همین مصادیق به ظاهر کماهمیت از وظایف شهروندی را نادیده میگیرند، همانهایی هستند که از ارتکاب تخلفات بزرگتر نیز ابایی ندارند.
جهانشاهی افزود: در این میان، فرزندانمان را هم نباید فراموش کنیم؛ آنها چشم و گوشی کنجکاو دارند و به راحتی رفتار و حرکات دیگران را زیر ذرهبین قرار میدهند و آنها را با جزییات، ثبت و ضبط میکنند.
وی ادامه داد: فراموش نکنیم تا زمانیکه ما در رعایت وظایف شهروندی خود کوتاهی کنیم، نمیتوانیم توقع داشته باشیم فرزندانمان در آینده، شهروندانی مسئولیتپذیر باشند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرمان تأکید کرد: شاید دیگر وقت آن رسیده که خودمان در این راه پیشقدم شویم.
• آموزش و فرهنگسازی در اولویت است
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان نیز در گفتوگو با خبرنگار کرمانشهر دربارهی ماده 206 به تعریف راه اشاره کرد و گفت: برابر بند 57 ماده یکِ آییننامهی راهنمایی و رانندگی، راه عبارت است از تمام سطحِ خیابان، جاده، کوچه و تمام معابری که برای عبور و مرور عموم اختصاص داده میشود.
سرهنگ معینزاده در رابطه با اعمال قانون دربارهی افرادی که از خودروی خود زباله به بیرون پرتاب میکنند، بیان کرد: طبق مثلث ترافیک، آموزش در اولویت قرار دارد، پس از آن مهندسی ترافیک و سوم اجرای مقررات است و زمانی شاهد ارتقای انضباط ترافیکی و کاهش تلفات خواهیم بود که این سه آیتم با هم انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه هدف پلیس، جریمهکردن نیست؛ بلکه ارتقای انضباط ترافیکی و کاهش تلفات است، تصریح کرد: پلیس براساس قانون، 272 کدجریمه دارد که همکاران من میتوانند براساس آنها، رانندگان متخلف را اعمال قانون کنند.
سرهنگ معینزاده در عین حال بیان کرد: به نظر من در رابطه با پرتاب کردن اشیا و زباله از داخل خودرو به سطح معابر، اگرچه الزام قانونی وجود دارد و پلیس باید جریمه کند، اما فرهنگسازی در اولویت است.
وی افزود: با توجه به اینکه فرهنگسازی و آموزش از مسئولیتهای پلیس نیست، اما از سالهای گذشته پلیس این موضوع را مد نظر قرار داده است؛ ضمن اینکه در این رابطه سازمانهای متولی نیز وجود دارند که باید در زمینهی فرهنگسازی و آموزش، بیشتر ورود کنند؛ چراکه اگر فرهنگسازی کنیم، نیازی نیست پلیس در سطح معابر جلوی راننده را بگیرد که هم موجب ترفیک و هم اعمال قانون شود.
• مبلغ جریمه، در سبد خانوار نیست
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان افزود: مبلغ جریمه، در سبد خانوار نیست؛ یعنی فرد میتواند قوانین و مقررات را رعایت کند و به هیچوجه جریمه نشود و پولی پرداخت نکند.
سرهنگ معینزاده در رابطه با تأثیرگذاری فرهنگسازی در رابطه با قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: برخی ادارات و سازمانهای دولتی، تعداد زیادی خودرو دارند و خودروهای آنها مأموریت های زیادی انجام میدهند، اما رانندههای این ادارات، هیچ نوع تخلفی انجام ندادهاند که در بررسیها متوجه شدهایم این سازمانها در رابطه با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، فرهنگسازی کردهاند؛ بنابراین، اگر این فرهنگسازی را به سطح جامعه بیاوریم و برای عموم داشته باشیم، نیازی به اعمالِ قانونِ پلیس نیست.
وی همچنین دربارهی اعمال قانون پلیس در رابطه با افرادی که زباله از خودرو به داخل خیابان پرتاب کردهاند، افزود: پلیس در دو ماه گذشته در زمینهی ریختن و پرتاب کردن زباله از خودرو، 50 مورد اعمال قانون داشته است.
