4 مهر 1396
نسخه آزمایشی
  • فرهنگی
  • شماره خبر: 9507188
  • 27 مهر 1395
  • 13:13
  • امتیاز:5/4
  • امتیاز شما
پیاده‌روی از جنس دل

پیاده‌روی از جنس دل

راه رفتن آن‌قدر طبیعی، راحت و جذاب است که بیش‌تر افراد جامعه به آن به عنوان یک ورزش نگاه نمی‌کنند.

 


راه رفتن آن‌قدر طبیعی، راحت و جذاب است که بیش‌تر افراد جامعه به آن به عنوان یک ورزش نگاه نمی‌کنند.
این فعالیت تنها با یک جفت کفش ورزشی راحت و لباس مناسب در هر جایی قابل اجراست. از آن‌جا که هنگام پیاده‌روی عضلات بزرگ بدن به کار گرفته می‌شوند، افراد با سنین مختلف و سطوح آمادگی جسمانی متفاوت، می‌توانند به این فعالیت لذت‌بخش و بی‌ضرر مبادرت کنند.
یک مرد بالغ می‌تواند بین 8-7 کیلومتر و یک زن بالغ می‌تواند 6-5 کیلومتر در ساعت به راحتی پیاده‌روی کند. با وجوداین‌که پیاده‌روی حتی برای افراد مسن یا بیماران قلبی می‌تواند مفید باشد، اما برای مسیرهای طولانی توصیه نمی‌شود؛ لذا در برنامه‌ی پیاده‌روی مانند مسیر نجف تا کربلا و یا مسیرهای کوتاه‌تر توصیه می‌شود به نکاتی در این خصوص دقت کنیم تا در این سفر پیاده‌روی معنوی به جسم خود نیز آسیب نزنیم.
از آن‌جا که برای بهره‌بردن از اثرات فعالیت‌های ورزشی هوازی، باید حداقل برنامه‌ای سه ماه تهیه کرد و این فاصله‌ی زمانی تا اربعین امسال کم‌تر از یک ماه می‌باشد، توصیه می‌شود به نکات زیر دقت و حتی‌المقدور عمل کنید.
البته مواردی که مطرح می‌شود به عنوان پیش‌نهاد، با در نظر گرفتن جوانب مختلف حفظ سلامتی می‌باشد.
1- قبل از هر چیز نسبت به تهیه‌ی یک جفت کفش ورزشی مناسب که کف نرمی داشته و دو جفت جوراب نخی، لباس زیر نخی و راحت اقدام کنید. کفش انتخاب شده نباید باعث زخم شدن یا ایجاد تاول در انگشتان پا شود و ترجیحا بنددار باشد.
2- قبل از هر جلسه تمرین و پیاده‌روی حدود پنج تا ده دقیقه وقت خود را به گرم کردن عضلات عمده‌ی بدن اختصاص دهید و از این طریق با انجام دادن حرکات کششی کل بدن، عضلات و مفاصل را آماده و با چند دقیقه دویدن میزان نبض و ضربان قلب و درجه حرارت بدن را بالا ببرید. این کار از آسیب‌های احتمالی عضلات و مفاصل جلوگیری می‌کند.
3- پیاده‌روی خود را شروع کرده و در جلسات اولیه سعی نکنید به بدن خود فشار آورید. هنگام پیاده‌روی، بدن را زیاد مستقیم و صاف نگه ندارید و بگذارید بدن کاملا ریلاکس و طبیعی حرکت کند. بهترین گزینه در هنگام راه رفتن به منظور جلوگیری از فشار به بدن و درک سطح فشار وارد به بدن، صحت کردن با خود است که فرد بتواند با همراه خود یا برای خود حرف بزند یا با صدای آرام که خود بشنود ذکر بگوید. اگر هنگام حرف زدن صدا خس خس دارد یعنی فشار تمرین زیاد است و باید این فشار را کم کند.
