شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9605349
  • 2 مهر 1396
  • 11:40
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
آشکارسازی چراغ‌های سیستم فرماندهی تقاطع‌های سطح شهر

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری فعالیت‌های سازمان را تشریح کرد:

آشکارسازی چراغ‌های سیستم فرماندهی تقاطع‌های سطح شهر

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان فعالیت‌های این سازمان را تشریح کرد.

ساخت و نصب نیوجرسی برای جداسازی مسیرها

علی زنگی‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کرمان‌شهرآن‌لاین، با بیان این‌که یکی از فعالیت‌های مهم که مورد توجه قرار گرفته، ساخت و نصب نیوجرسی برای جداسازی مسیرهاست، گفت: پیش از این، جداسازی مسیر با جدول انجام می‌گرفت که موجب تخریب آسفالت و سدمعبر می‌شد، اما اکنون سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نیوجرسی را آماده می‌کند؛ ضمن این‌که نصب هر نیوجرسی کم‌تر از 10 دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین، به هیچ‌وجه مسیر مسدود نمی‌شود.

وی افزود: تاکنون‌، چهارراه خواجو، حدفاصل خیابان 24 آذر تا بهمنیار و پل 9 دی تا چهارراه بهزاد با نصب نیوجرسی جداسازی شده است؛ ضمن این‌که جداسازی تمام خیابان‌هایی که عرض مناسب دارند، در دستور کار قرار دارد.

 

ایمن‌سازی محدوده‌ی مدارس

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان با بیان این‌که هرساله نزدیک بازگشایی مدارس، محدوده‌ی مدارس ایمن‌سازی می‌شود، گفت: آموزش و پرورش هرساله لیست 180 مدرسه را به سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری اعلام می‌کند تا محدوده‌ی این مدارس ایمن‌سازی شود.

زنگی‌آبادی افزود: هرساله محدوده‌ی مدارس را خط‌کشی می‌کردیم، اما امسال به پیشنهاد مهندس موسوی، سرپرست شهرداری و معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک، مقرر شد برای ایمن‌سازی، به‌جای خط‌کشی، گل‌میخ سرامیکی نصب شود که ماندگاری زیادی دارد.

وی ادامه داد: هم‌چنین تمام گذرگاه‌های عابر پیاده به مرور گل‌میخ نصب خواهد شد؛ ضمن این‌که در فاصله 30 متری گذرگاه‌های عابر پیاده، با گل‌میخ خط اخطار ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان درباره‌ی ادامه‌ی فعالیت‌ها در راستای ایمن‌سازی محدوده‌ی مدارس گفت: هم‌چنین علاوه بر نصب علائم، در برخی مکان‌هایی که نیاز است، چراغ چشمک‌زن نصب می‌شود.

زنگی‌آبادی با بیان این‌که تاکنون محدوده‌ی 15 مدرسه ایمن‌سازی شده است، گفت: هزینه‌ی ایمن‌سازی هر مدرسه به‌طور متوسط هفت میلیون تومان است که آموزش و پرورش در این رابطه هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: ایمن‌سازی محدوده‌ی مدارس به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان ادامه داد: مدارس اولویت‌بندی شده و براساس اولویت، محدوده‌ی مدارس ایمن‌سازی می‌شود.

 

خط‌کشی معابر اصلی تا نیمه‌ی مهرماه

زنگی‌ابادی فعالیت دیگر سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان را خط‌کشی معابر دانست و با بیان این‌که هرساله در دو مرحله (ایام پایانی سال و اواخر شهریور) معابر اصلی شهر خط‌کشی می‌شود، گفت: سعی می‌کنیم خط‌کشی معابر تا نیمه‌ی نخست مهرماه به پایان برسد.

وی درباره‌ی پاک‌شدن خط‌کشی معابر پس از مدت کوتاهی، با بیان این‌که از بهترین رنگ‌ها برای خط‌کشی معابر استفاده می‌کنیم، گفت: آب‌و‌هوای کرمان موجب می‌شود خط‌کشی معابر پس از مدتی دید مناسب خود را از دست بدهد و این درحالی است که اگر خط‌کشی شسته شود، به حالت اول برمی‌گردد.

