چهارشنبه 8 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9505182
  • 24 مرداد 1395
  • 23:57
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اگر لایحه‌ی دولت تصویب شود، فاتحه‌ی شوراها خوانده است

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

اگر لایحه‌ی دولت تصویب شود، فاتحه‌ی شوراها خوانده است

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان عصر امروز با حضور رییس و سایر اعضای شورا، شهردار کرمان و نیز با حضور مدیرکل آب و فاضلاب استان برای ارایه‌ی گزارش به شورا برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهر آن‌لاین، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در جلسه‌ی امروز عصر شورای اسلامی شهر کرمان با تاکید بر این‌که هیچ نوع آلودگی در آب شهر کرمان وجود ندارد، گفت: ما هیچ چیز را از مردم پنهان نمی‌کنیم و اگر شاخصی در آب شهر بیش‌تر از میزان استاندارد بشود، سریعا اعلام و رسیدگی می‌کنیم.

طاهری با اشاره به این‌که عنصر آزبست جزو بخشنامه‌ی ما برای اندازه‌گیری میزان آن در آب نیست، گفت: آزبست ازطریق تنفس و استنشاق به انسان آسیب می‌زند و چیزی به اسم آزادسازی آزبست در آب ازطریق لوله‌های آب‌رسانی و آسیب رساندن به انسان از این طریق وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر فرض این‌که آزبست در آب وجود داشته باشد و میزان آن بیش از حد مجاز باشد، فقط می‌تواند موجب پلیپ روده شود؛ نه مشکلات سرطانی.

 

آب کرمان یکی از بهترین آب‌های کشور است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یادآور شد: آب کرمان یکی از بهترین آب‌های کشور است و میزان آرسنیک موجود در آن کم‌تر از 10 و استاندارد است و باقی عناصر موجود در آن هم در حد مطلوب هستند.

طاهری افزود: کیفیت آب شهر کرمان به برکت وجود دشت حسین‌آباد در سطح مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: مرجع نظارت بر سلامت آب کرمان دانشگاه علوم پزشکی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این‌که این شرکت از معدود دستگاه‌هایی است که کاملا مردمی اداره می‌شود و انتقادپذیر است، افزود: مجموعه‌ی ما به هیچ وجه سیاسی نیست و برای مثال با روی کار آمدن دولت جدید، به جز یک تغییر مدیریتی، همه‌ی مدیران ما از دولت قبل هستند.

طاهری خاطرنشان کرد: صنعت آب یک صنعت تخصصی و عام‌المنفعه است که به دور از حاشیه‌ها رسالتی که به دوش دارد را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: بنده در تاریخ 18 خرداد 93 گزارشی با هدف شناساندن چالش‌های بخش آب و گره‌گشایی از مشکلات آب استان ارایه کردم و تصور نمی‌کردم صحبت‌ها به بیرون درز کند تا چند ماه بعد که صحبت‌های دکتر جوانمرد منتشر شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: پس از آن، هجمه‌ای به مجموعه‌ی ما شروع شد و این صحبت‌ها نگرانی و شوکی به مردم وارد کرد و متاسفانه هیچ جلسه‌ای برای رفع ابهام تشکیل نشد.

طاهری با تاکید بر این‌که معتقدم باید با مردم شفاف باشیم و مشکلات را با آن‌ها در میان بگذاریم، افزود: بخشی از صحبت‌های من شامل این موارد بود که شبکه‌های آب فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد و لوله‌های آزبست در حال خروج از گردونه‌ی مصرف هستند.

وی خاطرنشان کرد: نصب لوله‌ی پلی‌اتیلن حدود 20 سال است که در عرصه‌ی جهانی رایج شده و قبلا از لوله‌های پلیکا یا فلزی استفاده می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با تاکید بر این‌که باید برای به‌روز کردن سیستم آب‌رسانی استان کمک شود، گفت: ما تلاش کردیم هرساله بخشی از لوله‌های فرسوده را آرام‌آرام  از مدار بهره‌برداری خارج کنیم.

