امروز : دوشنبه 5 تير 1396 / 20:10
نظر و پیشنهاد

امام علی علیه السلام: عفّت، نفس را مصون مى دارد و آن را از پستیها دور نگه مى دارد.

راهبرد مداخلات اولیه؛ روشی مناسب برای برخورد با نوجوانانی که در معرض آسیب قرار دارند

مداخله‌های اولیه
مداخله‌های اولیه برای پیش‌گیری و توقف سوء‌مصرف موادمخدر در میان نوجوانان، راهبردهای وسیعی را شامل می‌شوند که حیطه‌های مختلف رشد افراد را هدف قرار داده و در آن مداخله می‌کنند؛ هم‌چنین مؤسسات اجتماعی مختلف مانند مدرسه و خانواده را نیز هدف قرار می‌دهند. برای تعیین این‌که کدام راهبرد ممکن است بهترین نتیجه را داشته باشد، فرایند غربال‌گری و ارزیابی برای شناسایی عوامل خطر و محافظت‌کننده‌ی افراد (یا یک گروه) هم‌چنین برای شناسایی خدمات مورد نیاز و منابع در دست‌رس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعاتی که از این مطالعه به دست می‌آید، می‌تواند برای طراحی مداخلات خاص برای افراد، خانواده‌ها و گروه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

خانواده، مدرسه، جامعه
راهبردهای پیش‌گیری اولیه را می‌توان به سه شاخه‌ی خانواده‌محور، مدرسه‌محور و اجتماع محور تقسیم کرد. راهبردهایی که در این بخش برای این سه گروه ارایه خواهد شد، مثال‌هایی است از این‌که ارایه‌دهندگان، چه اقداماتی را می‌توانند برای کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت‌کننده در میان نوجوانان در معرض خطر انجام دهند.
عامل خطر ناظر بر آن دسته از شرایط زندگی فرد است که به‌طور بالقوه تأثیر زیادی بر رفتاری که معمولا پیامدهای منفی در برخواهد داشت، دارند؛ - مانند مصرف موادمخدر - عامل محافظت‌کننده به شرایطی اطلاق می‌شود که احتمال وقوع یا تأثیر رفتار پرخطر را کاهش می‌دهد. باید با بررسی شرایط دانش‌آموزان، افرادی که در معرض عوامل خطر قرار دارند را شناسایی و مورد توجه بیش‌تری قرار داد. تمام این مراحل باید بدون جلب توجه دیگر دانش‌آموزان و خود فرد مورد نظر باشد. طبیعی است که خانواده بیش از هر نهاد دیگری می‌تواند در چنین روندی مؤثر باشد؛ اما در شرایطی که حتی خود خانواده‌ها هم نیاز به آموزش دارند، مدارس جایگاه ویژه‌ای دارند. نوجوانان و جوانان 12 سال در ساختار آموزشی قرار دارند و می‌توانند در این زمان طولانی، از بهترین آموزش‌ها برخوردار شوند؛ چنین آموزش طولانی‌مدت، بی‌شک در آ‌ن‌ها درونی شده و از افزایش آمار معضلات اجتماعی به شدت خواهد کاست.

راهبردهای مدرسه‌محور
تمرکز بر افزایش مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی شامل تقویت ارتباط با هم‌سالان، کنترل خود، مهارت‌های مقابله‌ای، رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ردکردن پیش‌نهاد مصرف موادمخدر،
ادغام برنامه‌های پیش‌گیری مدرسه‌محور با هدف افزایش عملکرد تحصیلی مدرسه
هم‌چنین افت تحصیلی در مدرسه به‌طور جدی با گرایش به مصرف موادمخدر نیز مرتبط است. برنامه‌های پیش‌گیری، ارتباط دانش‌آموزان با مدرسه را تقویت کرده و احتمال رهاکردن مدرسه نیز کاهش خواهد یافت. بیش‌تر اقدامات پیش‌گیرانه مبتنی بر پژوهش در مدرسه، شامل محتوای درسی است که بسیاری از مهارت‌های رفتاری و اجتماعی را آموزش می‌دهد.
- محتوای درسی پیش‌گیری مدرسه‌محور می‌تواند شامل هر عنصر (ماده) آموزشی باشد که برای اصلاح هر کج‌فهمی یا باور غلطی که ممکن است دانش‌آموزان در خصوص مصرف موادمخدر داشته باشند، طراحی شده است؛ به‌طور مثال این باور غلط یعنی: «همه‌ی دانش‌آموزان موادمخدر مصرف می‌کنند».
- حس یک اجتماع را در کلاس و مدرسه به وجود آورید.
روح اجتماعی که در نتیجه‌ی به وجودآوردن حس یک اجتماع تولید می‌شود. موجب تشویق افراد برای مراقبت از یک‌دیگر می‌شود و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مدرسه موفق باشند و با استرس و سایر مشکلات مقابله کنند.
- روی دانش‌آموزانی که در مدرسه شکست خورده‌اند و درگیر مصرف موادمخدر یا سایر مشکلات رفتاری شده‌اند، تمرکز و علاقه‌ی آنان به مدرسه و آینده‌شان را بازسازی کنید؛ این می‌تواند شامل گفت‌وگو راجع به دیدگاه آنان در خصوص مصرف مواد‌مخدر باشد، (برای اصلاح باورهای غلط) یا انجام فعالیت‌های که عوامل محافظت‌کننده را در آنان افزایش دهد؛ مانند تصمیم‌گیری‌ مثبت و تعهد نسبت به خود و جامعه.

