شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605453
  • 20 مهر 1396
  • 12:34
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
احضار، جلب و بازداشت اشخاص بدون مجوز قضائی جرم و قابل تعقیب کیفری است

رییس کل دادگستری استان کرمان:

احضار، جلب و بازداشت اشخاص بدون مجوز قضائی جرم و قابل تعقیب کیفری است

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: احضار، جلب و بازداشت اشخاص بدون مجوز قضائی جرم و قابل تعقیب کیفری است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، رییس کل دادگستری استان کرمان در آخرین روز از هفته‌ی ناجا در نشست تعاملی مشترک با فرماندهی انتظامی استان کرمان که با حضور مقامات ارشد قضائی استان با فرماندهان انتظامی کرمان برگزار شد، با بیان اینکه در همه‌ی جرائم، اعم از جرائم و رخ دادهای ناامنی و جرائم عادی و در مفاسد کلان اقتصادی، قطعا کسی که تحت تعقیب قرار می‌گیرد و یا احضار و دستگیر می‌شود با مجوز و دستور قضائی صورت می پذیرد و اگر غیر این صورت پذیرد خلاف قانون تلقی خواهد شد، گفت: احضار، جلب و بازداشت اشخاص تحت هر عنوان در جرائم غیرمشهود، نوط به مجوز قضایی است ودر غیر این صورت، بازداشت بدون مجوز قضائی افراد توسط ضابطین جرم و قابل تعقیب کیفری است.

وی افزود: نبایستی گاهی مطالبی مطرح شود که در نظام مقدس جمهوری اسلامی، اشخاص بدون دخالت دستگاه قضائی و دستور قضائی جلب و بازداشت می شوند؛ این حرکت درست نیست و خلاف واقع است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تاکید کرد: نباید به شکلی اطلاع رسانی شود،که خدای ناکرده برای مردم نگرانی ایجاد شود که مجموعه‌ای از ضابطین بدون اخذ مجوز قضائی اقداماتی انجام می دهند، البته ما در استان کرمان چنین مجموعه‌ای را نداریم.

وی با اشاره به این‌که در گذشته و حال در استان کرمان مورد مهمی نداشته‌ایم که بدون مجوز قضائی کسی احضار، تعقیب یا جلب شده باشد، افزود: از صفر تا صد قضایا تا آنج‌ا که بحث برخورد با جرم است، ضابطین تحت امر دستگاه قضائی انجام وظیفه می‌کنند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد: قانون مداری در تمام حوزه‌ها درباره‌ی تمامی ضابطین خاص از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات و همچنین نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام مطرح است.

وی افزود: ارتباطات و تعاملات  بین دستگاه قضائی و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی براساس قانون تعریف می‌شود و قانون مند است و الحمدالله این مهم در استان کرمان محقق شده است  و تمامی اقدامات قضائی، اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بر محور قانون پیش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه اشخاص و مسئولان حق ندارند از محدوده قانون پا را فراتر بگذارند،گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از پیشرفته‌ترین قوانین در جهت حقوق شهروندی و حقوق اشخاص بهره می‌برد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان بیان کرد: در همه‌ی جرائم اعم از جرائم و رخ دادهای ناامنی و جرائم عادی و در بحث مفاسد کلان اقتصادی، قطعا کسی که تحت تعقیب قرار می‌گیرد  و یا احضار و دستگیر می‌شود با مجوز و دستور قضائی صورت می پذیرد و اگر غیر این صورت پذیرد یک رفتار خلاف قانون تلقی خواهد شد.

 رییس کل دادگستری استان کرمان  هدف مشترک دستگاه قضائی و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنینی و انتظامی را تامین نظم، امنیت و عدالت دانست وافزود: تمام فعالیت‌ها و اقدامات معطوف به تامین این سه هدف بزرگ است.

این مقام ارشد قضائی استان از فعالیت‌های مجموعه های انتظامی و اطلاعاتی استان که در حوزه‌ی برخورد و مقابله با جرائم، در کشف وتعقیب مجرمان و در مقابله با ناامنی و مفاسد اقتصادی، با دستگاه قضائی همکاری می‌کنند و همگام با دستگاه قضائی و مطابق با دستورات قضائی عمل می‌کنند؛ تقدیر وتشکر کرد.

15.6049