سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607216
  • 2 آبان 1397
  • 09:51
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
آموزش حفظ و نگهداری فضای سبز به شهروندان در قالب شش طرح

مدیرعامل سازمان پارک‌ها خبر داد:

آموزش حفظ و نگهداری فضای سبز به شهروندان در قالب شش طرح

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمان از آموزش حفظ و نگهداری فضای سبز به شهروندان در قالب شش طرح خبر داد.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، ایمان سیف‌الهی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در خصوص نگهداری فضای سبز با جدیت در شهر کرمان در حال اجراست، افزود: در همین راستا آموزش حفظ و نگهداری فضای سبز در شهر کرمان در قالب شش طرح اجرا می‌شود.

 

 تولید گل و گیاه خانگی، فرصتی برای اشتغال و درآمدزایی

 وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان باید از خانه و مدرسه آغاز شود، ادامه داد: در این راستا کارشناسان این سازمان آماده ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای به شهروندان به صورت رایگان هستند، به طوریکه در حال حاضر تعدادی از خانواده‌ها در منازل خود اقدام به پرورش گل و گیاه کرده‌اند که این اقدام سبب اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای آنان شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری گفت: تولید گل و گیاه شغلی مناسب برای زنان خانه‌دار است که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، به اقتصاد خانواده نیز کمک کند.

وی با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان برتر در ابتدا تولیدکننده خُرد بوده‌اند که کم کم تولیدات خود را افزایش داده‌اند، افزود: اقدام یاد شده در راستای پرورش گل و گیاه در منازل، می‌تواند نقش مهمی در طراوت و شادابی فضای خانه‌ها داشته باشد.

 

آموزش کاشت و نگهداری فضای سبز به 772 کودک در  سال جاری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمان با بیان اینکه نزدیک پنج سال است که آموزش کاشت و نگهداری گل و گیاه و فضای سبز در مهدهای کودک شهر کرمان در حال انجام است، افزود: کودکی، بهترین زمان برای آموختن است، ضمن اینکه کودکان آینده کرمان و ایران را می‌سازند.

سیف‌الهی گفت: در این راستا کودکان مهدهای سطح شهر در مجموعه گل و گیاه شهرداری و یا در مهد خود توسط باغبانان و کارشناسان این سازمان، عملیات کاشت و نگهداری گل و گیاه و چگونگی حفظ و نگهداری فضاهای سبز شهری را فرا می‌گیرند.

وی ادامه داد: در این دوره آموزشی تمامی نکات مهم و قابل توجه در کاشت و نگهداری گل و گیاه به کودکان آموزش داده می‌شود.مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اضافه کرد: همچنین آموزش‌های لازم در خصوص حفظ نظافت معابر سطح شهر و چگونگی حفظ و نگهداری و استفاده صحیح از فضاهای سبز و پارک‌ها به کودکان آموزش داده می‌شود.سیف‌الهی افزود: در پایان کلاس آموزشی، به کودکان " کارت همیار سبز"  اهدا و  گل‌هایی که توسط خودشان در گلدان کاشته شده، به آنها تحویل داده می‌شود.وی گفت: این طرح با همت و همکاری واحد تحقیق و پژوهش و روابط عمومی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری انجام شده و در طول سال ادامه می‌یابد.سیف‌الهی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 772 کودک، آموزش‌های لازم را فرا گرفتند که از ابتدای این طرح تاکنون بیش از 9 هزار نفر آموزش‌های فضای سبز را فرا گرفته‌اند که با توجه به شرایط موجود هر ساله، دوره‌های آموزشی کامل‌تر و متنوع تر برگزار می‌شود.وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای آموزش مباحث مربوط به فضای سبز به کودکان مهدها، مربیانی از بیرون انتخاب و کار آموزش انجام می‌شد، افزود: در حال حاضر تعدادی از کارشناسان این سازمان آموزش‌های لازم و چگونگی ارتباط با کودکان را فراگرفته‌اند و به زبان کودکانه و روان، چگونگی کاشت، حفظ و نگهداری گل و گیاه و فضای سبز را به کودکان آموزش می‌دهند.

  

تداوم اجرای طرح محله سبز در محلات شهر کرمان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمان گفت: با مشارکت شهرداران محله، طرح محله سبز نزدیک شش سال در محلات شهر کرمان در حال اجراست.

سیف‌الهی افزود: در این راستا در کوچه‌های عریض، گودالی حفر و با کمک ساکنان محله عملیات درختکاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح عملیات حفاری با مدیریت سازمان پارک‌ها و همکاری شهرداری منطقه انجام و آبیاری، حفظ و نگهداری درختان توسط مردم محله انجام می‌شود.

