جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • فرهنگ و هنر
  • شماره خبر: 9606863
  • 26 تیر 1397
  • 10:00
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
برنامه‌های فرهنگ‌سراهای شهرداری کرمان تشریح شد

در گفت‌وگو با مدیران فرهنگ‌سراهای کوثر، جان‌جهان و ماه بنی‌هاشم؛

برنامه‌های فرهنگ‌سراهای شهرداری کرمان تشریح شد

اشاره: امروزه فرهنگ‌سراها در جهت‌دهی مناسب‌تر شهروندان به‌سوی ارتباط‌های جمعی، نقش بسزایی دارند و موفقیت این نهادها در توسعه‌ی فرهنگ شهروندی، غیرقابل انکار است. وجود فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ در نقاط مختلف شهر به‌ویژه مناطق کمترتوسعه‌یافته و محروم، نقش مهمی در توزیع عادلانه‌ی امکانات فرهنگی، هنری و تفریحی دارد؛ ضمن این‌که به‌دلیل محرومیتی که برخی ساکنان این مناطق دارند و امکان استفاده‌ از سایر مکان‌های فرهنگی ازجمله سینما، تئاتر، نگارخانه‌ها و گالری‌های هنری کمتر برای آن‌ها وجود دارد، استقبال مردم مناطق محروم از برنامه‌های فرهنگ‌سراها قابل توجه است و همین استقبال می‌تواند فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ را در رسیدن به هدف خود که همان توسعه و اعتلای فرهنگ شهروندی است، کمک کند.

در کرمان فرهنگ‌سراهای کوثر، جان‌جهان و ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) همواره برنامه‌های متنوعی برای ارتقای فرهنگ شهروندی دارند؛ ضمن این‌که نمی‌توان نقش این فرهنگ‌سراها را در ارایه‌ی آموزش‌های مختلف با همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها ازجمله سازمان‌های وابسته به شهرداری کرمان و پُرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در ایام تابستان نادیده گرفت.
برای آگاهی از برنامه‌های فرهنگ‌سراهای شهرداری کرمان، با مدیران سه فرهنگ‌سرای کوثر، جان‌جهان و ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) به گفت‌و‌گو نشستیم.  

 ضرورت آموزش‌های جامع شهروندی 
مدیر فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان با تأکید بر ضرورت ارایه‌ی آموزش‌های جامع شهروندی گفت: با توجه به این‌که امروزه شهرداری‌ها دیگر تنها یک نهاد خدماتی نبوده، بلکه به یک نهاد اجتماعی فرهنگی و خدماتی تبدیل شده‌اند؛ می‌طلبد که این نهاد ارزشمند از ابزارهای فرهنگی و اجتماعی خود به‌صورت مطلوب در نهادینه شدن حقوق شهروندی استفاده کند.
آرزو نیکوبخت افزود: ظاهر شهر، بازتابی از باطن شهر است و باطن شهر، همان افکار و رفتار مردم آن شهر است و برای این‌که ظاهر و باطن شهر خبر از آبادانی، زیبایی، رشد و امنیت بدهد، آموزش شهروندان و بسترسازی برای همکاری آن‌ها در این خصوص ضروری است.
وی ادامه داد: البته با توجه به ابعاد مختلف زندگی در شهر و شهرنشینی شهروندان و ماشینی‌شدن زندگی امروزی که به‌صورت جدی شهر و شهروندان را به چالش کشانده است، پرداختن به تمام ابعاد سخت است؛ بنابراین، آموزش‌های جامع شهروندی اعم از حقوق شهروندی، هویت ملی و مذهبی، سبک زندگی، سلامت روح و جسم، جامعه‌ی قانون‌مند، محیط زیست و بهداشت عمومی می‌تواند راهی برای برون‌رفت از این چالش اساسی باشد.
نیکوبخت بیان کرد: به همین منظور فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان در راستای ارتقای سطح دانش شهروندی (فرهنگ شهروندی) برای فصل جدید فعالیت‌ها با رویکرد فرهنگی اجتماعی شهروندی برنامه‌های مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین در این فرهنگ‌سرا برنامه‌ها و دوره‌های مختلف دیگری مانند دوره‌های قرآنی، علمی، آموزشی، هنری و فرهنگی برگزار می‌شود که تاکنون، با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است.
مدیر فرهنگ‌سرای کوثر از اجرای برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی، پارک گفت‌وگو (تالار گفت‌وگو)، دوره‌های بازیگری، کنفرانس‌ها، تشکیل کانون‌های داوطلب، برگزاری کنفرانس‌های مختلف، برگزاری نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی و سلسله‌برنامه‌های نکوداشت مفاخر شهر در این فرهنگ‌سرا خبر داد.