لطفا نظرات و پیش‌نهادات خود را برای ما به سامانه‌ی پیامکی (10002237961) ارسال نمایید.
Kermanpishgiri.ir

***

«اصول ده‌گانه برای پیش‌گیری از مصرف مواد مخدر و محرک‌ها در مدارس»
1- اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی باید با توجه به سن، رشد عقلی مخاطبان، جنسیت، شرایط بومی و به‌صورت آرام، مستمر و عمیق راجع به عوارض، پیامدها و تبعات مصرف موادمخدر دروازه‌ای (سیگار، قلیان)، مخدرهای سنتی )تریاک، هروئین فشرده)، آمفتامین‌ها )شیشه (و نیز الکل باشد تا موجبات شکل‌گیری دانش صحیح نسبت به انواع موادمخدر فراهم شود.
2- آموزش مهارت‌هایی چون حل مسأله، تصمیم‌گیری و ارتباطات فردی و اجتماعی، تفکر و خلاقیت، مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع دیگران و نه گفتن، ابراز وجود، تقویت معنویت و موضوعات دینی، مراقبت و صیانت جنسی، خویشتن‌داری، استفاده‌ی مناسب از زمان و غنی‌سازی اوقات فراغت و خودشناسی می‌تواند کمک به‌سزایی در ایجاد نگرش منفی نسبت به مصرف انواع مواد داشته و زمینه‌ساز مصونیت برای آینده‌سازان جامعه باشد.
3- باید با گسترش برنامه‌های ورزشی، اردوهای تفریحی، برگزاری نمایشگاه، مسابقات، جشنواره‌های هنری مختلف اعم از سرود، مقاله‌نویسی، روزنامه دیواری، تئاتر، کاریکاتور و... ضمن توجیه‌کردن دانش‌آموزان نسبت به راه‌های پیش‌گیری از اعتیاد، زمینه‌های مسئول‌سازی و امید و نشاط در آن‌ها را فراهم کرد.
4- ارایه‌ی خدمات مشاوره‌ای به‌ویژه مشاوره‌های تلفنی و رایانه‌ای می‌تواند نیاز نوجوانان را به داشتن یک حامی، تأمین کند. بدون شک، نیاز نوجوانان در معرض آسیب به چنین خدماتی به مراتب بیش‌تر از دیگران است.
5- تقویت کانون‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی برای انجام برنامه‌های پیش‌گیری از مصرف موادمخدر، باعث رشد اجتماعی و عقلی آن‌ها می‌شود؛ چنین تلاش‌هایی می‌تواند در ایجاد نهضت فراگیر اجتماعی پیش‌گیری از مصرف موادمخدر نیز مؤثر واقع شود.
6- رسانه‌ها نقش به‌سزایی در هم‌یاری با نهادهای آموزش دارند. تهیه و تولید مستمر برنامه‌های دیداری: (تلویزیون، تئاتر و سینما)، شنیداری (رادیو)، نوشتاری (کتاب، بروشور، نشریه و تراکت)، الکترونیکی (لوح‌های فشرده) و ایجاد تالارهای گفت‌وگوی مجازی با موضوع پیش‌گیری و ضد الگو نشان‌دادن مصرف و خرید و فروش موادمخدر و روان‌گردان‌ها می‌توانند در نهادینه‌شدن برنامه‌های پیش‌گیری مؤثر واقع شوند.
7- ایجاد اتاق فکر در مدارس با هدف نهادینه‌سازی تفکر قبل از عمل، اقدامی مناسب است که هم‌اندیشی و تولید ایده‌های جدید را به هم‌راه خواهد داشت.
8- ارتقای سطح آگاهی و آموزش به والدین دانش‌آموزان، درمورد نحوه‌ی ارتباطات صحیح با فرزندان و شناخت علل و عوامل مؤثر در بروز اعتیاد نوجوانان، از مهم‌ترین عواملی است که بی‌شک نقش مهمی در کاهش مصرف مواد در دانش‌آموزان را به‌دنبال خواهد داشت.
9- می‌توان چنین مباحثی را با توجه به گروه‌های سنی، به‌عنوان واحدهای درسی در کتاب‌ها گنجاند. این امر باعث افزایش آگاهی دانش‌آموزان نسبت به پیامدهای عوارض مصرف انواع مواد خواهد شد.
10- انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی، به منظور شناخت عوامل تأثیرگذار در گرایش نوجوانان به آسیب‌های اجتماعی نیز می‌تواند گام مهمی در مهار و کنترل اعتیاد در طبقه دانش‌آموزی باشد. اگرچه سال‌های اخیر برنامه‌های مناسبی برای پیش‌گیری از مصرف مواد در مدارس، باعنوان «پیش‌گیری مدرسه‌محور»، «مدارس مروج سلامت» و برنامه‌ی «مهارت‌های زندگی» آغاز شده، اما متولیان آموزشی و پرورشی باید نسبت به تقویت برنامه‌های پیش‌گیری از مصرف موادمخدر، متناسب با سرعت آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی و حرکت کنند تا این روند در آینده به بحران تبدیل نشود.
لطفاً نظرات و پیش‌نهادات خود را برای ما به سامانه‌ی پیامکی (10002237961) ارسال نمایید.
www.kermanpishgiri.ir
***

