شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9606812
  • 12 تیر 1397
  • 20:59
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
افزایش 63 درصدی درآمدهای منطقه سه

شهردار منطقه سه خبر داد:

افزایش 63 درصدی درآمدهای منطقه سه

اشاره: «درآمدزایی و ارایه‌ی خدمت در منطقه سه، نباید کمتر از منطقه دو باشد؛» این عبارت، بخشی از سخنان سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان، در آیین معارفه‌ی رامین امیرمداح، شهردار منطقه سه است و انتخاب وی به‌عنوان شهردار این منطقه نیز در همین راستا بود تا ضمن افزایش درآمدزایی این منطقه، خدمت‌رسانی در منطقه سه نیز وضعیت مطلوب‌تری پیدا کند؛ برای آگاهی از اقدامات منطقه سه و وضعیت درآمدزایی این منطقه، با رامین امیرمداح، شهردار منطقه سه به گفت‌و‌گو نشستیم.

 جناب مهندس امیرمداح! با توجه به ضرورت تسهیل امور ارباب رجوع، در راستای سهولت امور و رضایت‌مندی شهروندانی که در منطقه سه حضور پیدا می‌کنند، چه اقداماتی انجام گرفته است؟
در منطقه سه مثل تمام مناطق، دو موضوع اساسی پیگیری می‌شود؛ یکی کارهای ستادی است که داخل منطقه انجام می‌شود و دیگر خدماتی که باید در محدوده‌ی منطقه به مردم ارایه شود؛ بنابراین، باید برای هر دو بخش برنامه‌ریزی می‌کردیم تا فعالیت‌ها در بخش ستادی و درآمدزایی و بخش عمرانی، به بهترین نحو پیش برود.
در بخش ستادی از روزهای نخست، کمیته‌ی درآمدی را به‌صورت هفتگی و مداوم برگزار کردیم که در این جلسه همکاران گزارش کار هفته‌ی گذشته را اعلام می‌کنند و هر حوزه، میزان درآمدزایی، اقدامات و نوآوری‌هایی که داشته را ارایه می‌کند و هم‌چنین پیشنهادها، کارهای انجام شده و در دست انجام، صورت‌جلسه و در جلسه‌ی بعد پیگیری می‌شود تا متوجه شویم چه میزان درآمد داشته‌ایم، چه کارهایی انجام داده‌‌ایم و چه کارهایی را باید پیگیری کنیم.
موضوع دیگر در درآمدزایی، به حضور مردم در شهرداری مربوط می‌شود که تغییراتی در زمینه‌ی ارتباط با ارباب رجوع نیاز بود؛ در این زمینه حتی ساختمان منطقه و دفاتری که همکاران با مردم در ارتباط هستند را اصلاح کردیم و این کار هم‌چنان ادامه دارد. 
با توجه به این‌که 90 درصد از شهروندانی که به منطقه مراجعه می‌کنند، با واحد شهرسازی منطقه ارتباط دارند، واحد شهرسازی، در ورودی شهرداری منطقه تعریف شد تا کار شهروندان به سهولت انجام شود؛ هم‌چنین در حوزه‌ی نیروها جابه‌جایی‌هایی داشتیم؛ ضمن این‌که در حوزه‌ی شهرسازی، نیروهایی را اضافه کردیم و برای بخش‌هایی هم که هنوز با کمبود پرسنل مواجه هستیم، نیرو درخواست کرده‌ایم تا امور مربوط به مردم با سرعت بیش‌تری انجام شود.
هم‌چنین در حال نصب بالابر در منطقه سه هستیم تا افرادی که معلولیت دارند، برای حضور در حوزه‌های مختلف منطقه، مشکلی نداشته باشند؛ ضمن این‌که آسانسور هم اصلاح شده است.
در شرایط کنونی، مهم‌ترین رسالت تمام ادارات، جلب رضایت‌مندی مردم است که شهرداری هم از این قائده مستثنا نیست؛ ضمن این‌که اصل و ماهیت وجودی شهرداری‌ها، مردم هستند، وجود شهرداری‌ها به وجود مردم و همکاری شهروندان با شهرداری بستگی دارد و نباید مهم‌ترین اصل را رها کنیم؛ به همین دلیل، بیش‌ترین تلاش خود را بر جلب مشارکت مردم و رضایت‌مندی شهروندان گذاشتیم و قطعاً تا زمانی که منطقه سه در این زمینه به وضعیت مطلوب و قابل قبولی نرسیده، این امور دنبال می‌شود.

