جمعه 31 فروردین 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607750
  • 30 اردیبهشت 1398
  • 13:44
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
اجرای خطوط تراموا و ART بررسی شد

با حضور شهردار کرمان و مدیران یک شرکت چینی؛

اجرای خطوط تراموا و ART بررسی شد

با حضور شهردار کرمان، موضوع ایجاد خطوط تراموا و ART در شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، در این نشست که معاونان و مدیران مرتبط با حوزۀ حمل‌و‌نقل شهرداری و هم‌چنین مدیران شرکت چینی نورینکو اینترنشنال حضور داشتند، چگونگی همکاری این شرکت چینی برای ایجاد خطوط تراموا یا ART در شهر کرمان بررسی و مقرر شد کارشناسان این شرکت با بررسی طرح‌های جامع و ترافیک شهر کرمان، برآورد هزینۀ اولیه و چگونگی همکاری خود با شهرداری کرمان را اعلام کنند.

سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان در این نشست ضمن خیرمقدم به مدیران شرکت نورینکو اینترنشنال، اظهار امیدواری کرد این نشست سرآغازی برای تداوم همکاری و استفاده از نقطه‌نظرات کارشناسی این شرکت چینی باشد.

وی از مدیران این شرکت خواست چگونگی اجرای خطوط تراموا و ART در شهر کرمان، برآورد هزینه و چگونگی سرمایه‌گذاری در قالب فاینانس را بررسی و به شهرداری کرمان اعلام کنند.

شهردار کرمان با اشاره به مذاکره با سایر شرکت‌های فعال در حوزۀ حمل‌و‌نقل و تفاوت زیاد قیمت‌های ارایه‌شده ازسوی این شرکت‌ها برای اجرای خط تراموا در شهر کرمان گفت: باید طرح‌های جامع و ترافیک شهر کرمان به این شرکت‌ها تحویل داده شود تا برآورد هزینه‌ها نزدیک به واقعیت باشد.

جیانگ‌ گوآهانگ، مدیرعامل شرکت چینی نورینکو اینترنشنال نیز در این نشست با بیان این‌که شرکت نورینکو اینترنشنال، یکی از شرکت‌های زیرمجموعۀ گروه نورینکو است، گفت: شرکت نورینکو اینترنشنال، به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعۀ نورینکو، در سال 1995 تأسیس شده و فعالیت‌های پیمان‌کاری بین‌المللی انجام می‌دهد.

وی افزود: شرکت نورینکو اینترنشنال، علاوه بر این‌که سهامدار شرکت واگن‌سازی تهران است، در زمینه‌های بازرگانی کامیون‌های سنگین، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، انتقال برق و حمل‌و‌نقل ریلی داخل شهر نیز فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت نورینکو اینترنشنال ادامه داد: در حوزۀ حمل‌ونقل ریلی، غیر از مترو، تراموا و BRT که در بسیاری شهرهای دنیا رایج است، ART نیز به‌عنوان یک حمل‌و‌نقل شهری جدید مطرح شده است.

جیانگ‌ گوآهانگ با بیان این‌که ART، حمل‌ونقل شهری است که در دوسال اخیر در چین رایج شده است، گفت: این نوع حمل‌و‌نقل، درواقع به‌روز شدۀ ترموا محسوب می‌شود که اجرای آن نیاز به ریل‌گذاری ندارد.

وی هزینۀ اجرای هر کیلومتر تراموا را 14 تا 20 میلیون یورو دانست و گفت: در اجرای تراموا، اقدامات عمرانی، واگن و تجهیزات، سه عامل تعیین‌کننده برای هزینه است؛ بنابراین، کاهش تعداد واگن‌ها با توجه به کم‌بودن جمعیت یک شهر، یکی از موارد تأثیرگذار در کاهش هزینه‌هاست.

مدیرعامل شرکت نورینکو اینترنشنال افزود: هم‌چنین در صورت اجرای ART که از تراموا پیشرفته‌تر است، به این دلیل که نیاز به اقدامات عمرانی ازجمله ریل‌گذاری و بازسازی معابر ندارد، هزینه‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

جیانگ‌ گوآهانگ ادامه داد: درمجموع در صورتی که مشخصات جمعیتی و فنی شهر کرمان و مسیر اجرای پروژه در اختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم برآورد هزینه کرده و قیمت دقیق اجرای تراموا و ART را در شهر کرمان اعلام کنیم.

عالم‌زاده، شهردار کرمان نیز در پایان این نشست دستور داد طرح‌های جامع و ترافیک شهر کرمان و اطلاعات مورد نیاز در اختیار شرکت مذکور قرار گیرد.

شرکت نورینکو اینترنشنال، سومین شرکتی است که تاکنون شهردار کرمان برای اجرای خطوط تراموا در شهر کرمان، با آن‌ها مذاکره کرده است.

لازم به ذکر است؛ حمل‌و‌نقل ریلی ART نیز به جای چرخ‌های فولادی، دارای چرخ‌هایی پلاستیکی و به‌صورت سیستم حمل‌ونقل اتوبوسی و بسیار سازگار با محیط زیست است.

نخستین سیستم ART در سال 2013 با 31 متر طول، ظرفیت حمل 307 نفر مسافر و 48 تن بار و با حداکثر سرعت 70 کیلومتر در ساعت راه‌اندازی شده است.

این سیستم پس از 10 دقیقه شارژ، می‌تواند 25 کیلومتر سفر کند.

0