طاهری بیان کرد: از شورا گله دارم که اگر ابهامی بود در همین محیط دوستانه‌ی شورا طرح نشد تا توضیحات لازم را ارایه دهیم.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر کرمان در پاسخ به صحبت‌های طاهری گفت: صحبت آقای جوانمرد هم در جلسه‌ی شورا و با هدف درخواست از جناب‌عالی برای حضور در جلسه‌ی شورا و توضیح مجدد در این رابطه بود.

کمال جوانمرد، عضو شورای اسلامی شهر نیز در پاسخ به صحبت‌های مدیرکل آبفای استان گفت: من برای دریافت پاسخ سوالات خود ابتدا اقدام به تماس با آقای طاهری کردم، پس از عدم دریافت پاسخ، مجبور به طرح مساله در جلسه‌ی شورا شدم.

وی با تشکر از مدیرکل آبفای استان به‌خاطر زحماتی که برای تامین آب سالم برای شهروندان متحمل می‌شود، افزود: اهمیت آرامش مردم کم‌تر از سلامت آن‌ها نیست و در این مورد سوء‌تعبیری شده بود که برطرف شد.

جوانمرد تصریح کرد: من هیچ وقت نخواستم مدیری که زحمت می‌کشد و با آتش در دست داشتن، مدیریت می‌کند را به چالش بکشم.

 

هیچ نیازی به استفاده از آب‌های بسته‌بندی شده و دستگاه تصفیه‌کن آب در کرمان وجود ندارد

در ادامه‌ی این جلسه کارشناس واحد کنترل کیفی آبفا گفت: نکته‌ای که در رابطه با تفاوت آب کرمان با آب تهران مطرح می‌شود، این است که چرا آب کرمان برای مثال در کتری رسوب می‌دهد؟ که در توضیح باید گفت آب دو نوع سختی موقت و دائم دارد که سختی موقت آب کرمان بالاست و سختی موقت بهتر از سختی دائم است.

وی خاطرنشان کرد: ما کیفیت آب کرمان را براساس استانداردهای موجود به‌طور مرتب بررسی می‌کنیم و آب کرمان در تمام مراحل تا رسیدن به مرحله‌ی مصرف تحت نظارت واحد کنترل کیفی است.

بعد از صحبت‌های کارشناس واحد کنترل کیفیت آبفا، محمدیاسین پنجعلی‌زاده، رییس کمیسیون معماری، شهرسازی و کلان‌شهر شورا این سوال را مطرح کرد که آیا استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌ی آب خانگی را لازم می‌دانید؟

طاهری در پاسخ گفت: این دستگاه‌ها به خودی خود بد نیستند؛ اما نگه‌داری، درست استفاده کردن و تمیز کردن آن‌ها بسیار مهم‌تر است و اگر درست استفاده نشود، ممکن است موجب تولید میکروب شود.

وی تاکید کرد: آب کرمان از سلامت کافی برخوردار است و هیچ نیازی به استفاده از آب‌های بسته‌بندی شده و دستگاه تصفیه‌کن آب وجود ندارد.

 

شهردار و مجموعه‌ی شهرداری تعامل خوب و سازنده‌ای در اجرای طرح‌های آب‌رسانی شهری دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: شهردار و مجموعه‌ی شهرداری در راستای طرح‌های آب‌رسانی شهری تعامل خوب و سازنده‌ای با ما دارند.

طاهری افزود: مهندس بابایی همیشه یار و یاور ما بوده‌اند و ما همیشه به هم‌کاری شهرداری نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 94 در شهر کرمان به‌رغم همه‌ی مشکلات 26 کیلومتر شبکه برای مشترکان جدید توسعه داده و بازسازی کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به این‌که این شرکت براساس بودجه‌ی سال گذشته 9 میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش فاضلاب بودجه داشته، گفت: از این مبلغ فقط یک میلیارد و 800 میلیون تومان داده شده است.