زنگی‌آبادی یکی دیگر از مشکلات خط‌کشی معابر را آسفالت نامطلوب برخی معابر دانست و گفت: آسفالت برخی معابر شهر کرمان بسیار قدیمی است که موجب می‌شود خط‌کشی معبر کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

 

آشکارسازی چراغ‌های سیستم فرماندهی تقاطع‌ها

وی به آشکارسازی چراغ‌های سیستم فرماندهی تقاطع‌ها هم اشاره کرد و گفت: روی پایه‌ها و دسته‌های چراغ‌های سیستم فرماندهی، چراغ‌های ال‌ای‌دی نصب می‌شود تا چراغ‌های سیستم فرماندهی دید بهتری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان افزود: تاکنون، چراغ‌های سیستم فرماندهی در سه‌راه هوانیروز و سه‌راه حمزه آشکارسازی شده و آشکارسازی چراغ‌های فرماندهی سایر تقاطع‌ها نیز ادامه دارد.

 

خط‌کشی پارکینگ‌های شهر

خط‌کشی پارکینگ‌هایی که زیر نظر شهرداری هستند نیز، از دیگر اقداماتی بود که مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان به آن اشاره کرد و گفت: این اقدام از ماه‌های پیش آغاز شده تا ضمن نظم‌دهی به پارکینگ‌ها، خودروها در محل مشخص‌شده پارک کنند و بیش‌تر از ظرفیت پارکینگ‌ها استفاده کنیم.

 

نصب تابلوهای راهنمای مسیر

زنگی‌آبادی به نصب تابلوهای راهنمای مسیر در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون، یک میلیارد تومان برای خرید و نصب تابلوهای راهنمای مسیر هزینه شده است.

وی افزود: هر تابلو با ایجاد فونداسیون، ساخت تابلو و عرشه و نصب، حدود 40 میلیون تومان هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان ادامه داد: به‌زودی یک تابلوی راهنمای مسیر بزرگ دیگر حدفاصل چهارراه کاظمی و چهارراه ولی‌عصر (عج‌الله‌فرجه) نصب می‌شود.

زنگی‌آبادی بیان کرد: تابلوهای راهنمای مسیر پل‌های ایثار، کوثر و دانش اصلاح شده و تا آخر امسال از پل فجر تا پل شهید رجایی نیز تمام تابلوهای راهنمای مسیر نصب می‌شود.

وی یکی از مشکلات این سازمان که موجب خسارت زیاد می‌شود را برخورد خودروها به تابلوها دانست و گفت: گاهی مشاهده می‌شود در طول یک مسیرِ یک کیلومتری که فقط یک تابلوی راهنمای مسیر وجود دارد، خودروها به همان تابلو برخورد می‌کنند و موجب تخریب تابلو می‌شود.

 

مشکل حذف تابلوهای راهنمایی و رانندگی توسط برخی شهروندان

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان افزود: از دیگر مشکلات، حذف تابلوهای «توقف مطلقاً ممنوع» توسط برخی شهروندان است.

زنگی‌آبادی با بیان این‌که قیمت هر تابلوی «توقف مطلقاً ممنوع» 400 هزار تومان است، گفت: چندی پیش حدود 40 تابلوی «توقف مطلقاً ممنوع» حدفاصل چهارراه 24 آذر تا بهمنیار نصب کردیم، اما برخی کسبه تابلوها را جمع کردند و روز بعد هیچ‌کدام از تابلوها موجود نبود و این درحالی است که قیمت هر تابلو 400 هزار تومان است.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان با تأکید بر این‌که مردم باید با ما همکاری کنند، گفت: شهروندان باید بدانند اگر کوچه‌ای یک‌طرفه می‌شود، اصلاح هندسی انجام می‌گیرد، ورودی‌ای به میدان و یا تقاطعی حذف و پروژه‌ی ایمن‌سازی اجرا می‌شود، برای ایمنی و رفاه خودشان است، اما برخی که تخصص ترافیکی ندارند، فکر می‌کنند این اقدامات برای آزار مردم آن محدوده است.

زنگی‌آبادی افزود: برخی نیز بیان می‌کنند که چون منزل فلان مسئول در این محدوده است، این طرح ترافیکی اجرا شده؛ درحالی‌که به هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: برای اجرای هر پروژه‌ی ترافیکی، از یک ماه قبل وضعیت عبور و مرور خودروها و ترافیک آن محدوده به‌صورت شبانه‌روزی بررسی می‌شود و پس از آن، پروژه اجرا خواهد شد.

