پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607962
  • 8 مرداد 1398
  • 13:21
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
ارایۀ بستۀ تشویقی شهرداری کرمان برای رونق بافت تاریخی شهر

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان مطرح شد:

ارایۀ بستۀ تشویقی شهرداری کرمان برای رونق بافت تاریخی شهر

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضا و شهردار کرمان، عصر یک‌شنبۀ هفتۀ جاری در محل خانه شهر برگزار شد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به‌دلیل برگزاری شایستۀ دهۀ اول جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان «2020» گفت: امید است دهۀ دوم و سوم این جشنوارۀ تابستانی نیز رضایت شهروندان و مهمانان کرمان را جلب کند.

محمد فرشاد با اشاره به درخواست‌های کمک‌نقدی مراکز و مجموعه‌های شهر کرمان از شورای اسلامی شهر گفت: شورای اسلامی شهر می‌تواند تنها در زمینۀ نحوۀ استفاده از مراکز و امکانات شهرداری مثل خانه‌های فرهنگ، تخفیف‌هایی را تصویب کند.

وی با بیان این‌که ایجاد موزۀ بلدیه در دستور کار کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان قرار گیرد، گفت: این کمیسیون با کارشناسی بیشتر موضوع را بررسی کرده و به‌عنوان یک مصوبه به شورای عمومی ارائه دهد.

علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با اشاره به دو عید قربان و غدیر، از شهردار کرمان خواست در فاصلۀ بین این دو عید نیز برنامه‌های فرهنگی متناسبی ازسوی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری برای شهروندان تدارک دیده شود.

وی با اشاره به شرایط نامطلوب نگهداری آثار هنرمندان استان نیز گفت: شهرداری کرمان در راستای حمایت از آثار هنری هنرمندان، مکانی برای نمایش آثار هنری محفوظ در موزۀ صنعتی، در ساختمان جدید شهرداری تدارک بیند.

علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرمان هم با بیان این‌که شورا موظف است از حقوق مردم و شهرداری دفاع کند، گفت: از سال ۹۴ تعداد زیادی پروژۀ عمرانی توسط شهرداران سابق اجرا شده، اما هزینۀ آن‌ها طبق قراردادِ منعقدشده، پرداخت نشده است.

وی بر حفظ فضای سبز فعلی شهر کرمان تأکید کرد و گفت: گزارشی ازسوی سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهری به شورا ارائه و میزان سرانۀ فضای سبز مناطق چهارگانه مشخص شده است.

خدادادی هم‌چنین با اشاره به افتتاح پروژه‌هایی چون پل ولی عصر و بیمارستان باهنر گفت: علی‌رغم تعهد پیمان‌کار در قرارداد منعقدشده، آسانسور پل عابرپیاده روبه‌روی بیمارستان باهنر هنوز راه‌اندازی نشده است.

سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی، رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورای اسلامی شهر نیز، هفتۀ فرهنگی کرمان را فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های گردشگری این استان دانست و گفت: در سومین اجلاس گردشگری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در اصفهان، موانع و راه‌کارهای توسعۀ گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان کرمان در صنعت گردشگری گفت: به‌عنوان نمایندۀ کرمانی‌ها، در کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر پیشنهاد کردم با نگاه گردشگری ملی به ظرفیت‌های شهرها و استان‌های کشور پرداخته شود.

معین‌زاده میرحسینی از برگزاری سومین اجلاس گردشگری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها به میزبانی کرمان در دی‌ماه سال‌جاری خبر داد و بیان کرد: بزرگداشت خواجو و هفتۀ فرهنگی کرمان، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان است.

وی با بیان این‌که مثلث طلایی گردشگری باید به چهارضلعی و حتی چندضلعی گردشگری تسری یابد، افزود: استان‌های دیگر می‌توانند با این فرصت در سبد چندضلعی گردشگری کشور قرار گرفته و در این میان، از تجربیات و ظرفیت‌های گردشگری بقیه استفاده کنند.

رییس کمیسیون گردشگری و اصناف شورا از ارائه بسته تشویقی شهرداری کرمان برای رونق بافت تاریخی شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این ‌بسته تشویقی در راستای رونق گردشگری تهیه شده و قرار است با بررسی در کمیسیون‌های گردشگری و معماری و شهرسازی، در نشست عمومی شورا به رأی گذاشته شود.

به گفتۀ میرحسینی، کسبه‌ای که تا پایان سال‌جاری به به‌سازی و زیباسازی نما و داخل واحد تجاری خود متناسب با بافت قدیم اقدام کنند، از تخفیف عوارض تا مدت سه‌سال برخوردار می‌شوند.

وی هم‌چنین از اختصاص بسته‌های ویژۀ تشویقی به کسبه‌ای که واحد تجاری  خود را به بافت قدیم انتقال دهند، خبر داد و گفت: این طرح به توسعۀ صنعت فرش کرمان نیز کمک می‌کند.

