پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9609340
  • 4 شهریور 1399
  • 19:27
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
به‌زودی طرح ویژه پیشگیری از حاشیه‌نشینی تدوین خواهد شد

شهردار کرمان:

به‌زودی طرح ویژه پیشگیری از حاشیه‌نشینی تدوین خواهد شد

شهردار کرمان گفت: به‌منظور جلوگیری از پیشروی حاشیه‌نشینی در شهر کرمان، با در نظر گرفتن نقطه‌نظرات صاحب‌نظران، بخش خصوص و مدیران شهرداری، طرح ویژه‌ای تدوین خواهد شد.

به گزارش کرمان‌شهر‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در جلسه بررسی معضل حاشیه‌نشینی که با حضور کارشناسان نیروی انتظامی، شهرداران مناطق و جمعی از مدیران شهرداری برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدوسالار شهیدان، امام حسین علیه‌السلام افزود: در پیشگیری و ساماندهی معضل حاشیه‌نشینی، باید علل واقعی ایجاد آن را ببینیم.

وی حاشیه‌نشینی را مشکلی اجتماعی و تحت تأثیر مسایل اقتصادی ذکر کرد و با بیان اینکه پروسه مقابله با این پدیده، باید کامل دیده شود، گفت: باید با شناخت درست از واقعیتها و شناسایی جنبه‌های گوناگونِ این موضوع، وارد عمل شویم.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه در مبارزه با این معضل، با دو دسته از افراد روبه‌رو هستیم، گفت: بعضی از افراد، از روی ناچاری دنبال اسکان هستند و تعدادی دیگر برای کسب منافع و ثروتِ خود، مردم را مدیریت کرده و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: زمین‌خوارانی که به مردم زمین می‌فروشند، یا مالک زمین نیستند و یا به‌دلیل کاربری دیگر، اجازه ساخت‌وساز ندارد.

عالم‌زاده اولین اقدام ضروری را پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و ایجاد ثبات دانست و افزود: شهرداری برای این اقدام، به ابزار، امکانات و نیروی انسانی نیاز دارد که در خصوص نیروی انسانیِ آموزش‌دیده، دچار کمبود است.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با گسترش حاشیه‌نشینی، مستلزم وجود نیروهای متخصص است، افزود: در این زمینه تصمیم گرفتیم تا از تجربیات شرکت‌های پیمانکاریِ دارای صلاحیت استفاده کنیم.

شهردار کرمان تأکید کرد: در وهله اول باید در وفاق جمعی، طرحی مشترک تدوین شود.

وی وجود ضمانت اجرایی برای اجرای طرح، مشخص‌کردن ایام و در نظر گرفتن شرایط خاص جامعه برای اجرای حکم را ضروری برشمرد و گفت: باید هرچه زودتر با جمع‌بندی نقطه‌نظرات و استفاده از تجربه کلان‌شهرهای دیگری که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند، طرحی را آماده و تدوین کنیم.

عالم‌زاده افزود: البته لازم است تا مصوبات اجرای طرح را از مراجع ذی‌صلاح بگیریم و در فاز اولِ پیشگیری، همگی پای کار باشیم.

شهردار کرمان ساماندهی حاشیه‌نشینی را فاز دوم کار دانست و یادآور شد: این وظیفه حاکمیت است تا برای مردمی که از ساکن‌شدن در حاشیه ناامید شده‌اند، فکری بکند.

وی با بیان اینکه نتیجه‌دادن این اقدامات مشمول زمان است و باید با این دیدگاه به سمت بخش خصوصی برویم.

عالم‌زاده با اشاره به استفاده از توان و تجربه بخش خصوصی برای کنترل حاشیه‌نشینی تأکید کرد: باید به بخش خصوصی فرصت داد تا نقاط ضعف خود را شناسایی کند و ما نیز ضمن پایش، آن‌ها را یاری خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه، ایمان سیف‌الهی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به اینکه شهر کرمان سال‌های‌سال درگیر مسایل امنیتی، اجتماعی و فرهنگیِ حاشیه‌نشینی است، افزود: حاشیه‌نشینی، نه‌تنها برای شهرداری، بلکه برای استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز معضل ایجاد کرده است.

وی افزود: شهرداری برای مقابله با این پدیده، ظرفیت اجرایی، نیرو و امکانات محدودی دارد و شاید نتواند به‌درستی این حجم کار را به‌دوش بکشد.

سیف‌الهی ادامه داد: بنابراین، تصمیم گرفتیم تا بخش خصوص وارد این موضوع شود که در مورد چگونگی همکاری، در حال بررسی موارد لازم هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، در برخی مناطق شهر ساخت‌وسازهای خلاف در حال انجام است که باید هرچه زودتر با مجوزهای لازم، جلوی این ساخت‌وسازها گرفته شود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان به اعلام آمادگی شرکت‌های انتظامی جهت همکاری با شهرداری خبر داد و گفت: در قدم اول جهت چگونگی همکاری، در خواست مشاوره کردیم و در مرحله بعد برای اجرا، از آن‌ها در خواست کمک خواهیم کرد.

مدیر حراست شهرداری کرمان نیز در این نشست گفت: در حال حاضر، باید وضع موجود را حفظ کرد و توانمندی شرکت‌های انتظامی را برای مقابله با حاشیه‌نشینی، مورد بررسی قرار داد.

اسماعیل جهانشاهی وجود ضابط قضایی مورد تأیید دستگاه قضایی را لازم برشمرد و افزود: باید دستورالعملی جامع و کامل تهیه کنیم که قابل اجرا باشد.

همچنین مدیر واحد پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرمان با اشاره به اینکه هنوز برنامه مشخصی برای حاشیه‌نشینی نداریم، گفت: متأسفانه در مقابله با این معضل، با افرادی مواجه هستیم که کار خود را موجه می‌دانند.

محمدرضا عسکری با بیان اینکه مشکل حاشیه‌نشینی را می‌توان با طرح مشخص و با جلوگیری از پیشروی و سامان‌بخشی، کنترل کرد، افزود: استقرار ضابط قضایی و یگان حفاظتی که به‌صورت دایمی حضور داشته باشد، می‌تواند در جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، تأثیرگذار باشد.

سرهنگ سالاری، نماینده بخش خصوصی نیز در این جلسه گفت: در مبارزه با معضل حاشیه‌نشینی، با افرادی مواجه هستیم که قانونمند نیستند و برخورد با آن‌ها نیازمند ضابط قضایی است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر درگیری‌های نیروی انتظامی در حاشیه شهر است، افزود: آموزش نیروها در مقابله با حاشیه‌نشینی نیز در اولویت قرار دارد.

در ادامه این جلسه، شهرداران مناطق پنج‌گانه از وضعیت حاشیه‌نشینی در مناطق مربوط گزارش دادند و نقطه‌نظرات خود را برای چگونگیِ برخورد با این معضل، ارایه کردند.

0