 

توقف کامیون‌هایی که بدون مجوز در شهر تردد می‌کنند

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان هم‌چنین با بیان این‌که شورای شهر مصوبه‌ای ابلاغ کرده که کامیون‌ها، بدون مجوز سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری، اجازه تردد در شهر ندارند، گفت: رانندگان خودروهای حمل بتن و میکسرها با ما همکاری نمی‌کنند.

زنگی‌آبادی افزود: تاکنون، چندین بار قصد داشتیم خودروهای حمل بتن را راهی پارکینگ کنیم، اما چون خودروها به‌دلیل وجود بتن داخل میکسر، با مشکل مواجه می‌شوند، همکاران ما از توقف این خودروها خودداری کرده‌اند.

وی با بیان این‌که به مجموعه‌ی مرتبط با خودروهای حمل بتن و میکسرها اعلام کرده‌ایم که برای نظم‌بخشی به ترافیک سطح شهر، حتماً از این سازمان مجوز تردد دریافت کنند، گفت: یکی از دلایل اخذ مجوز این است که بدانیم این خودروها در چه قسمت از شهر تردد می‌کنند؛ چراکه برخی از رانندگان این کامیون‌ها، باقیمانده‌ی بتن را روی آسفالت خیابان‌ها رها می‌کنند و موجب می‌شود آسفالت معابر از بین برود که در صورت اخذ مجوز، به‌راحتی می‌توانیم راننده‌ی متخلف را شناسایی کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان افزود: از دیگر موارد این اقدام، این است که کامیون‌ها بدون دلیل وارد معابر شهر نشوند.

زنگی‌آبادی ادامه داد: مشاهده شده که کامیونی وارد محدوده‌ی میدان شهدا شده و وقتی از راننده‌ی آن سوال کردیم که به چه دلیل وارد این محدوده از شهر شده، گفته که برای خرید میوه آمده‌ام!

وی تصریح کرد: از مهرماه کامیون‌هایی که بدون مجوز در معابر شهر تردد ‌کنند، بدون هیچ ملاحظه‌ای توقیف خواهند شد.

 

ضرورت اخذ مجوز برای نصب داربست در پیاده‌روها

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان هم‌چنین با بیان این‌که افرادی که برای ساختمان‌سازی نیاز به نصب داربست در محدوده‌ی پیاده‌رو دارند، باید حتماً از سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مجوز بگیرند، گفت: به افرادی که بدون مجوز داربست نصب کنند، سه بار اخطار می‌دهیم و اگر پس از اخطارها برای اخذ مجوز حضور پیدا نکنند، داربست‌ها جمع‌آوری و کار ساخت‌و‌ساز آن ملک تعطیل خواهد شد.

زنگی‌آبادی افزود: این اقدام به این دلیل است که هم برای نصب داربست‌ مسایل ایمنی و ترافیکی در نظر گرفته شود و هم این‌که افراد کار را با سرعت بیش‌تری انجام دهند و از طولانی‌شدن وجود داربست در پیاده‌‌روها جلوگیری شود.  

وی به کمبود منابع مالی و نیرو در سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان اشاره کرد و گفت: تمام اقدامات سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری، با کم‌ترین بودجه انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان افزود: هم‌چنین تمام فعالیت‌های سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری با حدود 10 نیرو انجام می‌شود و چون کارهای این سازمان تخصصی است، نمی‌توانیم از سایر نیروهای شهرداری ازجمله نیروهای مناطق چهارگانه استفاده کنیم.

زنگی‌آبادی ادامه داد: معمولاً مراحل پایانی پروژه‌ها به این سازمان واگذار می‌شود؛ بنابراین، نیروهای سازمان مجبور هستند شبانه کار کنند تا پروژه به‌موقع آماده بهره‌برداری باشد.

وی بیان کرد: به‌طور مثال برای بازگشایی معابر منتهی به میدان آزادی، آسفالت این محدوده تا ساعت یک بامداد طول کشید و پس از آن به سازمان تحویل داده شد تا خط‌کشی و نیوجرسی آن نصب شود و برای صبح روز بعد آماده بهره‌برداری باشد.

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان اظهار امیدواری کرد با حمایت بیش‌تر، این سازمان بتواند خدمت بیش‌تری به شهروندان ارایه کند و گفت: از شهروندان نیز درخواست می‌کنم برای این‌که این سازمان خدمات بهتری ارایه کند، با ما همکاری کنند.

محمدرضا احمدی

0