 با توجه به این‌که مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان، اعتقاد دارند منطقه سه در زمینه‌ی جذب درآمد نباید کمتر از منطقه دو باشد؛ برای درآمدزایی علاوه بر تشکیل کمیته‌ی درآمدی، چه اقدامات دیگری انجام گرفته است؟
درآمدزایی و تأمین اعتبار یکی از مهم‌ترین وظایف و دغدغه‌های شهرداری است که در منطقه سه این موضوع به‌صورت جدی در حال پیگیری است.
در کمیته‌ی درآمدی، معاونان شهرسازی و مالی، مسئول کسب‌و‌پیشه، مسئول نوسازی، مسئول تفکیک، مسئول محاسبه‌ی عوارض و تمام افرادی که کوچک‌ترین نقشی در زمینه‌ی درآمدزایی منطقه دارند، عضو هستند و تمام این افراد باید گزارش هفتگی خود را ارایه کنند.
هم‌چنین در زمینه‌ی درآمدزایی، در چند بخش در حال فعالیت هستیم که یکی از این موارد مشخص کردن بدهی ادارات محدوده‌ی منطقه سه است. اداراتی که در محدوده‌ی منطقه وجود دارد، شناسایی و وضعیت بدهی‌های تمام ادارات مشخص شده و اکنون می‌دانیم در منطقه سه، ادارات چه میزان بدهی‌ دارند؛ ضمن این‌که در این زمینه با ادارات مکاتبه و با ذی‌حساب‌های آن‌ها ارتباط برقرار شده تا بدهی‌ ادارات را از طریق اسناد خزانه وصول کنیم.
پیگیری و وصول درآمدهای کمیسیون ماده 100 از دیگر اقدامات است که در این زمینه اکیپی در منطقه تشکیل و منطقه سه ناحیه‌بندی شده تا تغییر کاربری‌هایی که انجام گرفته، مشخص شود و پس از آن، ضمن ارایه‌ی اخطار به مالکان، پرونده تشکیل و به مسئول کمیسیون ماده 100 منطقه ارایه می‌شود تا در جلسات کمیسیون ماده 100 بررسی و حکم مربوط صادر شود. پس از صدور حکم نیز، اکیپ وصول مطالبات شهرداری منطقه سه و واحد حقوقی، مطالبات را پیگیری می‌کنند. 
در زمینه‌ی کسب‌و‌پیشه هم اخطاردهی به املاک تجاری محدوده‌ی منطقه سه شروع شده و به‌دنبال تعامل با کسبه هستیم تا بدهی‌های کسب‌و‌پیشه را نیز وصول کنیم.
در نوسازی هم کار به همین شکل دنبال می‌شود و صدور عوارض نوسازی ادارات، نهادها و بخش‌های خصوصی در حال پیگیری است. در این زمینه داخل شهرداری ننشسته‌ایم تا افراد مراجعه کنند؛ بلکه جلسات با مراکز مختلف در حال برگزاری است که در روزهای گذشته با بیمارستان فاطمه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، بیمارستان سیدالشهدا (علیه‌السلام)، دانشکده شهید چمران، اداره‌کل امور زندان‌ها و ... جلساتی داشته‌ایم؛ ضمن این‌که قرار شد با حضور شهردار محترم هم با تعدادی از مدیران این مراکز جلساتی داشته باشیم تا بدهی مربوط به نوسازی این مراکز تعیین‌تکلیف شود.
هم‌چنین یک سامانه‌ی ارسال پیامک در شهرداری منطقه سه راه‌اندازی کرده‌ایم تا اطلاعات بدهی و مطالبات شهروندان در سه بخش کمیسیون ماده 100، نوسازی و کسب‌و‌پیشه توسط سامانه‌ی ارسال پیامک به اطلاع افراد رسانده ‌شود. همکاران ما از طریق این سامانه، ارباب رجوع را راهنمایی می‌کنند که چه میزان بدهی و یا مطالبات دارند و چه مدت برای پرداخت بدهی خود وقت خواهند داشت که این اقدام برای نخستین‌بار در شهرداری کرمان انجام گرفته است.
امیدواریم در شرایط فعلی که شهرداری بیش‌ترین مشکل را در زمینه‌ی درآمدزایی دارد، بتوانیم تمام تلاش خود را برای افزایش درآمدهای شهرداری به‌کار گیریم.