سرهنگ معینزاده افزود: اما بهتر است سازمانهای متولی اول فرهنگسازی کنند، بعد از پلیس بخواهند متخلفان را جریمه کند؛ چراکه ما خودمان میدانیم باید چکار کنیم و قانون وظیفهی پلیس را مشخص کرده، اما اگر فرهنگسازی کنیم، هم مردم جریمه نمیشوند و هم کار مأموران ما راحتتر خواهد بود.
• برخورد با خودروهای متخلفِ حمل خاک و نخاله
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان دربارهی خودروهایی که خاک و نخالهی ساختمانی حمل میکنند نیز گفت: خودروهایی که خاک و نخاله را داخل محدوده شهر تخلیه کنند، اعمال قانون میشوند و حتی رانندگانی که خاک و نخاله را در محلهایی که شهرداری مشخص کرده، تخلیه میکنند، باید در طول مسیر حفاظ لازم داشته باشند تا گرد و خاک، خودروهای دیگری که در حال تردد هستند را با مشکل مواجه نکند.
سرهنگ معینزاده دربارهی خودروهایی که در مسیر راهها به خرید و فروش برخی کالاها میپردازند و سد معبر میکنند گفت: به رانندهی این خودروها اخطار میدهیم تا خودرویشان را بردارند و اعمال قانون هم میشوند؛ اما رانندهی این خودروها، خواستههایی دارند که شهرداری باید بهعنوان متولی شهر، به مشکلات این رانندگان رسیدگی کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر براساس ماده 206، خودرویی در طول روز یک بار جریمه شد، اما دوباره تخلف کرد، برای بار دوم نیز جریمه میشود، گفت: پلیس میتواند هرگاه خودرویی تخلف کرد، مجدد اعمال قانون کند؛ اما هدف پلیس جریمه نیست؛ بلکه سازمانهای مربوط باید دستبهدست هم دهند، یکدیگر را کمک کنند و با فرهنگسازی و اطلاعرسانی از رانندگان بخواهیم که این تخلف را انجام ندهند؛ چراکه علاوه بر اینکه محیط شهر را آلوده میکنند، موجب عدم تمرکز در رانندگی خود و بقیهی رانندگان خودروها میشوند و ممکن است زبالههایی که از خودرو بیرون میریزند، حواس سایر رانندگان را پرت کند و موجب حادثه و تلفات شود.
• برخورد با کسبهای که در پیادهرو سد معبر میکنند
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان دربارهی خودروهایی که برای تعمیر در پیادهروی جلوی تعمیرگاهها، صافکاریها و نقاشیها پارک هستند نیز گفت: پلیس میتواند براساس شمارهپلاک، آن خودرو را جریمه کند و اگر راننده در محل نباشد، برگ اخطاریه بهصورت الصاقی روی خودرو نصب میشود.
سرهنگ معینزاده در تعریف پیادهرو گفت: پیادهرو، بخشی جدا شده از خیابان است که در امتداد آن واقع شده و برای عبور و مرور پیادهها اختصاص یافته است.
وی افزود: هم پارک و هم تردد در پیادهروها ممنوع است و پلیس با متخلفان برخورد میکند.
رییس پلیس راهور ادامه داد: گاهی اتفاق افتاده خودروهایی برای کوتاه کردن مسیر خود، در سطح پیادهرو تردد کردهاند که موجب تصادف شده و تلفات هم داشته است.
سرهنگ معینزاده با بیان اینکه در مدت چهارماههی اول امسال، 2107 مورد توقف در پیادهرو و 2011 مورد حرکت در پیادهرو توسط همکاران من اعمال قانون شده است، در رابطه با پارک خودرو جلوی مغازههای تعمیرگاهی گفت: رانندهی خودرو، از ساعتی که خودروی خود را به تعمیرکار و یا صافکار تحویل میدهد، باید ساعت تحویل خودرو را یادداشت کند؛ چراکه زمانی خودرو اعمال قانون میشود، محل تخلف، کد تخلف و مبلغ اعمال قانون، در برگ اخطاریه ثبت میشود.
وی همچنین یادآور شد: اگر کسبه، از داخل پیادهرو برای کار کردن استفاده کنند، هنگامی که برای تمدید جواز حضور پیدا میکنند، صلاحیت ترافیکی آنها تأیید نمیشود.