 برگزاری ویژه‌برنامه‌ی «رنگین‌کمان شادی»
مدیر فرهنگ‌سرای جان‌جهان شهرداری کرمان نیز به برگزاری ویژه‌برنامه‌ی «رنگین‌کمان شادی»، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: این ویژه‌برنامه که چهارشنبه‌ی هر هفته برگزار می‌شود، شامل برنامه‌هایی ازجمله باشگاه کتاب‌خوانی، قصه‌خوانی، کارگاه سفال‌گری، بازی‌های کودکانه و پخش فیلم است.
مریم ایرانمنش از برگزاری 120 همایش «زندگی سالم»، از سال 94 تاکنون، در این فرهنگ‌سرا خبر داد و گفت: همایش «زندگی سالم» با موضوعات پزشکی، شهروندی، خانواده، حقوق، روان‌شناسی، اجتماعی و غیره با حضور کارشناسان نهادهای مختلف ازجمله دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت شهرستان کرمان، بهزیستی، نیروی انتظامی و پلیس فتا و دادگستری برگزار می‌شود.
وی به هماهنگی با 15 مدرسه و 33 مهد کودک در محدوده‌ی فرهنگ‌سرای جان‌جهان اشاره کرد و گفت: برای برگزاری برنامه‌های مختلف، از دانش‌آموزان مدارس و بچه‌های مهدهای کودک دعوت می‌کنیم تا در برنامه‌های مختلف این فرهنگ‌سرا حضور پیدا کنند؛ ضمن این‌که برنامه‌های مشترکی با همکاری مدارس و مهدهای کودک نیز اجرا می‌شود.
مدیر فرهنگ‌سرای جان‌جهان افزود: هم‌اکنون، نمایشگاه کتاب در این فرهنگ‌سرا در حال برگزاری است؛ ضمن این‌که همواره در مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌هایی ازجمله دفاع مقدس، سلامت و نمایش آثار هنرجویان در این فرهنگ‌سرا برپا می‌شود.
ایرانمنش از برپایی ورزش صبحگاهی در شش بوستان محدوده‌ی این فرهنگ‌سرا با حضور اساتید مجرب خبر داد و گفت: ورزش صبحگاهی در بوستان‌های این منطقه با برگزاری مسابقات مختلف همراه است.
برگزاری اردوهای مختلف تفریحی، ورزشی و فرهنگی، بازدید از خانه‌ی سالمندان، برگزاری مسابقات آشپزی، برگزاری جشنواره‌ی فرهنگی ورزشی فجر ویژه‌ی بانوان در پارک ریحانه و اجرای برنامه‌های اجتماعی شهروندی با همکاری سازمان‌های پسماند، آتش‌نشانی و فضای سبز نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که مدیر فرهنگ‌سرای جان‌جهان به آن اشاره کرد.
ایرانمنش گفت: در ایام تابستان نیز در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، کلاس‌های آموزشی هنری، علمی، ورزشی و قرآنی در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود.  

 اجرای طرح آرامش خانواده
مدیر فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) شهرداری کرمان نیز از اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف با همکاری سایر نهادها در این فرهنگ‌سرا خبر داد و گفت: ازجمله طرح‌های اجرا شده در این فرهنگ‌سرا، طرح آرامش خانواده است.
فاطمه شفیعی با بیان این‌که کارگاه آموزشی سلامت روان تحت عنوان طرح «آرامش خانواده»، به مدت دو روز در فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) برگزار شد، گفت: طرح دو روزه‌ی «آرامش خانواده»، با همکاری مدیریت اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان و معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان برگزار شد.
وی افزود: این کارگاه‌ها با حضور جمعی از کارشناسان آموزشی نیروی انتظامی و کارشناسان روان‌شناسی، در سه گروه نوجوانان دختر، نوجوانان پسر و بانوان خانه‌دار، به‌صورت همزمان اجرا شد.
مدیر فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم (علیه‌السلام) هم‌چنین بیان کرد: این آموزش‌ها در خصوص راه‌کارهای چگونگی ایجاد آرامش در خانواده، به‌صورت رایگان و به‌طور گسترده در تمام مراکز فرهنگی تحت پوشش شهرداری برگزار می‌شود.
شفیعی هم‌چنین بیان کرد: با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان کرمان هر هفته برنامه‌های آموزشی و ترویجی با محوریت سلامت در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سرای ماه بنی‌هاشم، تنها فضای فرهنگی شهرداری کرمان است که در یک سکونت‌گاه غیررسمی ساخته شده و با تأکید شهردار محترم کرمان و هم‌چنین سرپرست محترم معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، اداره‌ این فرهنگ‌سرا محله‌محور است.

0