 در رابطه با ممیزی در منطقه سه چه اقداماتی انجام گرفته است؟
با توجه به تأکید شهردار محترم در رابطه با راه‌اندازی تیم‌های ممیزی در مناطق، با همکاران شهرسازی و امور مالی منطقه جلساتی داشتیم، تیم ممیزی هم در منطقه تشکیل شد، اما به‌دلیل مشکلاتی که نرم‌افزار فعلی شهرسازی شهرداری دارد، قرار است با پیگیری معاونت شهرسازی مرکز، نرم‌افزار شهرسازی شهرداری تغییر کند و از آن‌جاکه در نرم‌افزار جدید، موضوع ممیزی به‌صورت خاص دیده شده و با ممیزی که تاکنون در شهرداری انجام گرفته، متفاوت است؛ بنابراین، به محض این‌که نرم‌افزار جدید نصب و بخش ممیزی این نرم‌افزار راه‌اندازی شود، با توجه به تهیه‌ی تجهیزات مورد نیاز و تشکیل تیم ممیزی، کار ممیزی در منطقه سه نیز شروع خواهد شد؛ ضمن این‌که هم‌اکنون نیز کار تعطیل نیست؛ همکاران کدهای ممیزی را در نظر می‌گیرند و پرونده‌ها را تکمیل می‌کنند تا با نصب نرم‌افزار، اطلاعاتی که آماده شده، وارد نرم‌افزار شود.   

 نظر شما در خصوص متمرکز شدن حساب‌های شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های مختلف در شهرداری مرکز چیست و آیا این کار را اقدام مثبتی می‌دانید؟
موضوع متمرکز شدن حساب‌ها، یک دستورالعمل سراسری است و این‌گونه نیست که فقط در شهرداری کرمان در حال اجرا باشد؛ بلکه تمام شهرداری‌های کشور موظف هستند این دستورالعمل را اجرا کنند. افرادی که این تصمیم را گرفته‌اند، اعتقادشان بر این بوده که با متمرکز شدن حساب‌ها، در درآمدها و هزینه‌های شهرداری‌ها نظم برقرار خواهد شد. شهردار محترم کرمان هم اصرار داشتند این اتفاق بیفتد و اکنون که این طرح اجرا شده، داریم نتیجه‌ی مثبت آن را می‌بینیم؛ چراکه از کارهای سلیقه‌ای در حوزه‌های مختلف شهرداری جلوگیری و برای مجموعه‌ی شهرداری سیاست کلی در نظر گرفته می‌شود؛ ضمن این‌که حوزه‌های پردرآمد شهرداری، حوزه‌های کم‌درآمد را پوشش می‌دهند. البته هر طرحی در ابتدای کار، یک‌سری نواقص، مشکلات و حواشی دارد که باید براساس تجربه حل شود که قطعاً وقتی اشکالات برطرف شود، نتیجه‌ی مطلوب‌تری عاید تمام مجموعه‌ی شهرداری خواهد شد.