طاهری افزود: اما با همین مبلغ هم 23 کیلومتر فاضلاب کار کردیم و 1470 کیلومتر دیگر نیز لازم داریم.

وی ادامه داد: هم‌چنین پنج هزار و 237 فقره سیفون فاضلاب برای مشترکان جدید نصب کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان این‌که شورای شهر اصفهان برای فاضلاب شهر به ازای هر خانه بین دو میلیون و تا سه میلیون و هفتصد از مردم می‌گیرد، افزود: این در حالی‌ست که در کرمان تاکنون تبصره‌ی آب‌بها سه بار از دستور کار شورا خارج شده است.

 

شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در تامین هزینه‌های برق خود زمین‌گیر شده است

طاهری با اشاره به این‌که مصرف برق در بخش آب استان سه برابر میانگین کشوری است، گفت: شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در تامین هزینه‌های برق خود زمین‌گیر شده است.

در ادامه علی‌اکبر مشرفی با بیان این‌که استفاده از آب شرب برای سایر مصارف خیلی بد است، گفت: در برخی کشورها فاضلاب تمیز و کثیف را از هم جدا می‌کنند و برای سایر مصارف غیر از شرب از فاضلاب تمیز استفاده می‌کنند.

وی افزود: باید برای اجرای چنین سیستمی در کشور و در استان اقدام شود.

در ادامه‌ی جلسه، جوانمرد با انتقاد شدید از برخی بندهای لایحه‌ی برنامه‌ی ششم توسعه که اختیارات شورا را محدود می‌کند، گفت: دولت نه‌تنها اختیارات را به شورا نداده، بلکه یک‌جا اسم شوراها نیامده است.

وی افزود: با تصویب این بندها شهرداری براساس دو مصوبه دولتی می‌شود؛ یکی انتخاب شهردار و یکی این‌که تمام عوارض باید به خزانه‌ی دولت و از آن‌جا به شورای برنامه‌ریزی برود که شورا هیچ حق دخل و تصرفی در آن ندارد.

 

اگر لایحه‌ی دولت تصویب شود، فاتحه‌ی شوراها خوانده است

این عضو شورا ادامه داد: پیش‌نهاد می‌کنم جلسه‌ی مشترکی با اعضای مجمع نمایندگان استان داشته باشیم و جلوی تصویب این بندها در مجلس شورای اسلامی را بگیریم؛ چراکه اگر تصویب شود، فاتحه‌ی اختیارات شورا خوانده می‌شود.

جوانمرد خاطرنشان کرد: در شرایطی که دنیا به‌سوی حکم‌روایی شهری می‌رود، ما در این زمینه داریم به عقب برمی‌گردیم.

زهرا لری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز در این جلسه یکی از نامه‌های مرتبط با شرکت آب و فاضلاب مبنی بر طرحی برای استفاده از پساب‌ کارواش را مطرح و پی‌گیری کرد.

صدیقه زاهدی، رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر نیز سوالی را درخصوص مجوز استفاده از پمپ آب مطرح کرد.

طاهری در پاسخ گفت: در مجتمع‌های مسکونی که فشار آب کم است، استفاده از پمپ آب مجاز است؛ اما به این شرط که روی شبکه‌ی آب نباشد.

علی بابایی، شهردار کرمان نیز در این جلسه گفت: ما اعتراض خود را در خصوص کاهش اختیارات شورا در لایحه‌ی برنامه‌ی ششم توسعه به دو نماینده‌ی شهر کرمان ابلاغ کردیم و قرار است این موضوع را در مجلس بررسی و پی‌گیری کنند.

مشرفی نیز در پایان جلسه گفت: با توجه به این‌که جلسه‌ی امروز به‌خاطر عدم حضور برخی اعضا از رسمیت افتاده است، باید جلسه‌ی دیگری در هفته‌ی جاری تشکیل شود و اعتراض خود را به اعضایی که جلسه‌ی امروز را ترک کردند یا حضور نداشتند، مطرح می‌کنیم.

فهیمه رضاقلی

0