جمعه 10 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607187
  • 23 مهر 1397
  • 17:51
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اجرای پروژه‌ی BRT برای سامان بخشیدن به حمل‌و‌نقل عمومی و ترافیک شهر کرمان

شهردار کرمان خبر داد:

اجرای پروژه‌ی BRT برای سامان بخشیدن به حمل‌و‌نقل عمومی و ترافیک شهر کرمان

شهردار کرمان گفت: پرداختن به حمل‌و‌نقل عمومی، یکی از ضروریات شهر کرمان است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، سیدمهران عالم‌زاده در کارگاه بررسی اجرای پروژه‌ی BRT در شهر کرمان که با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار، مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافيک و حمل‌ونقل شهري، مدیران حوزه‌ی حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان و مهندس امیر روحی، کارشناس ارشد حمل‌و‌نقل و ترافیک برگزار شد، به مشکلاتی که طولانی‌شدن اجرای پروژه‌های عمرانی شهر برای مردم به‌وجود آورده‌ است و ضرورت اجرای این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر اجرای پروژه‌های عمرانی شهر، پرداختن به حمل‌و‌نقل عمومی و اجرای پروژه‌ی BRT نیز در اولویت برنامه‌های شهرداری کرمان قرار دارد.

وی با بیان این‌که در این زمینه کار را با بررسی مطالعاتی که پیش از این در حوزه‌ی حمل‌ونقل شده، شروع کرده‌ایم، گفت: در این دوره بی‌بضاعتی برای اجرای پروژه‌های مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی ازجمله BRT زیاد است، اما باید در این حوزه وارد شویم تا بخش زیادی از مشکلات ترافیکی در شهر کرمان سامان داده شود.

شهردار کرمان به به‌سازی 20 دستگاه اتوبوس سازمان اتوبوسرانی کرمان اشاره کرد و گفت: تعداد 20 دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که به‌دلیل مشکلات فنی از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خارج شده بود، به‌سازی و به ناوگان اضافه شد.

عالم‌زاده افزود: شخصاً یکی از اتوبوس‌ها را در جاده‌ی هفت‌باغ تست کردم و مقرر شد این تعداد اتوبوس به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کرمان اضافه شوند.

شهردار کرمان هدف از برپایی کارگاه تخصصی در رابطه با اجرای پروژه‌ی BRT در شهر کرمان را نیز ضرورت پرداختن به حمل‌و‌نقل عمومی دانست و گفت: اجرای این پروژه به‌طور جدی در دستور کار شهرداری کرمان قرار دارد.

عالم‌زاده افزود: در طرح جامع ترافیک شهر کرمان دو گزینه‌ی LRT و BRT توصیه شده که با توجه به شرایط تحریم، اجرای LRT امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اجرای پروژه‌ی BRT زودتر به نتیجه می‌رسد؛ بنابراین، اجرای این پروژه در دستور کار شهرداری کرمان قرار گرفته است.

مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافيک و حمل‌ونقل شهري نیز در این نشست با بیان این‌که از مطالعات طرح جامع ترافیک شهر کرمان 9 سال گذشته است، گفت: مطالعات طرح جامع ترافیک شهر کرمان باید به‌روز و به‌هنگام‌سازی شود.

رضا حکاک‌زاده افزود: در مطالعات قبلی طرح جامع ترافیک، شهر کرمان به 130 ناحیه تقسیم شد و در 70 ناحیه در رابطه با مدیریت پارکینگ مطالعات ویژه انجام گرفت.

وی با تأکید بر این‌که باید تا 1410 حجم ترافیک در شهر کرمان را پیش‌بینی کنیم، به مراحل به‌هنگام‌سازی مطالعات طرح جامع ترافیک اشاره کرد و گفت: متغیرهای مطالعات طرح جامع ترافیک شهر کرمان چندان تغییر نکرده و احتمالاً ضرایب باید تغییر کند.

عماد محسنی تکلو، مسئول پیگیری برنامه‌های پیشنهادی شهردار به شورای اسلامی شهر کرمان هم در این نشست با اشاره به امکان‌سنجی اجرای پروژه‌ی BRT، مطالعات فنی و ثانویه‌ی این پروژه و تأمین منابع مالی پروژه گفت: این نشست آغازی بر بررسی مطالعات فنی و ثانویه‌ی اجرای پروژه‌ی BRT در شهر کرمان است.

وی افزود: پیش از آن‌که مطالعات ثانویه و فنی پروژه‌ی BRT را شروع کنیم، از مهندس امیر روحی، کارشناس ارشد حمل‌و‌نقل و ترافیک و مدیر پروژه‌های BRT در برخی شهرهای کشور ازجمله تهران، قم و شیراز دعوت کردیم تا در این رابطه به‌صورت کارشناسی گفت‌و‌گو کنیم.

محمدرضا احمدی

0