سه شنبه 28 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605449
  • 19 مهر 1396
  • 22:16
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
باید آب را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم

سرپرست فرمانداری کرمان:

باید آب را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم

علی بابایی گفت: باید در بخش کشاورزی راه‌کارهای مناسب توسط مسئولان به کشاورزان داده شود تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، علی بابایی در جلسه‌ی کمیته‌ی حفاظت منابع آب شهرستان با اشاره به مهم‌ترین محورهای توسعه‌ی بخش کشاورزی گفت: باید در بخش کشاورزی راه‌کارهای مناسب توسط مسئولان به کشاورزان داده شود تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

وی افزود: برای استفاده‌ی بهینه از آب، باید مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود و فرهنگ سازی در اولویت قرار گیرد.

 بابایی گفت: مسائل و مشکلات آب باید توسط مسئولان امر ریشه‌یابی شود تا در آینده شاهد پیشبرد اهداف طرح‌های عملیاتی و اجرایی باشیم .

وی با اشاره به نقش آموزش در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب گفت : آموزش نقش تأثیرگذاری در این امر دارد، با استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین به ویژه آبیاری تحت فشار که دولت نیز جهت اجرای آن تسهیلات زیادی اختصاص داده است، می‌توان در بهره وری محصول و کاهش مصرف آب تاثیر گذاشت .

سرپرست فرمانداری کرمان خواستار همکاری و تعامل مسئولان ادارات و ارائه‌ی گزارشات مستند شد و افزود: با مشخص شدن ورودی و خروجی آب می توان خط قرمزی تعریف کرد، برای اجرای این کار بهتر است یک منطقه به عنوان پایلوت انتخاب شود و درصورت حصول نتایج مطلوب جهت اجرا به سایر مناطق تعمیم داده شود.

وی گفت: بحث آگاهی دادن به کشاورزان در مورد سیستم آبیاری تحت فشار به صورت جدی باید توسط مسئولان پیگیری شود و هم‌زمان با مکانیزه شدن سیستم‌های آبیاری باید کشاورزان را نسبت به تغییر الگوی کشت و محصولاتی که احتیاج به آب کم‌تری دارند ترغیب کرد.

رئیس کمیته‌ی حفاظت از منابع آب شهرستان، نهادینه سازی فرهنگ استفاده‌ی بهینه از منابع موجود به ویژه آب مصرفی در بخش کشاورزی را با برگزاری جلسات و آموزش‌های جمعی و انفرادی کشاورزان را امری لازم و ضروری دانست و گفت:  اگر بتوانیم با فرهنگ سازی به سوی مکانیزه کردن و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار برویم شاهد صرفه جویی در مصرف آب خواهیم بود .

 سلاجقه معاون برنامه ریزی عمرانی فرمانداری هم ضمن ارائه‌ی گزارشی از اقدامات انجام شده، خواستار برگزاری جلسات و پیگیری مسائل آب از سوی مسئولان اداره‌ها و بخشداران شدند.

0