پیاده‌روی در هفته‌ی اول می‌تواند بسته به شرایط بدن افراد متفاوت باشد و بین حداقل سه تا پنج جلسه‌ی نیم ساعت تا 45 دقیقه در نوسان باشد. اما یادآور می‌شود باز این زمان بسته به میزان آمادگی جسمانی فرد دارد ولی در هر حال این زمان در جلسات اولیه باید در همین حد باشد. در هفته‌های بعد به تدریج با بهبود بدن و آمادگی نسبی بدن این میزان می‌تواند هم از نظر زمان هر جلسه تمرین و هم تعداد جلسات تمرین در هفته افزایش یابد.
4- مکان تمرین جلسات پیاده‌روی جای خاصی پیشنهاد نمی‌شود. اما بهتر است بدلیل راحتی افراد در پارک‌ها، مسیرهای کم‌تردد و کم‌تر آلوده از نظر دود انجام شود. سعی کنید مسیر انتخابی خود را ثابت انتخاب کنید و از هفته‌ی دوم به بعد به میزان پیاده‌روی خود تا هر میزان می‌توانید اضافه کنید. این‌کار باعث افزایش میزان آمادگی قلب و عروق و دستگاه تنفس می‌شود.
5- از آن‌جا که هر فرد دارای میزان آمادگی جسمانی مختص به خود می‌باشد، هیچ‌گاه با دیگران در دویدن یا پیاده‌روی رقابت نکنید، چرا که هر بدنی آمادگی خود را دارد و این‌کار باعث آسیب رساندن به شما می‌شود.
6- در طول مسیر پیاده‌روی کربلای معلی، هر دفعه که پس از استراحت می‌خواهید برنامه پیاده‌روی خود را شروع کنید قبل از آن چند دقیقه‌ای برای حرکات کششی و آماده کردن عضلات وقت بگذارید
و در پایان هر نوبت پیاده‌روی با انجام دادن حرکات کششی و حتی ماساژ عضلات چه به وسیله‌ی دست‌ها چه به وسیله‌ی ماساژوهای برقی به آرامش عضلات پاها مبادرت کنید. در ضمن قبل از خواب چند دقیقه‌ای به منظور کمک به بازگشت خون به قلب، پاهای خود را روی سطحی بالاتر از قلب قرار دهید. این‌کار علاوه بر آرامش جسمی به آرامش روحی روانی شما نیز کمک شایانی می‌کند.
7- در طول مسیر به منظور جلوگیری از کاهش مایعات بدن مرتب از مایعاتی مانند چای، دوغ و آب میوه استفاده کنید. هم‌چنین به هیچ عنوان بلافاصله پس از سرو غذا به خصوص غذاهای پرچرب و سنگین اقدام به پیاده‌روی نکرده و طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان حرکت شما طوری باشد که 2-1 ساعتی از سروغذا گذشته باشد.
8- هنگام پیاده‌روی به دلیل بُعد مسافت، احتمال تاول و زخم شدن پا وجود دارد؛ لذا توصیه می‌شود محلی را که شروع به آسیب می‌نماید را با زدن یک چسب زخم و پوشیدن جوراب نخی ترمیم کنید. به همراه داشتن یک جفت دمپایی و تعویض آن در طول مسیر می‌تواند در این خصوص کمک کند و شست‌وشوی مرتب پاها توصیه می‌شود.
در پایان متذکر می‌شود سعی کنید در این سفر معنوی نفس کار برای شما مهم باشد نه مسافت پیموده شده یا رسیدن و نرسیدن به کربلای معلی، یقین داشته باشیم نام ما از لحظه‌ی ثبت برای رفتن به این سفر، در دفتر امام مظلوم، سرور وسالار شهیدان عالم درج و ثبت خواهد شد.
یادآور می‌شود این برنامه پیشنهادی بیش‌تر برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی نداشته و عملا به عنوان افراد غیرورزشی از آن‌ها یاد می‌شود تهیه شده است.

0