منصور ایرانمنش، دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز اظهار داشت: عوارض خدمات ایمنی و دفع پسماند، ۵۰ درصد کاهش یافته و مقرر شد شهرداری کرمان در خصوص عوارض دیگر پیشنهادهای خود را به شورای شهر ارائه دهد.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر نیز گفت: مصوبۀ تقسیط جرائم ماده ۱۰۰، از سوی فرمانداری رد شد، اما با اعمال اصلاحاتی دوباره مورد تصویب قرار گرفت.

در ادامه، زهرا لری، رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که سهم نیم‌درصدی شهرداری برای تجهیز و توسعۀ کتابخانه‌ها، به توسعۀ کتابخانه‌های شهرداری اختصاص یافت، گفت: این مبلغ بهتر است در راستای ایجاد و توسعۀ مراکز فرهنگی و عمومی شهر کرمان هزینه شود.

وی با اشاره به بودجۀ مصوب شورا در حوزۀ فرهنگی افزود: باید لیستی از فعالیت‌های فرهنگی و نوع آموزشی بودن آن‌ها توسط شهرداری تهیه و این برنامه‌ها براساس اولویت‌بندی ازسوی معاونت فرهنگی اجتماعی پیگیری شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا هم‌چنین بر سرعت‌بخشیدن به مرمت خانه شهر تأکید کرد و گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر کرمان، بازسازی تالار خانه شهر جهت استفادۀ فرهنگی، هنری و علمی در اولویت قرار گیرد.

لری ضمن پیشنهاد ایجاد موزه بلدیه گفت: اسناد تاریخی در زمینۀ شکل‌گیری شهر کرمان و سابقۀ صدسالۀ بلدیه وجود دارد که می‌تواند در معرض نمایش مردم کرمان و گردشگران قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان شورا با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ویژهۀکودکان در دهۀ دوم جشنوارۀ شهروندی تابستان کرمان گفت: کودکان کرمانی، فضای کافی برای حضور در شهر ندارند و بهتر است شهرداری با تعامل نهادهای دیگر، زمینۀ فعالیت آن‌ها را در محیط‌های تفریحی و آموزشی فراهم کرده و کودکان کرمانی را برای جامعه‌پذیری آماده کند.

لری با بیان این‌که شهر کرمان، نیازمند شهربازی مدرن است،‌گفت: بوستان جنگلی شهید باهنر، محیط مناسبی برای اجرای این پروژه است که می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی اجرا شود.

وی ضمن در خواست از شهردار کرمان برای توجه به سهم بانوان در پروژه‌های شهری گفت: در اجرای پارک آبی، کودکان و بانوان نیز دیده شوند.

هم‌چنین احمد حسن‌زاده، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر کرمان گفت: دغدغه‌ها و درخواست‌های فرهنگی و اجتماعی شهروندان، در نشست مشترک سه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری بررسی می‌شود.

وی با اشاره به رد درخواست‌های مردمی ازسوی نهادهای دیگر و ارجاع آن‌ها به شورای اسلامی شهر گفت: در صورتی که این درخواست‌ها از نظر قانونی به شورا ارتباط داشته باشند،‌در نشست مشترک سه کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با هم‌فکریِ معاون فرهنگی اجتماعی شهردار، به خروجی مناسبی برسد.

وی هم‌چنین از بررسی انتخابات شورای محله بنی‌هاشم در کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش خبر داد.

حسن‌زاده گفت: پیشنهاد می‌شود پیش‌نویس سیاست‌های ورزشی شهرداری نیز ازسوی معاونت فرهنگی تهیه و به شورای اسلامی شهر ارائه شود.

محمدجواد کامیاب، رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا نیز از بررسی نرخ سرویس دانش‌آموزان در کارگروه ماده 18 خبر داد و گفت: در این کارگروه متشکل از نماینده‌های آموزش و پرورش، شهرداری، شورای اسلامی شهر و انجمن اولیا و مربیان، میانگین افزایش نرخ حمل‌ونقل دانش‌آموزان 48/11 تصویب شد.

وی با اشاره به نرخ محاسبه شده خدمات حمل و نقل گفت: به عنوان نماینده شورای شهر حساس بودم این نرخ بیش از حد افزایش پیدا نکند.

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان این‌که از سال 87 با وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده، تخفیف در عوارض ممنوع شده است، گفت: با این حال و به استناد نامۀ استانداری، در عوارض شهری ضریب کاهنده اعمال می‌شود.

رامین ارجمند کرمانی مصوبات شورای اسلامی شهر را ملاک عمل همگان دانست و تأکید کرد: طی بخشنامه‌ای ازسوی وزیر کشور، امکان تقسیط جرائم کمیسیون ماده 100 وجود دارد و براساس قانون شوراها نیز، این نهاد محلی می‌تواند در نرخ عوارض شهری تغییر ایجاد کند.

وی هم‌چنین گفت: براساس ماده واحده جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی، در موضوع تفکیک اراضی دولتی، ارائه مدارک و مستندات به اعضای این کمیسیون ضروری است.

 

فاطمه آرا

0