ارتباط مؤثر با هم‌سالان تا چه حد می‌تواند در پیش‌گیری از اعتیاد مؤثر باشد

آموزش به زبان هم‌سالان
جوانان و نوجوانان ترجیح می‌دهند بسیاری از سؤال‌ها را از هم‌سن و سالان‌شان بپرسند تا به سراغ افراد باتجربه بروند. تأثیر هم‌سالان بر روی آن‌ها آن‌قدر زیاد است که آموزش از طریق هم‌تایان یکی از روش‌های آموزشی برای گروه سنی کودک و نوجوان محسوب می‌شود. آموزش توسط هم‌تایان اثر خود را از طریق حمایت و تأیید هنجارها، باورها و رفتارهای سالم و مقابله با موارد ناسالم، اعمال می‌کند.
هم‌تایان چه کسانی هستند؟
هم‌تایان آموزش‌دهنده معمولاً دارای سن، جنس، طبقه‌ی اجتماعی یا خرده‌فرهنگ شبیه به گروه هدف هستند.
 چرا از آموزش هم‌تایان استفاده کنیم؟
شواهد موجود نشان می‌دهد که در صورت استفاده‌ی درست از این روش، آموزش توسط هم‌تایان یکی از قدرت‌مندترین روش‌های آموزشی برای نوجوان در موضوعاتی نظیر پیش‌گیری از مصرف موادمخدر، ارتکاب جرم، پرخاشگری و ارتقای سلامت جوانان خواهد بود. در ادامه، به سه دلیل اهمیت این روش اشاره می‌شود:
1- آموزش توسط هم‌تایان روشی است برای انتقال دانش
شواهد عملی، نشان‌دهنده‌ی مؤثربودن این روش برای انتقال دانش است. جوانان به صحبت‌های افراد شبیه خود گوش می‌دهند و این یک ویژگی اساسی در انسان به‌عنوان یک موجود اجتماعی است .هم‌تایان نه‌تنها می‌توانند اطلاعات را به آن‌هایی برسانند که به سختی در دست‌رس هستند؛ بلکه می‌توانند اطلاعات خشک را به شکلی کاربردی انتقال دهند، زیرا می‌دانند هم‌تایان خود در چه بافت و محیط اجتماعی قرار دارند.
2- آموزش توسط هم‌تایان چون برخاسته از تجارب فردی است، قابل اعتماد است
یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی آموزش توسط هم‌تایان، آشناشدن آن‌ها با یک‌دیگر و بیان داستان‌ها و تجارب فردی است. این موضوع سبب شکل‌گیری روابط قوی و پایداری بین هم‌تایان می‌شود. نوجوانان به عقل و خرد احترام می‌گذارند به‌خصوص زمانی‌که این خرد برخاسته از افردی شبیه آن‌ها و تجارب دشوارشان است. بدیهی است اکثر افراد به صحبت‌های فردی که با او بتوانند ارتباط برقرار کنند، گوش می‌دهند. افراد به کسانی گوش می‌دهند و به اطلاعاتی توجه و عمل می‌کنند که توسط فردی ارایه شود که بتوانند با او همانندسازی کنند، به او احترام بگذارند و یا از او تقلید کنند. به همین دلیل آموزش توسط هم‌تایان اثربخش است؛ زیرا هم‌تایان آموزش‌دهنده، از اعتبار زیادی در نزد آموزش‌گیرندگان برخوردارند.
