جمعه 10 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9606616
  • 30 اردیبهشت 1397
  • 13:52
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
7496 حلقه چاه غیرمجاز در کرمان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان:

7496 حلقه چاه غیرمجاز در کرمان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: از سال 85 تا 96 حدود هفت هزار و 496 حلقه چاه غیرمجاز در این استان مسدود شده است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان ضمن اعلام این خبر افزود: با مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز، 270 میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی در استان کرمان صرفه‌جویی شده است.

ابراهیم علی‌زاده تصریح کرد: در دولت یازدهم، سه هزار و 828 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شده است که این مقدار قبل از دولت یازدهم تنها 270 مورد بود.

وی با اشاره به این‌که طرح جامع آب شرب استان کرمان تعریف شده است، افزود: برای پنج شهر جنوبی استان از طرح شیرین سازی آب دریای عمان، آب شرب تامین می‌شود که در آستانه‌ی آغاز مراحل اجرایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان ادامه داد: همچنین خط انتقال آب برای شرق استان و شهرهای بم و بروات 60 درصد پیش‌رفت دارد و دیگر شهرهای این منطقه نیز در طرح توسعه قرار دارند.

وی با اشاره به انتقال آب از سد صفا رود به شهر کرمان افزود: 70 درصد این پروژه پیش‌رفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا 2 سال آینده عملیات انتقال آب به اتمام برسد.

علی‌زاده با بیان این‌که برای شمال استان متاسفانه منبع آب سطحی و زیرزمینی نداریم تصریح کرد: تنها راه انتقال آب، حوزه به حوزه است و 180 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های رود کارون تخصیص یافته که 40 کیلومتر لوله گذاری آن در داخل استان در حال انجام است و برای بخش خارج از استان نیز به دنبال سرمایه گذاری خارجی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: برای استفاده‌ی بهینه از نزولات جوی، طرح‌هایی برای مهار آب باران باید طراحی شوند و آب شرب از آب بهداشتی نیز جدا شود.

وی تاکید کرد: در معضل بی‌آبی، حرف اول را صرفه جویی می‌زند، تهیه‌ی آب شرب سخت و بسیار گران قیمت است و نباید در مصرف آن اسراف کنیم.

استان کرمان با وجود اقلیم خشک و نیمه بیابانی با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و کاهش شدید نزولات آسمانی با کمبود آب مواجه است.

طی سال‌های اخیر با اقدامات دولت و استاندار، طرح‌هایی نظیر همیاران آب، کشت‌های جایگزین و آبیاری تحت فشار برای صرفه‌جویی و مقابله با کمبود آب در استان کرمان اجرا شده است.

15.64