پنج شنبه 9 فروردین 1403
  • اقتصاد
  • شماره خبر: 9606214
  • 29 بهمن 1396
  • 12:44
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
36 هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان افتتاح می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان:

36 هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان افتتاح می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: با حمایت بخش خصوصی، 36هزار میلیارد تومان پروژه‌ در استان در حال افتتاح است که بالای 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، اولین نشست میز کشوری پسته با حضور نمایندگان استان‌های دارای این محصول، به ریاست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ساختمان شهید باهنر این سازمان برگزار شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ضمن تاکید بر تقویت صادرات پسته و مس استان، گفت:توجه به سال اقتصاد مقاومتی، تولید محولات صادرات‌گرا را در سیاست اقتصادی کشور شکل گرفت و با توجه به ظرفیت استان‌ها، آن را پیگیری کرده‌اند.

مهدی حسینی‌نژاد در ادامه افزود: صادرات استان کرمان اکنون 2.2 میلیارد دلار است که باید در پایان برنامه‌ی ششم به 6.3 دهم برسد و سهم 39 درصدی را نیز به 48 درصد افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه کرمان با یک اقدام جدید نحوه‌ی رشد و توسعه را تغییر داده و از سیاست‌های کلان کشور که در آن توجه به بخش خصوصی کم‌رنگ‌تر بود، فاصله گرفته است، تصریح کرد: کرمان این نگاه را تغییر داد و به سمت بخش خصوصی رفت و نسبت بودجه از دولتی به خصوصی کاملا برعکس شده و به رشد صنعت، معدن و تجارت استان کمک کرده و بهره‌وری آن را بالا برده است.

کاربخش نماینده اتاق بازرگانی نیز در ادامه  با اشاره به  صادرات پسته در شرق آسیا گفت: ما در چین به صورت مستقیم وارد تجارت نمی‌شویم و هنگ کنگ و ویتنام این ارتباط را برقرار می کنند که این باعث شده سرمایه بخش خصوصی در کشور ثالث برگشت نداشته باشد.

کاربخش از با اشاره به بودجه‌ی سال 97، افزود: عددی که در بودجه دیده شده است کفایت نمی‌کند و عدد آن باید قابل توجه باشد تا بتوانیم به صادات غیر نفتی کمک کنیم.

عرب‌پور، معاون بازرگانی سازمان صنعت و معدن استان کرمان نیز در این جلسه بیان کرد: استان کرمان پراکندگی زیادی دارد و این موضوع در امر تولید و صادرات تاثیرگذار بوده و باید به این موضوع توجه شود.

وی از عدم ثبات نرخ ارز و نقل و انتقال آن انتقاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر، پسته 1.5 تا 2 میلیارد تومان صادر شده که البته به سال پرباری و کم‌باری آن بستگی دارد.

وی ضمن اشاره به لزوم برندسازی محصولات استان، گفت: کالاهای چینی در کشور ما مانور می‌دهند اما ما نمی‌توانیم به طور مستقیم با چین در زمینه‌ی پسته تجارت کنیم  که جای سوال دارد.

احسانی، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه عدم کیفیت پسته وارد شده به ایران را از بزرگ‌ترین مشکلات بخش صادرات دانست و تاکید کرد: در مورد محصولات وارداتی از کشورهای دیگر دقت کافی صورت نمی‌گیرد و با همین کیفیت پایین از ایران به سایر کشورها صادر می‌شود و به اعتبار پسته ایران ضربه می‌زند.

وی تشریح کرد: بورس پسته راه‌اندازی شده اما متاسفانه بیش‌تر صادرکنندگان با آن موافق نیستند اما اگر این مساله پیگیری شود، تهیه‌ی محصولات در دورترین مناطق میسر شده و کیفیت آن نیز استاندارد می‌شود.

 

0