3- روشی مناسب برای انتقال افکار و باورها
هم‌تایان آموزش‌دهنده می‌دانند که چگونه با هم‌سالان خود ارتباط معنادار و تأثیرگذاری برقرارکنند؛ در واقع این نکته وجه تمایز این روش است. برای مثال هم‌تایان آموزش‌دهنده وقتی درباره‌ی پیش‌گیری از سوء‌مصرف موادمخدر صحبت می‌کنند، می‌توانند به موقعیت‌ها و برنامه‌هایی اشاره کنند که پیش‌گیری در آن موفق یا ناموفق بوده و دلایل آ‌ن‌را نیز بیان کنند. در واقع در این روش، ابتدا هم‌تایان مهارت‌ها و اطلاعاتی می‌آموزند و سپس آن‌ها را به دیگران نیز انتقال می‌دهند.
هم‌تایان آموزش‌دهنده باید نگرش مثبتی به کار خود داشته باشند و این نگرش را به هم‌گروه‌های خود نیز انتقال دهند؛ در عین حال باید بتوانند با دیگران هم‌دلی داشته باشند. معمولاً در این روش آموزشی، به آموزش‌دهندگان به‌عنوان یک الگو توجه می‌شود؛ از این‌رو توانایی درک هم‌تایان و برقراری ارتباط با آن‌ها به‌ویژه انتقال پیام‌های مناسب پیش‌گیرانه، فرصتی ناب را برای تغییر در زندگی گروه هدف به وجود می‌آورد. باید به‌خاطر داشته باشیم که آموزش‌دهندگان به بازآموزی و نظارت منظم نیاز دارند. آموزش‌هایی نظیر احترام به حریم خصوصی افراد، مهارت‌های برقراری ارتباط، آموزش و به‌روز دن درباره‌ی موادمخدر، انجام کار گروهی و آشنایی با قوانین و مسایل حقوقی مربوط به موادمخدر و روان‌گردان‌ها
چه کسی را برای آموزش انتخاب کنیم؟ یک هم‌تای آموزش‌دهنده مطلوب دارای این خصوصیات است:
1- عضوی از گروه هدف است. 2- به آموختن علاقه دارد و پذیرای افکار جدید و روش‌های نوین است. 3- به کار گروهی علاقه دارد، مفهوم گروه و فرایندهای درونی آن را می‌فهمد، اصول زیربنایی موجود در گروه را می‌شناسد و به محرمانه‌ماندن و حفظ حریم خصوصی افراد اعتقاد دارد. 4- می‌تواند فعالانه گوش دهد. 5- فردی است که می‌تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند و  توانایی ابراز وجود دارد. 6- توانایی ژرف‌اندیشی و خودنگری دارد. 7- درباره‌ی موادمخدر و روان‌گردان‌ها اطلاعات درست و واقعی دارد. 8- نظارت بر خود را می‌پذیرد و درباره بازخوردهای ارایه‌شده فکر و عمل می‌کند. 9- به دیگران احترام می‌گذارد و با آن‌ها برخورد عاری از قضاوت دارد. 10- به نوجوانان علاقه‌مند است و به کاری که انجام می‌دهد، پایبند است.
لطفاً نظرات و پیش‌نهادهای خود را برای ما به سامانه پیامکی (10002237961)
بفرستید.   
www.kermanpishgiri.ir