 جناب مهندس! ظاهراً علی‌رغم کاهش ساخت‌و‌ساز و صدور پروانه‌ی ساختمان، با اقدامات انجام گرفته، درآمد شهرداری منطقه سه در سه ماهه‌ی نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، این میزان افزایش چقدر است؟
درآمد منطقه سه از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 63 درصد افزایش داشته که از نظر من هنوز قابل قبول نیست و درآمدهای این منطقه بیش‌ از این می‌تواند افزایش پیدا کند.


 در منطقه سه چه پروژه‌های عمرانی در دستور کار دارید؟
یک‌سری پروژه توسط معاونت فنی عمرانی منطقه سه در حال اجراست که شامل لکه‌گیری آسفالت معابر، جدول‌گذاری، ترمیم جدول‌ها و پیاده‌روسازی است که بخشی از کار پیاده‌روسازی توسط منطقه و بخشی هم با مشارکت شهروندان انجام می‌شود؛ به این صورت که شهروندان موزاییک مورد نیاز را در اختیار منطقه قرار می‌دهند و معاونت فنی عمرانی منطقه نسبت به پیاده‌روسازی آن محدوده اقدام می‌کند؛ ضمن این‌که شهروندانی که برای پیاده‌روسازی ورود می‌کنند، عوارض مربوط را نیز به شهرداری پرداخت می‌کنند. این اقدام سرعت پیاده‌روسازی را بیش‌تر می‌کند و هزینه‌های منطقه را کاهش می‌دهد.
پیاده‌راهی در بولوار ابوالفضل (علیه‌السلام) به متراژ بیش از 2000 مترمربع به‌صورت کامل اجرا و تجهیز شده و تا 10 روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
ساخت بوستان طلاب هم رو به پایان است و فقط جزییات کار باقی مانده که این بوستان هم با مساحتی بیش از 3000 مترمربع، به‌زودی افتتاح خواهد شد؛ ضمن این‌که محله‌ی محدوده‌ی بوستان طلاب نیز در حال به‌‌سازی است.

 جناب مهندس امیرمداح! در دوره‌ی قبل ساخت تعدادی پارک ازجمله بوستان بانوان (آفتاب) و بوستان نهج‌البلاغه در منطقه سه شروع شد که ظاهراً ساخت بوستان آفتاب متوقف شده و بوستان نهج‌البلاغه هم مشکل معارض پیدا کرده است، در این رابطه توضیح دهید که آیا ساخت بوستان بانوان آفتاب ادامه پیدا خواهد کرد و وضعیت معارض بوستان نهج‌البلاغه چگونه است؟
در بوستان آفتاب، بخشی از کار انجام شد، اما به‌دلیل تأکیدی که شهردار محترم بر طراحیِ اصولی پارک‌ها دارند، کار تعطیل شد تا نقشه‌ی پارک آفتاب در شورای مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری بررسی و طرح اصلاح شود که پس از تصویب طرح نهایی، کار ساخت بوستان آفتاب مجدداً شروع خواهد شد.
در خصوص ساخت بوستان نهج‌البلاغه هم قرارداد با پیمان‌کار منعقد شد و بخشی از کار هم پیش رفت، اما یک اختلاف مالکیتی با بنیاد مستضعفان پیش آمد و علی‌رغم این‌که کاربری این زمین فضای سبز است، زمین به‌عنوان فضای سبز به‌طور کامل به شهرداری واگذار نشده است که در این رابطه پیگیری لازم انجام و واگذاری زمین به شهرداری کرمان قطعی شده، اما چون بنیاد مستضعفان باید تأییدیه‌ی واگذاری زمین را از تهران دریافت کند، مقداری زمان‌بر شده که قطعاً تا یکی‌دوماه آینده مشکل واگذاری زمین برطرف و ساخت این بوستان مجدداً آغاز می‌شود. هم‌چنین با پیمان‌کار بوستان نهج‌البلاغه شرط کرده‌ایم که این بوستان حداکثر تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
البته امسال به غیر از بوستان طلاب و نهج‌البلاغه، دو بوستان دیگر هم در محدوده‌ی منطقه سه ساخته و افتتاح می‌شود که یکی از این پارک‌ها در زمینی به مساحت 8000 مترمربع در شهرک خواجو مکان‌یابی شده و از سازمان املاک شهرداری هم استعلام کرده‌ایم تا مالکیت قطعی زمین، متعلق به شهرداری باشد. اکنون، همکاران پیگیر طراحی این پارک هستند و پس طراحی و تأیید آن در شورای مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری، ساخت این بوستان آغاز خواهد شد. در رابطه با جانمایی بوستان دوم هم، گزینه‌های مختلف در حال بررسی است.
سعی ما بر این است تمام پروژه‌ها ازجمله بوستان‌هایی که ساخت آن‌ها امسال شروع می‌شود، تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

