جمعه 31 فروردین 1403
  • جامعه
  • شماره خبر: 9605329
  • 29 شهریور 1396
  • 15:15
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
14 گسل در شعاع 25 کیلومتری کرمان شناسایی شد

سرپرست مرکز تحقیقات شهرسازی دفتر منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور:

14 گسل در شعاع 25 کیلومتری کرمان شناسایی شد

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دفتر منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور گفت: تعداد 14 گسل در فاصله‌ی 25 کیلومتری شهر کرمان شناسایی شده است.

به گزارش کرمان‌شهرآن‌لاین، محمد محمدحسنی با اشاره به گزارش اولیه‌ی تدقیق و تعیین حریم گسل‌های شهر کرمان افزود: تاکنون، 14 نشست با حدود 250 نفر ساعت در دو کارگروه سازه و ژئوتکنیک و کارگروه زلزله و زیرساخت برگزار شده و در گام اول، تعداد 14 گسل در محدوده‌ی 25 کیلومتری تا درون شهر کرمان شناسایی و مکانیزم بسیاری از این گسل‌ها تشخیص داده شده است.

وی با بیان این‌که لایه‌های نهشته رسوبی شهر کرمان با عمق متغیر حدود 300 متر تخمین زده شده است، گفت: جهت‌یابی برخی از گسل‌ها در شهر کرمان نیازمند مطالعات تکمیلی با روش‌های مورفوتکتونیک و ژئوفیزیک است.

محمدحسنی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واحد جنوب‌شرق کمیته فنی را از بخش‌های سازه، ژئوتکنیک و زمین‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای کرمان و زرند و جهاد دانشگاهی و هم‌چنین ارگان‌های اجرایی نظیر معاونت عمرانی استانداری، اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل داده تا این پروسه با دقت بهتر و تفاهم علمی ادامه یابد.

وی افزود: در نخستین فاز این پروسه، نتیجه مطالعاتی در قالب تعیین حریم یکی از گسل‌های شهر کرمان آماده شده و پس از طرح و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ می‌شود و در مورد مابقی گسل‌ها، مطالعات کارگروه‌ها و مطالعات تکمیلی تا تدقیق و تعیین حریم همه‌ی گسل‌ها ادامه خواهد داشت.

محمدحسنی ادامه داد: استان کرمان از مناطق زلزله‌خیز کشور است و تجربه‌ی زمین‌لرزه‌های متعدد در این استان، نشان از گسل‌های فعال و زلزله‌خیز بودن استان دارد و در سایر بحران‌ها نظیر فرونشست زمین، حرکت شن‌های روان، کم‌آبی و ... نیز لازم است با استفاده از راه‌کارهای علمی، تاثیر این مخاطرات را بررسی کرد.

15.6173