***

اعتیاد به موادمخدر و الکل
مبارزه با اعتیاد یکی از ضروری‌ترین اقدامات حیاتی برای هر جامعه است و برای تبدیل شدن اعتیاد به یک هنجار در میان نوجوانان و جوانان و مبارزه با آن، اقدامات فرهنگی فراوان لازم است. سوء مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی، یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود که به راحتی می‌تواند بنیان فرهنگی و اجتماعی یک کشور را سست نماید و پویایی‌شان را به مخاطره اندازد. با این وجود در سال‌های اخیر به وفور در پرونده‌های قضایی، شاهد گرایش نسل جوان به مشروبات الکلی و مواد مخدر هستیم و شاهدیم که سن مصرف‌کنندگان آن نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است؛ آن‌چنان که به گفته‌ی سازمان زندان‌های کشور، میانگین سن گرایش به مشروبات و مواد مخدر صنعتی به 18-15 سال کاهش یافته است. این در شرایطی است که موانع مذهبی، قانونی و علمی، بر عدم مصرف مشروبات الکلی تأکید فراوانی دارد. از این رو سوء مصرف مواد مخدر و مشروبات را می‌توان از مهم‌ترین چالش‌های عصر حاضر کشور تلقی کرد.
جدا از آثار مخرب، استفاده از مشروبات الکلی و موادمخدر بر روی خود شخص، مثل افزایش احتمال تصادف و مشکلات روحی و روانی، می‌بایست به مشکلات اجتماعی آن نیز توجه داشت. بروز جرایم خشن، در نتیجه‌ی مصرف این مواد و مشروبات به‌عنوان یکی از این مشکلات در محاکم، ملموس و مشهود است. بنابراین نیاز است که جامعه، نسبت به عامل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر در جوانان که برآمده از نحوه‌ی زندگی عواملی کارکرد خانواده است با استنادات علمی آگاه شود تا از این طریق از میزان تقاضای مصرف آن کاسته شود.
علاوه براین در راستای پیشگیری از اعتیاد، برای نخستین بار در کشور در سال 89 سند جامع پیش‌گیری در حوزه‌ی اعتیاد تدوین شد و در سال 90 نخستین نقشه‌ی راه پیش‌گیری از اعتیاد در قم ارایه شد که این نشان‌دهنده‌ی عمر کوتاه حوزه‌ی پیش‌گیری از اعتیاد است. با این وجود، فعالیت این حوزه و اجرای این سند به شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتن معتادین تمام استان‌ها سرعت بخشید.
متأسفانه تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی و قدیمی به انواع جدید و پدیدار شدن موادمخدر و روان‌گردان‌هایی مانند آمقتامین و مشتقات آن (شیشه، کراک،...) که به‌دلیل آسان بودن ساخت و تولید و فروش آن و نیز استفاده از ترکیبات سمی، و وجود محصولات تقلبی که غالبا از ترکیبات شیمیایی منتهی هم برخوردار نیستند و هزینه‌ی پایین آن‌ها و امکان دسترسی راحت و عدم نیاز به تجهیزات گسترده در استفاده از این مواد، باعث شده است که امکان تولید این مواد صنعتی در مقادیر بالا ممکن شود. ترکیبات ساخت این مواد طوریست که فقط با یک‌بار مصرف کردن آن، شخص معتاد می‌شود. گفتنی است عوارض ناشی از مواد روان‌گردان به ویژه موادمخدر صنعتی در دوران نوجوانی که دوران کسب علم و دانش و مهارت است بسیار حساس است زیرا بسیاری از مواد، آثار مستمر و پایداری بر تمرکز و ذهن داشته و با بروز آسیب‌های عمیق به حافظه می‌توانند آثار منفی درازمدت و ویران‌گری باشند باشد. مصرف موادمخدر صنعتی در کوتاه‌مدت به‌صورت کاذب، موجب افزایش انرژی و ایجاد سرخوشی فراوان و توهمات مختلف می‌شود. مصرف طولانی‌مدت آن نیز تغییرات خلقی ماندگارتری ایجاد می‌کند که در صورت عدم قطع مصرف عوارض غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.
یکی دیگر از موثرترین شیوه‌های پیش‌گیری از اعتیاد به موادمخدر و مشروبات، جلوگیری از مبتلا شدن به آن است. زیرا تا زمانی که فرد با اعتیاد، اراده‌اش سلب نشده می‌‌تواند مصونیت خود را از ابتلا به آن حفظ کند. بنابراین ارایه آموزش‌های صحیح و متناسب با ساختار اجتماعی در مدارس  و توجه به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه خصوصا نوجوانان و جوانان، شناخت مناطق آسیب‌پذیر شهری، موجب سلامت بیشتر فرد و جامعه می‌شود. این امر محقق نمی‌شود مگر از طریق شناخت وضعیت موجود و تأثیر آن بر فرد، خانواده و اجتماع و قبول وضعیت رنج‌آور فعلی و در نهایت هم‌کاری و هماهنگی کلیه واحدها و سازمان‌های حقیقی و حقوقی.
نویسنده: اویس ریاحی
دادرس دادگاه عمومی بخش ارزوییه   
لطفاً نظرات و پیش‌نهادات خود را برای ما به سامانه پیامکی (10002237961) ارسال نمایید.   
www.kermanpishgiri.ir
 