 یکی از تأکیدهای شهردار کرمان، این است که هر اقدامی در پارک جنگلی شهید باهنر، براساس اصول و طرح و نقشه انجام شود، برای به‌سازی این پارک چه برنامه‌ای دارید؟
پارک جنگلی شهید باهنر و پارک شهید مطهری براساس تأکید شهردار محترم، نیازمند طرح جامعی هستند و باید از هر اقدام مقطعی و سلیقه‌ای در این دو پارک پرهیز کنیم. با توجه به این‌که بخشی از پارک شهید مطهری در مسیر معبر قرار گرفته و معبر اصلی‌ای که از کوچه‌ی مسجد بلال به خیابان شهید مطهری وارد می‌شود، این بوستان را قطع خواهد کرد؛ بنابراین، باید طرح جامعی به‌عنوان پیشنهاد ارایه کنیم. در خصوص پارک شهید باهنر هم قرار شد مطالعات لازم انجام و طرح جامع پیشنهاد شود تا پس از بررسی و تأیید طراحی پارک، کار ساخت آن شروع شود.
در زمینه‌ی به‌سازی پارک‌های موجود نیز روشنایی پارک‌ها در اولویت قرار دارد؛ ضمن این‌که مشکلاتی که پارک‌های موجود منطقه دارد، مشخص شده و پس از تأمین روشنایی، براساس اولویت سایر مشکلات پارک‌ها نیز برطرف خواهد شد.

 اخیراً در رابطه با لکه‌گیری معابر در محدوده‌ی منطقه سه، اقدام مطلوبی انجام گرفت؛ در خصوص لکه‌گیری و آسفالت معابر منطقه سه چه برنامه‌ای دارید؟
با توجه به این‌که لکه‌گیری آسفالت، مورد توقع مردم و نیاز منطقه است، به معاون فنی عمرانی منطقه تأکید کرده‌ایم که لکه‌گیری معابر این منطقه به هیچ‌وجه تعطیل نشود؛ بنابراین، آسفالت معابر، هم از طریق سازمان عمران و هم خارج از سازمان در دست انجام است و در تلاش هستیم با تأمین آسفالت مورد نیاز، لکه‌گیری آسفالت معابر منطقه ادامه پیدا کند تا منطقه به وضعیت قابل قبولی برسد.
در این رابطه با معاونت فنی و امور زیربنایی شهرداری و سازمان عمران هم جلساتی داشته‌ایم و لیست معابری که قرار است آسفالت شود، مشخص شده است.

 در منطقه سه کدام معابر قرار است توسط معاونت فنی و امور زیربنایی روکش آسفالت شود و کار روکش آسفالت این معابر از چه زمانی شروع می‌شود؟
دو لاین بولوار ایثار و آسیاباد جنوبی قرار است روکش آسفالت شود که پس از پایان روکش آسفالت معابر منطقه دو، کار روکش آسفالت معابر منطقه سه شروع خواهد شد. 

محمدرضا احمدی

0