جمعه 31 فروردین 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9605675
  • 22 آبان 1396
  • 09:23
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
بزرگداشت روز کتاب در کرمان برگزار شد

بزرگداشت روز کتاب در کرمان برگزار شد

همایش بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار همراه با تجلیل از فعالان این عرصه، با حضور مسئولان فرهنگی استان در کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان شهرآن‌لاین، در دومین روز از هفته‌ی کتاب، همایش بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار با حضورمهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل و عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، زهرا ترکی مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد، محمد جواد فدایی معاون استاندار، محمد فرشاد رئیس شورای اسلامی شهرستان، زهرا موسی‌پور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مهدی صدفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، محمدجواد حسین‌زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان، محمدحسین ملکی رئیس حوزه هنری، جمعی از مدیران فرهنگی استان و مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی و اساتید دانشگاه در سالن برق منطقه‌ای کرمان برگزار شد.

مهردخت وزیرپور دراین مراسم با اشاره به این‌که کرمان با قدمت فرهنگی دیرینه، در بسیاری از موارد، همیشه حرف اول را زده و برای کتاب‌خوانی هم تلاش می‌کند؛ گفت: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان هم مدیری علاقه‌مند و با تجربه در عرصه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی است.

 وی ادامه داد: کتابداران، ایثارگران کم توقع هستند و با تلاش آن‌ها و همه‌ی مردم، الان مساله‌ی کتاب و کتابخوانی در همه جا مطرح است و ائمه جمعه، استانداران و... همیشه اذعان دارند زیربنای توسعه فرهنگی، کتابخوانی است و گرچه فضای دیجیتال آمده اما کتاب جایگاه خودش را دارد و از بین نمی‌رود.

وزیرپور، نشست‌های کتاب‌خوان در ۳۱ استان کشور را با هدف ترویج کتاب‌خوانی دانست و افزود: جنبش فرهنگی رو به رشد است و فعالیت‌های نهاد در ترویج کتاب‌خوانی به بارنشسته است و اگر یک روز به عنوان روز کتاب‌خوانی نامگذاری شده در کتاب‌خانه‌ها هر روز کتاب‌خوانی داریم.

 وی با اشاره به شعار بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با عنوان «آینده روشن با خانواده کتابخوان» تصریح کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی همیشه اذعان داشتیم کتابخوانی باید از خانواده شروع شود و کودک را باید با کتاب انس داد و به همین سبب بخش کودک را در کتابخانه‌ها راه اندازی کردیم و اگر رشته‌ی کتابداری در آموزش و پرورش ایجاد شود، این یک مژده است.

محمدجواد حسین‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هم  با بیان این‌که کتابداران با کم‌ترین امکانات و توقع، چراغ مطالعه را روشن نگه داشته‌اند و کار کتابداران، صرفاً امانت کتاب نیست؛ گفت: کتابخانه‌ها و کتابداران، بیش از هزار نوع فعالیت مرتبط با کتاب برگزار می‌کنند.

حسین‌زاده با اشاره به این‌که بیش از ۳۰۰ جلسه نقد و بررسی در هفته‌ی کتاب در کتابخانه‌ها و مدارس استان به معرفی کتاب می پردازد؛ بیان کرد: سال گذشته بیش از ۸ هزار عنوان کتاب در جلسات نقد و بررسی به مردم معرفی شد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان همچنین از اجرای «نذر کتاب» خبر داد و گفت: تلاش کردیم شرایطی برای مناطق جنوب استان که نیاز به کتاب دارند، فراهم کنیم و طرح نذرکتاب با همین هدف از اواسط هفته‌ی کتاب اجرا می‌شود.

وی افزود: انجمن های کتابخانه ها و کمیته نهضت مطالعه مفید در ۲۳ شهرستان استان تشکیل شده و هزار نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی عضو آن هستند که سال گذشته هزار و ۷۰۰ مصوبه برای بهبود وضعیت کتابخوانی داشتند؛ خیرین کتابخانه ساز نیز ظرفیت قابل توجهی است و بیش از ۳۰ کتابخانه در استان را خیرین ساختند. 

محمدجواد فدایی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، در این مراسم گفت: رشد فرهنگی و توسعه‌ی اقتصادی با کتابخوانی رابطه‌ی مستقیم دارد.

وی با بیان این‌که کشورهای پیشرفته به روش‌های تشویق و ترغیب افراد به مطالعه توجه دارند، افزود: در زمینه‌ی میزان مطالعه  آمار درستی در کشور ما داده نشده و بین دو تا ۷۶ دقیقه اعلام شده است.

 فدایی ادامه داد: تعداد کتاب‌هایی که فرد در سال مطالعه می‌کند، درصد مردمی که به طور معمول اهل مطالعه هستند و فروش کتاب در آن جامعه از دیگر معیارهایی است که در کشورهای اروپایی به آن توجه می‌شود اما برای هیچیک از این موارد در کشورمان، رقمی ندیدیم. 

 وی تأکید کرد: یکی از کارهایی که ما باید بکنیم این است با مطالعات میدانی این شاخص ها را در جامعه پیدا کنیم و ببینیم جایگاه ما از نظر کتابخوانی کجاست و روش های تشویق و ترغیب افراد به کتاب خواندن را بیابیم.

 در این مراسم از همسر شهید مفقودالجسد مدافع حرم، شهید حاج حسین بادپا؛ 16 کتابدار و مسئول کتابخانه، پنج نفر از کتابخوانان استان، احمد یوسف زاده، نویسنده‌ی کتاب «آن بیست و سه نفر» و محمد علی علومی دیگر نویسنده‌ی کرمانی، ایران چابکی به پاس ۳۰ سال خدمت در کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمان، خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه‌ی فعال در انعکاس اخبار حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی و سه نفر از نیروهای پشتیبانی تجلیل شد.

0