***

آسیب‌های طلاق بر زندگی زنان ایرانی
پس از وقوع طلاق، زنان در مقایسه با مردان، با تغییرات و چالش‌های مضاعفی در زندگی روبه‌رو خواهند شد. این پیامدها گاه بلافاصله پس از طلاق و گاه با فاصله‌ی زمانی طولانی‌تری بر زندگی فرد تأثیر خواهند گذاشت. در این‌جا به این مسأله خواهیم پرداخت که طلاق غیر از متزلزل کردن ساختار فیزیکی و عاطفی نهاد خانواده، چه تأثیرات بیرونی و درونی دیگری در زندگی زنان ایرانی دارد؟
چرا طلاق؟
گاه داشتن تصور مثبت از شرایط بعد از طلاق، باعث می‌شود که زنان فکر کنند با گسستن پیوند زناشویی می‌توانند از آرامش یا منفعت مالی و روانی برخوردار شوند، اما واقعیت این‌ است که با توجه به بافت فرهنگی و نگاه غالب جامعه به طلاق در ایران، طلاق، پیامدهای منفی بسیاری برای زنان به هم‌راه خواهد داشت و «آثار مخرب طلاق بر روی زنان بسیار شدیدتر از مردان است». و اما طلاق پایان ماجرا و منازعات نیست و آغازی است برای مواجهه با مشکلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری که فرد با آن درگیر است. «از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود»؛
آسیب‌های زندگی پس از طلاق
طلاق، زنجیره‌ای از آسیب‌های به‌هم پیوسته است، که برخلاف این همه قربانی، روزبه‌روز افزایش می‌یابد. اگر چه تمام افرادی که طلاق را تجربه می‌کنند، با کشمکش‌های فردی و بین فردی متعددی مواجه هستند، اما طبق تحقیقات انجام شده‌ی داخلی و خارجی، «زنان بیشتر از مردان از مشکلات فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عاطفی و والدینی پس از طلاق و آسیب‌های آن رنج می‌برند». با این‌که زنان خواهان طلاق در دوره‌‌ی قبل از طلاق، سختی‌های بسیاری متحمل می‌شوند، اما گاهی دوره‌‌ی پس از طلاق، بحران‌ها و تنش‌های بیشتری خواهد داشت. زنان مطلقه نسبت به دیگر زنان، دچار آسیب‌پذیری بیشتری هستند که در حوزه‌ی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی، قابل دسته‌بندی است و هر کدام از این مشکلات به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر دیگری اثرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، نگرانی‌ها و دغدغه‌های اقتصادی و مسئولیت‌های مالی فرزندان، مشکلات روانی و اضطراب زنان را افزایش خواهد داد. البته پیامدهای طلاق برای همه‌ی زنان به یک میزان نیست و ممکن است که برای برخی با توجه به شرایط زندگی خفیف یا شدیدتر باشد.
آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی
