شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • شورا و شهر
  • شماره خبر: 9607188
  • 23 مهر 1397
  • 19:03
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
BRT، یک سرویس مطمئن برای کاهش استفاده‌ی شهروندان از خودروی شخصی

مهندس روحی، کارشناس ارشد حمل‌و‌نقل و ترافیک بیان کرد:

BRT، یک سرویس مطمئن برای کاهش استفاده‌ی شهروندان از خودروی شخصی

کارشناس ارشد حمل‌و‌نقل و ترافیک، BRT را بهترین گزینه برای سامان‌دهی حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان دانست.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، امیر روحی در کارگاه بررسی اجرای پروژه‌ی BRT در شهر کرمان که با حضور شهردار کرمان، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، معاون حمل‌و‌نقل و امور زیربنایی شهردار، مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافيک و حمل‌ونقل شهري و مدیران حوزه‌ی حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرمان برگزار شد، با اشاره به فرایندهای برنامه‌ریزی BRT گفت: در این زمینه شش مرحله ازجمله آماده‌سازی پروژه و بالا بردن پذیرش عمومی، طراحی عملکرد، یکپارچه‌سازی با سایر مدل‌ها، مدل کسب‌و‌کار و اجرا و پیاده‌سازی سیستم تعریف شده است.

وی افزود: اجرای BRT نیازمند مجموعه‌مطالعات پیش‌امکان‌سنجی، امکان‌سنجی، مدل‌سازی، تجزیه و تحلیل ذی‌نفعان پروژه، مطالعات مفهومی و فن‌آوریِ مورد استفاده است؛ ضمن این‌که مطالعات مفهومی باید به‌صورت کامل انجام گیرد تا طرح براساس آن اجرا شود.

مدیر پروژه‌ی BRT در شهرهای تهران، قم و شیراز با بیان این‌که پس از مطالعات مفهومی، وارد طراحی زیرساخت‌ها می‌شویم، تأکید کرد: باید برای مطالعات وقت کافی گذاشته شود، اما وقتی پروژه به مرحله‌ی اجرا می‌رسد، باید به سرعت اجرا شود.

روحی هرگونه کُندی در اجرای پروژه‌ی BRT را موجب افزایش عدم مطلوبیت دانست و گفت: چون برای اجرای BRT در مسیرهای پرترافیک کار می‌کنیم، سرعت اجرا بسیار مهم است.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای BRT را بسیار پایین‌تر از سایر روش‌ها ازجمله LRT، منوریل و مترو دانست و گفت: ظرفیت سیستم BRT نیز برابر با سایر شیوه‌های حمل‌و‌نقل انبوه است؛ ضمن این‌که با هزینه‌ی بسیار پایین، جابه‌جایی مسافر بسیار مطلوب انجام می‌شود.

این کارشناس ارشد حمل‌و‌نقل و ترافیک، اجرای BRT را ارایه‌ی یک سرویس مطمئن در شبکه‌ی یکپارچه‌ی حمل‌و‌نقل برای کاهش استفاده‌ی شهروندان از خودروی شخصی دانست.

روحی هم‌چنین گفت: BRT، بهترین گزینه برای سامان‌دهی ترافیک و حمل‌و‌نقل عمومی در شهر کرمان است.

محمدرضا احمدی

15.6211