رییس پلیس راهور تصریح کرد: همهی کسبه، وظایف قانونی خود را میدانند، اما خیلیها رعایت نمیکنند که در این رابطه سازمانهای مختلفی وظیفه دارند که تنها یکی از این سازمانها پلیس است.
وی در عین حال تأکید کرد: صنفهایی مثل تعمیرکار، صافکار و نقاش خودرو، باید به محلهایی انتقال پیدا کنند که کمتر برای مردم مشکل ایجاد شود.
سرهنگ معینزاده دربارهی ریختن زباله و آب دهان به بیرون از خودرو توسط مسافران تاکسیها نیز تصریح کرد: در این مورد رانندهی تاکسی را میشناسیم و رانندهی تاکسی باید به مسافران تذکر دهد.
وی افزود: همچنین اگر رانندهی تاکسی در نقطهای بایستد و مسافر درِ خودرو را باز کند و موجب تصادف شود، رانندهی تاکسی مسئول است؛ چراکه باید به مسافر تذکر میداد که احتیاط کند.
• همکاری پلیس در زمینهی فرهنگسازی
رییس پلیس راهور همچنین از شهردار کرمان و مدیرعامل سازمان پسماند که پیش از هر اقدامی در زمینهی فرهنگسازی تلاش میکنند، تشکر کرد و گفت: ما هم در زمینهی فرهنگسازی از هر تلاشی که به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مربوط باشد، دریغ نخواهیم کرد و با سایر سازمانها همکاری میکنیم.
سرهنگ معینزاده با بیان اینکه در زمینهی فرهنگسازی و اطلاعرسانی به عموم جامعه باید بیشتر تلاش کنیم، گفت: شهرداریها اختیارات و بودجهی فرهنگیِ خوبی دارند؛ ضمن اینکه معاونت فرهنگیاجتماعی شهرداری کرمان نیز براساس وظایفی که دارد، در موارد زیادی کار فرهنگی انجام میدهد که یکی از این وظایف، فرهنگسازی در زمینهی مسایل ترافیکی است که تقاضا داریم پلیس را بیشتر کمک کنند تا ترافیکی روان داشته باشیم و انضباط ترافیکی را ارتقا دهیم تا منجر به کاهش تلفات شود.
وی همچنین بیان کرد: مردم استان و شهر کرمان، در همهی زمینهها از جمله در زمینهی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از فرهنگ بالایی برخوردار هستند.
معینزاده افزود: موضوع دیگری که شاید در برخی استانها کمرنگتر باشد، هماهنگی سازمانها و بهویژه شورای ترافیک استان است که این هماهنگیای که با همت استاندار محترم در کرمان وجود دارد، بین استانهای مختلف کشور زبانزد است.
رییس پلیس راهور همچنین اظهار امیدواری کرد مطالب آموزشی بیشتری در زمینهی قوانین ترافیکی در هفتهنامهی کرمانشهر منتشر و در این زمینه بهتر اطلاعرسانی شود.
• میزان جریمهی ریختن اشیا و ضایعات در خیابانها
براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، ریختن اشیا و ضایعات در سطح معابر، بهعنوان تخلف رانندگی محسوب شده و رانندهی متخلف، باید متناسب با نوع تخلف جریمههای 300، 400 و 500 هزار ریالی بپردازد.
میزان جریمهی ریختن اشیا و ضایعات در خیابانها، بزرگراهها و جادهها بهعنوان یک تخلف رانندگی، به شرح زیر است:
1- بند 2073 جدول جریمههای رانندگی، پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، اشیا و آب دهان از وسیلهی نقلیه در سطح معابر، 300 هزار ریال جریمه دارد.
2- بند 2075، جریمهی ریختن یا ریزش روغن، بنزین و گازوئیل در سطح شهرهای بزرگ 300 هزار ریال است.
3- بند 2058، تخلیهی نخاله، مصالح ساختمان، فاضلاب و ایجاد هرگونه مانع در مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه در راهها و حریم آنها 500 هزار ریال جریمه در بر دارد.
4- بند 2059، محل زباله، نخاله و مصالح ساختمانی و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم 400 هزار ریال و در صورت تأثیرگذاری در تصادف بر اساس نظر کارشناس، به مراجع قضایی معرافی میشوند.
محمدرضا احمدی
[object Object]