سیف‌الهی یادآور شد: گودال‌ها در ابعاد 80 در 80 حفاری و در فضایی از کوچه جانمایی می‌شود تا در صورت بزرگ شدن درخت، آسیبی به ساختمان و بالکن وارد نکند.

وی از شهروندان خواست آب بیرون‌ریز خود را برای آبیاری این درختان استفاده کنند، زیرا دو لیتر آب حداقل نیاز درخت را تامین می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اضافه کرد: این میزان آب هدر رفت در همه خانه‌ها وجود دارد که استفاده از آن نه تنها به اقتصاد خانواده ضرر نمی‌رساند، بلکه سبب طراوت کوچه، افزایش اکسیژن و جذب گردو غبار، شادابی روحیه افراد و افزایش سرانه فضای سبز می‌شود.وی تصریح کرد: این طرح یا به درخواست شهرداران محله و یا بر اساس اولویت بندی محلات انجام می‌شود.

سیف‌الهی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح در هر محله، اقدامات دیگری از جمله جمع‌آوری خاک و نخاله‌ها، هرس درختان، به‌سازی پارک‌ها و عملیات مبارزه با آفات درختان انجام می‌شود.

وی افزود: افراد متقاضی کاشت درخت در حیاط منزل نیز می‌توانند در داخل باغچه گودالی حفر کنند تا کاشت درخت زیتون میوه‌ای توسط نیروهای سازمان برایشان انجام شود.

  

اجرای طرح ارگان سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز در ادامه گفت: با توجه به اینکه بخش کثیری از شهروندان کارمند بوده و نزدیک به هشت ساعت از ساعات روزانه خود را در فضای اداری می‌گذرانند، طرح ارگان سبز با هدف طراوت و شادابی در ادارات و ارگان‌ها به مرحله اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند تعامل و همکاری دو سویه است، افزود: ارگان‌ها باید ضمن مراجعه به سازمان پارک‌ها، خواستار اجرای این طرح در ارگان خود شوند.

سیف‌الهی گفت: در ادامه، پس از مذاکره با سازمان درخواست دهنده، نیاز سنجی‌های لازم در خصوص تهیه گل و گیاه و لوله برای آبیاری انجام و پس از خرید ملزومات، تمامی عملیات گل‌کاری و لوله‌گذاری جهت آبیاری قطره‌ای توسط کارشناسان این سازمان انجام می‌شود؛ ضمن اینکه مشاوره‌های لازم نیز در طول سال انجام می‌شود.

 

اجرای طرح مدرسه سبز در 300 مدرسه شهر کرمان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با بیان اینکه در راستای اجرای طرح همیار سبز، طرح مدرسه سبز در مدارس شهر کرمان به مرحله اجرا در آمد، افزود: باتوجه به اینکه دانش‌آموزان، بخشی از ساعات خود را به عنوان زنگ تفریح در حیاط مدرسه می‌گذرانند، این طرح با هدف سرسبزی و شادابی و طراوت فضای مدرسه در حال انجام است.

سیف‌الهی با بیان اینکه از سال 91 تا کنون در 300 مدرسه طرح مدرسه سبز اجرا شده است، گفت: حفاری گودال، کاشت درخت و مشاوره فضای سبز بر عهده سازمان پارک‌ها و نگهداری و آبیاری درختان بر عهده مدارس است.وی یادآور شد: ایجاد فضای سبز در مدارس علاوه بر طراوت و سرسبزی فضای مدرسه، سبب می‌شود دانش‌آموزان مازاد آب آشامیدنی خود را پای درختان بریزند که به نوعی از اسراف آب در مدارس جلوگیری می‌شود.

 

آموزش کارکنان سازمان پارک‌ها

 سیف‌الهی گفت: سازمان پارک‌ها در راستای ارتقا و به روز رسانی اطلاعات و تجارب کارشناسان و باغبانان این سازمان، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد کرده است.

وی مبارزه با آفات، روند گل‌کاری و درختکاری، هرس درختان، تکریم ارباب رجوع و تغذیه گیاهان را از جمله دوره‌های آموزشی برگزار شده در این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و اعزام کارشناسان این سازمان برای شرکت در همایش‌ها، جشنواره‌ها و دوره‌های آموزشی از دیگر اقدامات این سازمان است.

  

نجمه ابراهیمی‌نژاد

15.6798