«از دست دادن حمایت‌های اجتماعی»، «انزوا»، «کاهش و کوچک شدگی روابط اجتماعی»، «احساس عدم امنیت»، «طردشدگی»، «نگرش اخلاقی منفی جامعه»، «برچسب‌های اجتماعی»، «بازخوردهای منفی دیگران»، «آزار و خشونت‌ آشکار و پنهان جنسیتی» و... از آسیب‌هایی است که زنان بعد از طلاق در اجتماع تجربه می‌کنند. آسیب‌های روانی و عاطفی
تحولاتی که طلاق در زندگی شخصی و خانوادگی ایجاد می‌کند، موجب بهم ریختگی سلامت روانی و تعارضات فکری و بحران هویت در بین زنان خواهد شد. «احساس گناه و تقصیر در خصوص سرنوشت خود و فرزندان»، «خودانتقادی و ارزیابی منفی از عملکرد طلاق»، «هویت آشفته و نگران»، «اضطراب»، «خشم»، «وحشت»، «اندوه»، «افسردگی»، «احساس شکست»، «تغییر در سبک زندگی» و «تنهایی»؛ برخی از پیامدهای روانی و شخصیتی طلاق در بین زنان است. فرآیند طلاق، فرآیند طولانی‌مدتی است و مقابله و فائق آمدن بر آسیب‌های آن، زمان‌بر خواهد بود و مدت زمانی طول خواهد کشید تا زنان، تعادل روحی گذشته را باز یابند. هم‌چنین مشکلات بسیاری که در سر راه ازدواج مجدد قرار دارد، باعث عدم امید به زندگی در زنان مطلقه می‌شود. از سویی اختلالات رفتاری و روانی فرزندان پس از طلاق، موجب آشفتگی عاطفی مادر خواهد شد. مادرانی که جدا می‌شوند، در مورد سرنوشت بچه‌های خود احساس نگرانی می‌کنند، از این‌رو «پس از گذشت مدتی از طلاق احساس متفاوتی پیدا می‌کنند».
آسیب‌های اقتصادی
طلاق، چالش‌های اقتصادی بسیاری همچون از بین رفتن اشتراکات مالی در مسکن، هزینه‌های زندگی، تفریحات و حتی تغذیه بر زندگی زنان دارد. این چالش‌ها «گاه موجب تعمیق فقر در میان زنان مطلقه می‌گردد» از این‌رو اغلب زنان پس از طلاق برای تأمین زندگی، عدم وابستگی و حفظ عزت نفس سعی دارند، شغلی انتخاب کنند که با توجه به مهارت پایین‌تر و عدم سابقه شغلی آنان، از نظر اجتماعی و درآمد، شغل مناسبی نخواهد بود. زنانی که در سنین بالاتر طلاق می‌گیرند، به دلیل عدم توانایی در کار کردن، مشکلات بیشتر اقتصادی یا وابستگی به فرزند خواهند داشت. در نهایت، تحقیقات نشان می‌دهد که «ابعاد کیفیت زندگی زنان مطلقه (سلامت فیزیکی، روان‌شناختی، روابط اجتماعی و محیط زندگی) به طور معناداری کمتر از زنان غیرمطلقه است». اما این پیامدهای نامطلوب و آسیب‌ها، تنها متوجه زنان نیست. «بارزترین پیامد آن از حیث کیفی و کمی ‌بر روی کودکان و فرزندان است». همچنین عوارض اجتماعی زیادی همچون رشد جرم، بزه‌کاری، مشکلات آموزشی و تربیتی، آسیب در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی از پیامدهای طلاق ذکر شده است.
پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنانmehrkhane.com
لطفاً نظرات و پیش‌نهادات خود را برای ما به سامانه پیامکی (10002237961) ارسال نمایید.   
www.kermanpishgiri.ir

