پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605914
  • 30 آذر 1396
  • 11:23
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تأمین منابع مالی شهرداری

در دیدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با شهردار کرمان تأکید شد:

استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تأمین منابع مالی شهرداری

در دیدار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با شهردار کرمان، بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تأمین منابع مالی شهرداری تأکید شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، صبح امروز محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در دفتر شهردار کرمان، با سیدمهران عالم‌زاده شهردار کرمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این دیدار با بیان این‌که در شهر کرمان براساس جمعیت، نسبتِ بودجه و اعتبارات به سرانه‌های خدمات شهری کمتر است، گفت: دلیل این اتفاق، تفاوت جمعیت رسمی و جمعیت واقعی شهر کرمان است.

پورابراهیمی افزود: این مشکل علاوه بر سرانه‌های خدمات شهری، در آموزش و بهداشت هم وجود دارد و دلیل آن این است که برخی شهروندان کرمانی درحالی‌که در کرمان سکونت دارند، در هنگام ارایه‌ی آمار، به دیگر شهرها و روستاهای استان مراجعت می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خطاب به شهردار کرمان بیان کرد: عدم تناسب بین درآمدها و هزینه‌ها و رکود در ساخت‌و‌ساز، موجب بروز مشکلاتی برای شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری کرمان شده و شما در دوره‌ی دشواری مسئولیت شهرداری کرمان را پذیرفته‌اید، اما با توجه به سابقه‌ی کارشناسی و توانایی که در شما سراغ دارم، از پس این کار برمی‌آیید.

پورابراهیمی در ادامه، با اشاره به استفاده از روش‌های مختلف برای تأمین منابع مالی در شهرداری کرمان گفت: شهرداری کرمان می‌تواند در دل فعالیت‌های عمرانی، فعالیت‌های اقتصادی را نیز ببیند و با در نظر گرفتن فعالیت‌های اقتصادی در اجرای پروژه‌های عمرانی، انتفاع لازم را در کنار اجرای پروژه ببرد.

پورابراهیمی ایجاد شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه‌ی شهرداری برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی را نیز از دیگر سازکارها برای حل مشکلات مالی شهرداری دانست.

وی افزود: استفاده از روش‌هایی هم که در قانون پیش‌بینی شده ازجمله انتشار اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس‌های داخلی و خارجی نیز از مواردی است که شهرداری می‌تواند برای حل مشکلات مالی خود از آن بهره ببرد.

پورابراهیمی تأکید کرد: شاخص‌های اختصاص بودجه نیز باید براساس پارامترهای مختلف تغییر کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات قانونی شهرداری‌ها به‌ویژه در زمینه‌ی تأمین بودجه، از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

شهردار کرمان نیز در این دیدار مجموعه‌ی مدیریتی استان کرمان را یک فرصت دانست و گفت: حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیدادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با دیدگاه مناسبی که نسبت به مسایل شهرداری دارند، حضور مهندس رزم‌حسینی استاندار کرمان با مدیریت جهادی و اقتصادی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران استان فرصتی است که باید از آن بهره ببریم.

سیدمهران عالم‌زاده در ادامه، با اشاره به تهدیدهای شهر کرمان، توسعه‌ی نامتوازن و جمعیت پایین شهر کرمان را بزرگ‌ترین تهدید این شهر دانست و گفت: با توجه به توسعه‌ی نامتوازن شهر کرمان، حتی در دوران رونق اقتصادی هم نسبت درآمدهای شهرداری کرمان به سایر شهرداری‌ها پایین‌تر خواهد بود.

وی افزود: شرایط رکود اقتصادی و عدم تعریف درآمدهای پایدار در سال‌های اخیر که بخشی از آن متأثر از قانون است نیز برای شهرداری چالش ایجاد کرده است.

شهردار کرمان با بیان این‌که برای تعیین بودجه، صرفاً در نظر گرفتن جمعیت درست نیست؛ بلکه باید مساحت شهر را هم مد نظر قرار داد، گفت: علاوه بر این، مراکز استان به سایر شهرستان‌‌های استان نیز سرویس‌دهی می‌کنند؛ ضمن این‌که حومه شهر نیز تمام خدمات خود را از مرکز استان می‌گیرد، اما متأسفانه در تخصیص بودجه، به مرکز استان مثل سایر شهرها نگاه می‌شود.

عالم‌زاده کرمان را پیشانی استان دانست و گفت: نمی‌توانیم همان نگاهی که در تخصیص بودجه به سایر شهرستان‌ها داریم، به مرکز استان هم داشته باشیم؛ ضمن این‌که دولت نباید این اصل را فراموش کند که شهرداری‌ها، پیشانی ارایه‌ی خدمت حاکمیت به مردم هستند.

وی بر افزایش سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده نیز تأکید کرد و آن را در شرایط کنونی برای شهرداری یک مسکن دانست.

شهردار کرمان هم‌چنین سرعت‌بخشیدن به بررسی و تصویب لایحه‌ی مدیریت واحد شهری را خواستار شد و گفت: نبود مدیریت واحد شهری و به‌تبع آن ناهماهنگی بین دستگاه‌های خدمت‌رسان و شهرداری، موجب بروز مشکلات و تبعات منفی اجتماعی در شهر می‌شود.

محمدرضا احمدی

0