سرویس‌دهی به نمازگزاران عید فطر انجام می‌شود
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرمان و حومه از سرویس‌دهی به نمازگزاران عید فطر با 100 دستگاه اتوبوس به صورت رایگان خبر داد.

1396/04/04
با کارخانه‌های تولید خوراک دام فاقد پروانه‌ی برخورد می‌شود
با کارخانه‌های تولید خوراک دام فاقد پروانه‌ی بهداشتی قاطعانه برخورد و واحدهای غیرمجاز تعطیل می‌شود.

1396/04/04
طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در استان کرمان به‌صورت عملیاتی وارد مرحله‌ی اجرا شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان با تأکید بر این‌که طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در استان کرمان به‌صورت عملیاتی وارد مرحله اجرا می‌شود، گفت: این طرح در جنوب استان کرمان باید به‌صورت مجزا دنبال شود

1396/04/04
کشفیات قاچاق 42 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است
رییس پلیس آگاهی فرماندهی نیروی انتظامی استان کرمان گفت: کشفیات قاچاق درسه ماهه‌ی نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد افزایش داشته است.

1396/04/04
قاچاقچیان دام باید شناسایی و با آن‌ها برخورد جدی شود
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: از مسئولان دستگاه قضایی تقاضا داریم تا قاچاقچیان دام را شناسایی کرده و با افراد سابقه‌داری که به قاچاق دام در استان کرمان مشغول هستند، برخورد جدی کنند.

1396/04/04
کارشناسان میراث فرهنگی برای بررسی خانه شهر به کرمان می‌آیند
استاندار کرمان گفت: در گفت‌وگو با معاون سازمان میراث فرهنگی کشور مقرر شد،کارشناسان برجسته‌ی میراث فرهنگی کشور برای بررسی جنبه‌های میراثی ملموس و غیرملموس خانه‌ شهر به کرمان سفر کنند.

1396/04/03
دشمن از موشک‌های ما می‌ترسد
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راهپیمایی روز قدس گفت: دشمن از موشک‌های ما می‌ترسد، زیرا می‌داند جمهوری اسلامی ایران انبارهایی از این موشک‌ها دارد.

1396/04/03
طرح برخورد با شیشه‌های دودی خودرو آغازشده است
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان از آغاز مرحله‌ی ویژه‌ی برخورد پلیس با خودروهای شیشه دودی خبر داد.

1396/04/03
آزادی قدس شریف مساله‌ای نیست که فراموش شود
آیت‌الله سید یحیی جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمان و علیرضا رزم‌حسینی استاندار این استان با انتشار پیامی مشترک از همراهی صمیمانه و صادقانه‌ی مردم روزه‌دار شهرهای مختلف این خطه در راهپیمایی روز جهانی قدس قدردانی کردند.

1396/04/03
استان کرمان 120 هزار شغل نیاز دارد
رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که استان کرمان 120 هزار شغل نیاز دارد، گفت: امکان ایجاد 20 هزار شغل در صنعت فرش و با پرداختن به بخش های مختلف آن وجود دارد.

1396/04/03
200 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان کرمان به خزانه‌ی کشور واریز شده است
مجموع پولی که از خزانه به‌حساب استان کرمان واریزشده 0.05 درصد است و مجموع اعتباری که به‌حساب وزارت صنعت، معدن و تجارت واریزشده 14 درصد درگذشته و سه درصد در سال‌های اخیر بوده است.

1396/04/03
در کنار مردم کرمان در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنیم

1396/04/01
تمهیدات سازمان آتش نشانی کرمان برای روز قدس تشریح شد
در آستانه‌ی برگزاری راهپیمایی باشکوه روز قدس در شهر کرمان، تمهیدات سازمان آتش‌نشانی برای این روز تشریح شد.

1396/04/01
سند جامع اوقات فراغت دانش‌آموزان در کرمان تدوین شد
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان با اشاره به تدوین سند جامع اوقات فراغت دانش‌آموزان در این استان گفت: این سند بنا به تاکید استاندار و به منظور ساماندهی هر چه بهتر اوقات فراغت دانش‌آموزان و استفاده از همه‌ی امکانات دستگاه‌های اجرایی در این راستا، تدوین شده است.

1396/03/31
اجرای سند جامع اوقات فراغت دانش‌آموزان امری ضروری است
استاندار کرمان اجرای سند جامع اوقات فراغت دانش‌آموزان این استان را امری ضروری برشمرد و گفت: هدف از اجرای این طرح، توسعه‌ی همکاری بین بخشی و استفاده‌ی بهینه از امکانات موجود برای بهینه‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است.

1396/03/31
46 واحد صنفی متخلف در کرمان اعمال قانون شد

1396/03/31
رشد خالص سواد در کرمان از میانگین کشوری بالاتر است
استان کرمان جزو پنج استان برتری است که رشد خالص سواد آن از میانگین کشوری بالاتر است.

1396/03/31
زمان دریافت کارت ورود به جلسه‌ی آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی کرمان اعلام شد
رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: کارت ورود به جلسه‌ی آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی استان کرمان از یکم تا هشتم تیر ماه سال جاری توزیع می‌شود.

1396/03/31
بیش از هزار هکتار از اراضی تصرف شده به بیت المال بازگشت
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: سال گذشته طی 820حکم از سوی محاکم استان در مجموع یک هزار و 738 هکتار از اراضی دولت اعاده و به بیت‌المال بازگردانده شده است.

1396/03/31